تاثیرات منفی چرخه معیوب تغییرات اقلیمی / ارتباط سلامت روان افراد با رویدادهای آب‌وهوایی

طبق گزارش جدیدی که توسط سازمان جهانی هواشناسی (WMO) منتشر شد، چرخه معیوب تغییرات اقلیمی، آتش‌سوزی‌ها و آلودگی هوا تأثیر منفی بر سلامت انسان، اکوسیستم و کشاورزی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، طبق گزارش جدیدی که توسط سازمان جهانی هواشناسی (WMO) منتشر شد، چرخه معیوب تغییرات اقلیمی، آتش‌سوزی‌ها و آلودگی هوا تأثیر منفی بر سلامت انسان، اکوسیستم و کشاورزی دارد.

در این گزارش با عنوان بولتن کیفیت هوا و آب و هوا به تفصیل به تأثیر منفی تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا بر محیط زیست و سلامت انسان پرداخته شده است.

در این گزارش که چهارمین مجموعه سالانه است که به بررسی رابطه پیچیده بین کیفیت هوا و اقلیم می‌پردازد، آمده است: آلودگی هوا سالانه باعث بیش از ۴.۵ میلیون مرگ زودرس می‌شود و هزینه‌های اقتصادی و زیست محیطی بالایی را به همراه دارد.

گونه‌های شیمیایی که منجر به کاهش کیفیت هوا می‌شوند به طور معمول با گازهای گلخانه‌ای منتشر می‌شوند، بنابراین، تغییرات در یکی، ناگزیر باعث ایجاد تغییرات در دیگری می‌شود.

به گزارش آناتولی، «کو بارت»، معاون دبیرکل سازمان جهانی هواشناسی تاکید کرد که تغییرات آب و هوایی و کیفیت هوا را نمی‌توان به طور جداگانه بررسی کرد، زیرا این دو دست به دست هم می‌دهند و باید با هم با آن‌ها مقابله کرد.

او گفت: این یک موقعیت برد برد برای سلامت سیاره ما، مردم آن و اقتصاد ما خواهد بود، تا روابط متقابل را بشناسیم و بر اساس آن عمل کنیم.

بارت با اشاره به اینکه گرمای شدید و خشکسالی‌های مداوم خطر آتش سوزی و آلودگی هوا را افزایش می‌دهد، گفت که تغییرات اقلیمی به این معنی است که ما با تکرار فزاینده این سناریو روبه‌رو هستیم.

او افزود: علم و تحقیقات بین رشته‌ای برای یافتن راه حل‌ها، کلیدی و مهم است.

ارتباط آلودگی هوا با نوسانات خلقی

بر اساس مطالعه جدیدی که گروهی از متخصصان در دانشگاه استنفورد انجام داده‌اند، تنفس هوای آلوده می‌تواند سبب نوسان و تغییر خلق و همچنین افزایش تأثیر بلندمدت این امر بر سلامت روان شود و این مطالعه نشان داده است که خلق فرد با تغییر روزانه آلودگی هوا دستخوش نوسان می‌شود.

متخصصان این یافته را «حساسیت خلقی به آلودگی هوا» نامیده‌اند، این پژوهش بر اساس نمونه‌گیری مکرر از ۱۵۰ نفر در طول یک سال انجام شده است.

این گروه پژوهشی گفت این تحقیق به توضیح بیشتر پژوهش‌های پیشین کمک می‌کند که نشان می‌داد بین افزایش اضطراب و افسردگی و قرارگیری بلندمدت در معرض آلودگی هوا ارتباط وجود دارد، متخصصان امیدوارند یافته‌های آنها توجه بیشتری را به تأثیر بحران اقلیمی بر سلامت و بهزیستی انسان معطوف کند.

در این پژوهش که در نشریه پلاس وان (PLOS One) که داوری علمی می‌شود منتشر شد، آمده است: این نظریه می‌تواند برای تلفیق بهتر احساس و سلامت روان در سیاست‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های سازگاری اقلیمی به کار گرفته شود.

با وخامت بحران اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسان، رویدادهایی که باعث آلودگی هوا می‌شوند، مانند آتش‌سوزی‌های ویرانگر جنگل‌ها از نظر شدت و تناوب فقط افزایش خواهند یافت.

متخصصان اقلیمی پیش‌تر به ارتباط میان سلامت روان و بحران اقلیمی پی برده بودند، دو سال قبل، هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم سازمان ملل متحد اعلام کرد که از این پس، موارد تأثیر اقلیم بر سلامت روان را در گزارش‌هایش خواهد گنجاند.

یافته‌های آن‌ها نشان می‌داد که چالش‌های سلامت روان می‌تواند با ضربه روحی (تروما) ناشی از رویدادهای شدید آب‌وهوایی و اقلیمی مرتبط باشد، این هیئت همچنین گفت دماهای بالا، از دست دادن راه امرار معاش و از دست دادن فرهنگ به‌دلیل بحران اقلیمی آثاری منفی بر سلامت روان مردم جهان دارد.

«کاترین بوون»، یکی از نویسندگان گزارش سال ۲۰۲۲ گفت: شاهد آثار زنجیروار و ترکیبی هستیم که می‌بینیم، به عنوان مثال در پی آتش‌سوزی‌های تابستان سیاه در استرالیا، سیل و دیگر رویدادهای شدید آب‌وهوایی رخ می‌دهد.

آلودگی هوا فقط تهدیدی برای سلامت روان نیست، پژوهش اخیر دانشگاه فناوری نانیانگ سنگاپور نشان داده است که ۱۳۵ میلیون نفر در چهار دهه گذشته بر اثر آلودگی هوا جان باخته‌اند.

بحران اقلیمی، علاوه بر افزایش آلودگی هوا، سبب شد که سال ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال ثبت‌شده در تاریخ باشد، در حالی که دماهای شدید جوامع سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است، به نظر می‌رسد امسال نیز می‌رود تا این رکورد را بشکند.

به گزارش ایندیپندنت، افزایش دما همچنین در گرم شدن اقیانوس‌ها نقش داشته است که باعث یک فصل توفندی ویرانگر و رکوردشکن در اقیانوس اطلس شده است، متخصصان پیش‌بینی کرده‌اند که تا ماه نوامبر حدود ۲۳ طوفان گرمسیری و توفند شناخته‌شده و دارای نام شکل خواهد گرفت.

در ماه ژوئن، توفند بریل پس از تقویت و تبدیل زودهنگام به طوفان رده پنج به‌دلیل دمای بی‌سابقه اقیانوس، ویرانی سنگینی در سراسر کارائیب به بار آورد.

کد خبر 787544

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.