روز جهانی هوای پاک ۲۰۲۴  International Day of Clean Air+ شعار و پوستر

روز جهانی هوای پاک برای آسمان آبی International Day of Clean Air for Blue Skies، هر سال در هفتم سپتامبر برگزار می‎شود. سالانه حدود هفت میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر بیماری‌های مربوط به آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. شعار روز جهانی هوای پاک ۲۰۲۴ بر سرمایه‌گذاری برای هوای پاک محوریت دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، امروز، هفتم سپتامبر، پنجمین سالگرد روز جهانی هوای پاک برای آسمانی آبی با فراخوانی عمومی برای سرمایه‌گذاری در راه‌حل‌های هوای پاک است. آلودگی هوا باعث افزایش آسیب‌های بهداشت عمومی، زیست‌محیطی و اقتصادی می‌شود. بیش از ۹۹ درصد بشریت در حال حاضر هوای آلوده تنفس می‌کند که منجر به مرگ سالانه بیش از ۸ میلیون نفر از جمله بیش از ۷۰۰ هزار کودک زیر پنج سال می‌شود.

روز جهانی هوای پاک ۲۰۲۴ + شعار

تخمین زده می‌شود که سالانه حدود هفت میلیون نفر در سراسر جهان بر اثر بیماری‌های مربوط به هوای ناپاک جان خود را از دست می‌دهند و به گفته آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل، از هر ۱۰ نفر ۹ نفر به طور منظم هوای آلوده تنفس می‌کنند.

روز جهانی هوای پاک ۲۰۲۴ + شعار

امروزه، جامعه بین‌المللی اذعان می‌کند که بهبود کیفیت هوا می‌تواند کاهش تغییرات آب‌وهوا را افزایش دهد و تلاش‌ها برای کاهش تغییرات آب‌وهوایی می‌تواند کیفیت هوا را بهبود ببخشد. مجمع عمومی سازمان ملل با تشویق به افزایش علاقه جامعه بین‌المللی به هوای پاک و تاکید بر لزوم تلاش بیشتر برای بهبود کیفیت هوا، از جمله کاهش آلودگی هوا برای حفاظت از سلامت انسان، تصمیم گرفت هفتم سپتامبر را به عنوان روز جهانی هوای پاک نامگذاری کند.

روز جهانی هوای پاک ۲۰۲۴ + شعار

آلودگی هوا، سلامتی و تغییرات آب‌وهوا

تأثیر بر سلامت: ذرات ریز و نامرئی آلودگی به اعماق ریه‌ها، جریان خون و بدن ما نفوذ می‌کنند. این آلاینده‌ها مسئول حدود یک‌سوم مرگ و میر ناشی از سکته مغزی، بیماری‌های مزمن تنفسی و سرطان ریه و همچنین یک‌چهارم مرگ و میر ناشی از حملات قلبی هستند. ازن سطح زمین که از تعامل بسیاری از آلاینده‌های مختلف در نور خورشید تولید می‌شود، همچنین عامل آسم و بیماری‌های مزمن تنفسی است.

روز جهانی هوای پاک ۲۰۲۴ + شعار

تأثیر آب‌وهوا: آلاینده‌های آب‌وهوایی کوتاه‌مدت (SLCPs) از جمله آلاینده‌هایی هستند که بیشتر با اثرات سلامتی و گرم شدن کوتاه مدت سیاره ارتباط دارند. آنها برای چند روز یا تا چند دهه در جو باقی می‌مانند، بنابراین کاهش آنها می‌تواند فواید سلامتی و آب‌وهوایی را در درازمدت داشته باشد.

روز جهانی هوای پاک ۲۰۲۴ + شعار

پیشگیری و کاهش آلودگی هوا برای بهبود کیفیت زندگی در سطح جهان

آلودگی هوا بزرگ‌ترین خطر زیست‌محیطی برای سلامت انسان و یکی از اصلی‌ترین علل قابل اجتناب مرگ‌ومیر و بیماری در سطح جهان است. در کشورهای در حال توسعه، آلودگی هوا به طور نامتناسبی بر زنان، کودکان و افراد مسن تأثیر می‌گذارد، به‌ویژه در جمعیت‌های کم‌درآمد، زیرا آنها اغلب در معرض سطوح بالای آلودگی هوای محیط و آلودگی هوای داخلی ناشی از پخت‌وپز و گرم کردن با سوخت چوب و نفت سفید هستند. تعداد مرگ و میرهای زودرس ناشی از آلودگی هوای محیط ممکن است تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد.

روز جهانی هوای پاک ۲۰۲۴ + شعار

شهرها به دلیل تأثیرات منفی آلودگی بر اقتصاد، بهره‌وری کار، هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و گردشگری، هزینه‌های بالایی را متحمل می‌شوند. از این رو، نمی‌توان مزایای اقتصادی سرمایه‌گذاری در کنترل آلودگی هوا را دست کم گرفت و باید راه‌حل‌های مقرون‌به‌صرفه برای مقابله با آلودگی هوا پیدا کرد.

گزارش شرکت فناوری کیفیت هوای سوئیس IQAir نشان می‌دهد که تنها هفت کشور در جهان در سال ۲۰۲۳ به سطح آلودگی هوای ایمن رسیده‌اند. هفت کشوری که دستورالعمل ایمن پنج میکروگرم بر مترمکعب هوا (میکروگرم بر متر مکعب) یا کمتر را رعایت کردند، استرالیا، استونی، فنلاند، گرانادا، ایسلند، موریس و نیوزلند بودند.

روز جهانی هوای پاک ۲۰۲۴ + شعار

کد خبر 787566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.