از ناپدید شدن ستاره‌ها تا کشف سیاره‌های جدید

کارشناس نجوم گفت: پیشرفت‌های اخیر در علم ستاره‌شناسی شامل کشف سیاره‌ای جدید توسط تلسکوپ فضایی جیمزوب است. این سیاره، که به نام LHS 1140 b شناخته می‌شود، در فاصله ۴۸ سال نوری از زمین قرار دارد و ممکن است شرایط مناسبی برای وجود حیات داشته باشد.

علیرضا بیات در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در بررسی‌های اخیر درباره ستاره‌ها و سیارات، نتایج جالبی به دست آمده است. ستاره‌ها، که اجرام آسمانی عظیمی هستند، در سحابی‌های فضایی شکل می‌گیرند. این سحابی‌ها به علت نیروی گرانش و شرایط خاص محیطی، مکان‌هایی مناسب برای تولد ستاره‌ها به شمار می‌آیند.

وی افزود: پس از تولد، ستاره‌ها بر اساس جرم و اندازه‌شان در دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. به‌عنوان مثال، ستاره‌ها به دسته‌های کوچک‌تر از خورشید، هم‌جرم با خورشید، و بزرگ‌تر از خورشید تقسیم می‌شوند.

کارشناس نجوم ادامه داد: عمر ستاره‌ها به چند میلیارد سال می‌رسد و در پایان عمر خود، تغییراتی را تجربه می‌کنند. ستاره‌های کم جرم به غول‌های سرخ تبدیل شده و پس از آن به کوتوله‌های سفید تبدیل می‌شوند، اما ستاره‌های پر جرم پس از پایان عمر خود، به ستاره‌های نوترونی یا سیاهچاله‌ها تبدیل می‌شوند.

وی بیان کرد: به‌تازگی ۱۰۰ ستاره به‌طور ناگهانی ناپدید شده‌اند و محققان در حال بررسی این موضوع هستند. یکی از فرضیات این است که این ستاره‌ها به سیاهچاله‌ها تبدیل شده‌اند، بدون اینکه انفجاری رخ دهد.

بیات گفت: در مورد مشاهده ستاره‌ها، تغییرات فصلی و آلودگی‌های نوری و هوایی تأثیر زیادی دارند. صورت‌های فلکی با تغییر فصل‌ها تغییر مکان می‌دهند و آلودگی‌های نوری و هوایی نیز موجب کاهش درخشندگی ستاره‌ها می‌شوند. برای مشاهده بهتر آسمان شب و ستاره‌ها، دور شدن از مناطق شهری و آلودگی‌ها توصیه می‌شود.

وی ادامه داد: پیشرفت‌های اخیر در علم ستاره‌شناسی شامل کشف سیاره‌ای جدید توسط تلسکوپ فضایی جیمزوب است. این سیاره، که به نام LHS 1140 b شناخته می‌شود، در فاصله ۴۸ سال نوری از زمین قرار دارد و ممکن است شرایط مناسبی برای وجود حیات داشته باشد.

بیات با بیان اینکه این سیاره حدود شش برابر زمین است و به دور ستاره کوتوله سرخ می‌چرخد، اضافه کرد: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که این سیاره ممکن است آب را در سه حالت جامد، مایع و گاز داشته باشد.

وی اظهار کرد: دو تئوری در این زمینه وجود دارد؛ یکی این‌که این سیاره مشابه زمین است و به آن «ابر زمین» می‌گویند و دیگری این‌که می‌تواند نوع «مینی نپتون» باشد، سیاره‌ای که به‌طور عمده از گاز تشکیل شده است.

کارشناس نجوم گفت: این مقایسه‌ها و تحقیقات به ما کمک می‌کنند تا بهتر بفهمیم که چه شرایطی برای وجود حیات مشابه زمین در سیارات دیگر ممکن است وجود داشته باشد و چگونه می‌توانیم به جست‌وجو برای زندگی در کیهان ادامه دهیم.