خوشمزه و مفید، ویژگی مشترک‌ غذاهای سنتی از شمال تا جنوب ایران

ایران سرزمین وسیعی است که مردم مناطق مختلف آن، ذائقه و غذاهای‌ متنوعی دارند؛ غذاهایی خوش رنگ و بو که در عین حال، مفید هم هستند و می‌توانند بیانگر بخشی‌از فرهنگ هر منطقه باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ایران سرزمین وسیعی است که مردم آن، ذائقه و غذاهای متنوعی دارند؛ در این میان غذاهایی خوش رنگ و بو که در عین حال، مفید هم هستند و می‌توانند بیانگر بخشی‌از فرهنگ هر منطقه باشند؛ هرچند که برخی این غذاها با گذر زمان رو به فراموشی هستند اما تعدادی از آن‌ها همچنان در سفره‌های مردم جای دارند و مورد توجه قرار می‌گیرند؛ با این حال، حفظ غذاهای سنتی به عنوان یک میراث ناملموس در اقتصاد گردشگری، وظیفه‌ای است که به عهده ماست؛ در ادامه به معرفی تعدادی از انواع این غذاهای سنتی و خوشمزه می‌پردازیم.

آش ارده

آَش ارده یکی از غذاهای سنتی و محلی جنوب کشور است که اصالت آن به شهر دزفول در استان خوزستان می‌رسد؛ این غذای خوشمزه برخلاف اسمش اصلاً آش نیست و درواقع نوعی برنج مخلوط است و به همین خاطر به آن ارده پلو هم می‌گویند؛ پایه اصلی این غذا همان‌طور که از نامش پیداست، ارده است؛ سایر مواد لازم برای درست کردن یک آش ارده خوشمزه، ماش، برنج، نمک، فلفل و روغن است.

تهیه این غذای لذیذ و متفاوت کار سختی نیست؛ اول برنج و ماش را مثل عدس‌پلو درست کنید و بعد از اینکه برنج حاضر شد و در زمانی که هنوز داغ است، آن را در دیس بریزید و ارده را به آن اضافه کنید؛ این غذا با شیره انگور حسابی می‌چسبد و اگر از برنج عنبربو یا برنج معطر استفاده کنید عطروطعم آن چندین برابر می‌شود.

خوشمزه و مفید، ویژگی مشترک‌ غذاهای سنتی از شمال تا جنوب ایران

خورش آلو مسما

آلو مسما از آن غذاهای اصیل ایرانی است که با طعم ترش و شیرینش دل خیلی از مسافران شهر گیلان را به دست آورده است؛ همان‌طور که از اسمش پیداست، این غذای خوشمزه بر پایه آلو تهیه می‌شود؛ این خورش در دستور سنتی و اصیل با گوشت مرغ پخته می‌شود، اما امروزه آن را با گوشت گوسفند یا گوساله هم ترکیب می‌کنند؛ خورش آلو مسمای گیلانی ترکیبی خوش‌طعم از آلو، قیسی، مرغ، شکر و زعفران است؛ این غذا از معدود غذاهای گیلانی است که در آن از سیر استفاده نمی‌شود، پس اگر به سیر حساسیت دارید یا طعم آن را دوست ندارید خورشت آلو مسمای گیلانی برای شما مناسب است.
خیلی‌ها این غذا را با طعم شیرین دوست دارند، اما گیلانی‌ها آن را ترش و ملس می‌پزند؛ این خورش به عنوان غذای اصلی در مهمانی‌ها و مجالس مهم سرو می‌شود.

خوشمزه و مفید، ویژگی مشترک‌ غذاهای سنتی از شمال تا جنوب ایران

آش یخ

آش یخ یکی از غذاهای محلی استان آذربایجان شرقی است که می‌توان گفت خاص‌ترین آش ایرانی محسوب می‌شود؛ برای تهیه آش یخ از برنج، ماست ترش، سبزی، سیر و برگ چغندر استفاده می‌شود.

علت خاص بودن آش یخ در این است که برعکس آش‌های دیگر که همه دوست دارند داغ داغ همراه با سیر و نعناع داغ میل کنند، آش یخ را باید سرد سرو کرد؛ اصلاً به همین دلیل هم از اسم آش یخ برای نام‌گذاری آن استفاده شده است؛ بعد از این‌که آش پخته شد، آن را داخل یخچال می‌گذارند تا کاملاً خنک شود و در زمان سرو هم از تکه‌های یخ در کنار آن استفاده می‌شود تا کاملاً سرد باشد.

خوشمزه و مفید، ویژگی مشترک‌ غذاهای سنتی از شمال تا جنوب ایران

قرمزه نخودچی

قرمزه نخودچی از آن دسته غذاهایی است که هم با نان و هم با برنج سرو می‌شود؛ اگر از ترکیب گوشت چرخ‌کرده و رب خوشتان می‌آید، حتماً از طعم قرمزه نخودچی هم استقبال می‌کنید؛ همان‌طور که از اسم این غذا مشخص است آرد نخودچی یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده آن است.

برای پخت این غذا گوشت چرخ‌کرده را با آرد نخودچی ترکیب می‌کنند و کوفته‌های کوچک از آن درست می‌کنند، بعد این کوفته‌ها را همراه با سیب‌زمینی در رب و مقداری آب می‌پزند؛ این غذای محلی از غذاهایی است که متعلق به شهر اصفهان است.

خوشمزه و مفید، ویژگی مشترک‌ غذاهای سنتی از شمال تا جنوب ایران

لوبیاپلو شیرازی

حتماً اسم لوبیاپلو که می‌آید تصویر یک بشقاب برنج نارنجی‌رنگ همراه با لوبیا سبز در ذهنتان نقش می‌بندد؛ اما لوبیاپلوی شیرازی با آن چیزی که تصور می‌کنید فرق می‌کند؛ اولین تفاوت در رنگ آن‌ها است؛ چون لوبیاپلوی شیرازی به خاطر سبزی‌هایی مثل شوید که در آن استفاده شده سبزرنگ است.

فرق دوم این است که لوبیاپلوی شیرازی با لوبیای چشم‌بلبلی درست می‌شود نه لوبیا سبز! مکمل این غذای معروف و متفاوت شیرازی هم گوشت چرخ‌کرده است.

خوشمزه و مفید، ویژگی مشترک‌ غذاهای سنتی از شمال تا جنوب ایران

شولی

هر وقت به شهر بادگیرها، یعنی یزد، سفر کردید خودتان را از خوردن غذاهای محلی یزد محروم نکنید؛ آش شولی یکی از غذاهای محلی یزد است که طعم آن با سایر آش‌ها متفاوت است و ممکن است اگر از قبل با مزه شولی آشنایی نداشته باشید کمی غافلگیر شوید؛ غافلگیری شما هم برای طعم ترش این آش است که به خاطر سرکه‌ای که در آن می‌ریزند به وجود می‌آید؛ در فرهنگ یزدی‌ها آش شولی یکی از مهم‌ترین غذاهای شب یلدا است و در کنار آجیل و سایر خوراکی‌های خوشمزه این شب سرو می‌شود؛ ترکیبات اصلی این آش عدس، چغندر برگ، سرکه، ادویه، تره، شوید، اسفناج، شنبلیله و جعفری است.

خوشمزه و مفید، ویژگی مشترک‌ غذاهای سنتی از شمال تا جنوب ایران


کد خبر 787415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.