از تخصیص ۲۳ همت به طرح دارویار تا افزایش ۵۳ درصدی فضاهای ورزشی

ایمنا از تخصیص ۲۳ همت از ۷۵ همت دارویار، عادی شدن ساعت کار ادارات از روز شنبه، افزایش ۵۳ درصدی فضاهای ورزشی مدارس، آموزش مرشدی به چهار هزار دانش‌آموز، پیش‌بینی رشد ۵۰ درصدی تولید زعفران برای سال جاری و روزی به نام یاری‌رسانان توان‌خواهان در بسته خبری پنجره امید می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز در بسته خبری پنجره امید به سراغ تخصیص ۲۳ همت از ۷۵ همت دارویار می‌رویم، در ادامه نیز عادی شدن ساعت کار ادارات از روز شنبه مطرح شده است، همچنین افزایش ۵۳ درصدی فضاهای ورزشی مدارس، آموزش مرشدی به چهار هزار دانش‌آموز، پیش‌بینی رشد ۵۰ درصدی تولید زعفران برای سال جاری و روزی به نام یاری‌رسانان توان‌خواهان نیز از جمله موضوعاتی است که در ادامه جزئیات بیشتر آن بیان شده است.

از تخصیص ۲۳ همت به طرح دارویار تا افزایش ۵۳ درصدی فضاهای ورزشی

۲۳ همت از ۷۵ همت دارویار تخصیص پیدا کرده است / دلایل طرح اصلاح سیاست‌های ارزی دارو

سید حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو اظهار کرد: ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی و اختلاف آن با ارز آزاد باعث شده بود که بخشی از داروهای ما از زنجیره خارج شود، بنابراین طرح اصلاح سیاست‌های ارزی اجرا شد تا به جای اینکه ارز را به ابتدای زنجیره بدهیم، یارانه دارو به انتهای زنجیره اختصاص یابد؛ بر این اساس بانک مرکزی مابه‌التفاوت را در قالب یارانه پرداخت می‌کند تا پرداخت از جیب بیمار افزایش پیدا نکند.

وی افزود: ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی در حوزه تجهیزات پزشکی برای بیش از ۶۵ درصد ملزومات مصرفی پرداخت می‌شود که حدود ۶۰۰ میلیون دلار است و بخشی از این مبلغ که سهم بزرگی از کل سهمیه ارزی حوزه سلامت است، یعنی چهار میلیارد دلار به ارز ۲۸ هزار و ۹۰۰ تومانی رسیده است، اما پروتز و اروتزها، لنزهای طبی کاشتنی چشمی، استنت‌های قلبی هنوز مشمول دریافت ارز چهار هزار و ۲۰۰ می‌شود.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان برای دارویار مصوب شده که تاکنون ۲۳ هزار میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده و حدود ۱۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن به داروخانه‌های سرپایی و بستری رسیده است.

ساعت کار ادارات از شنبه عادی می‌شود

ساعت کار ادارات از شنبه عادی می‌شود

مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل توانیر با اشاره به رکوردشکنی پی‌درپی مصرف در تابستان سال جاری، اظهار کرد: میزان ناترازی برق سال جاری به ۱۹ هزار و ۷۰۰ مگاوات رسید، اما با تدوین برنامه‌هایی توانستیم از خاموشی برنامه‌ریزی شده عبور کنیم.

وی افزود: برای گذر از پیک مصرف یکی از اقدامات تغییر ساعت ادارات دولتی بود، از ابتدای هفته ساعت کار ادارات به روال عادی باز می‌گردد.

مدیرعامل توانیر با بیان اینکه در سال جاری برای مدیریت مصرف برق در بخش اداری هدف‌گذاری کاهش ۱۵۰۰ مگاواتی انجام داده بودیم که ۹۵ درصد از برنامه محقق شد، گفت: تقاضای ما از ادارات این است که وسایل سرمایشی خود را در بعضی از استان‌ها که هوا خنک‌تر شده است، خاموش کنند یا روی دمای ۲۴ تا ۲۵ درجه تنظیم کنند تا هرچه سریع‌تر به وضعیت عادی بازگردیم و برنامه‌های مدیریت مصرف بخش صنعت را کاهش دهیم.

از تخصیص ۲۳ همت به طرح دارویار تا افزایش ۵۳ درصدی فضاهای ورزشی

افزایش ۵۳ درصدی فضاهای ورزشی مدارس

حمیدرضا صائبی، معاون فضاها و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: طرح شهید سردار سلیمانی با موضوع بهینه‌سازی و بهسازی و تبدیل به احسن نمودن فضاهای ورزشی درون مدرسه‌ای با اولویت مدارس دخترانه و کم برخوردار به صورت مشارکتی اجرا شده است و بر این اساس ابلاغ اعتبار و معادل آن با مشارکت خیران انجام شد که از سال ۱۴۰۰ آغاز ۳۶۲۳ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای زده شد و تا ابتدای شهریور سال جاری این تعداد فضای ورزشی احداث شد.

وی با اینکه از این تعداد فضا ۲۱۹۳ فضا چمن مصنوعی، ۱۶۳ فضا زمین ساحلی، ۲۲۱ سالن ورزشی سقف بلند و ۷۹۰ کلاس درس تربیت بدنی یا سالن ورزشی کوچک، ۲۵۰ کفپوش فضای روباز و شش زمین چمن بزرگ است، افزود: هر کدام از این فضاها پیشرفت فیزیکی ۱۰ تا ۱۰۰ را به دنبال دارند، ۲۸۹۰ فضای ورزشی تا ابتدای شهریور افتتاح شده و ۷۳۳ فضای ورزشی نیز در دست افتتاح است که تعداد دیگری از آن‌ها بیست‌وششم شهریور به صورت متمرکز و ملی در مشهد افتتاح می‌شود، همچنین ارسال کاروان تجهیزات ورزشی را به مناطق خواهیم داشت.

معاون فضاها و فعالیت‌های ورزشی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه از دستاوردهای طرح شهید سلیمانی می‌توان به افزایش سرانه فضای آموزشی از ۳۴ صدم مترمربع در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به ۳۸ صدم مترمربع در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ اشاره کرد، ادامه داد: پیش از سال ۱۴۰۰ تعداد ۵۳۸۹ فضاهای ورزشی در آموزش‌وپرورش وجود داشت که در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ به ۷۳۶۷ فضا و در سال ۱۴۰۲-۱۴۰۳ به ۸۲۷۹ رسید که افزایش ۵۳ درصدی فضاهای ورزشی محصول طرح است، همچنین تعمیر و تجهیز ۸۷۳ سالن ورزشی نیز در کشور انجام شده است.

آموزش مرشدی به ۴۰۰۰ دانش‌آموز

صائبی با بیان اینکه در طرح «شهید طوقانی» اجرای نرمش صبحگاهی با ضرب آهنگ زورخانه‌ای و مرشدی برای دانش‌آموزان پسر در مدارس انجام می‌شود، عنوان کرد: در حقیقت این دومین سال اجرای طرح است، سال گذشته به صورت آزمایشی در هفت استان انجام شد و ۱۴۰۰ دانش‌آموز برای مرشدی آماده شدند که بعد از آموزش دیدن، در مدرسه ضرب و زنگ در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در سال جاری ۸۰ کانون در سراسر کشور داشتیم که با هماهنگی فدراسیون ورزش زورخانه‌ای، آموزش‌های مرشدی انجام شد، اظهار کرد: در سال جاری چهار هزار دانش‌آموز به عنوان مرشد آموزش دیدند که سال تحصیلی شاهد حضور این دانش‌آموزان در نرمش صبحگاهی با ضرباهنگ زورخانه‌ای هستیم.

پیش‌بینی رشد ۵۰ درصدی تولید زعفران برای سال جاری

پیش‌بینی رشد ۵۰ درصدی تولید زعفران برای سال جاری

علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران اظهار کرد: موج گرمایی مرداد سال جاری اثر منفی بر تولید داشته است، از این رو نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی راجع به تولید داشت، اما آنچه مسلم است افزایش تولید خواهیم داشت.

وی با اینکه تقاضای چندانی در بازار زعفران وجود ندارد، افزود: هم‌اکنون خریداران منتظر برداشت محصول جدید هستند و پیش‌بینی می‌شود تا بیستم مهر محصول نو روانه بازار شود، از این رو قیمت باید به‌گونه‌ای باشد که تولیدکننده و مصرف‌کننده رضایت خاطر داشته باشند و از طرفی آینده زعفران حفظ شود.

عضو شورای ملی زعفران درباره آینده تولید زعفران خاطرنشان کرد: برآوردها حاکی از آن است که در سال جاری تولید زعفران ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش پیدا کند، به عنوان مثال برای یک کشاورز ممکن است نحوه کشت به‌گونه‌ای باشد که در مرداد به دلیل گرمای بی‌سابقه گیاه از بین رفته باشد و در بعضی نقاط افزایش ۱۰ تا ۵۰ درصدی تولید بسته به شرایط کشت، عمر مزرعه، نحوه مدیریت و شرایط اقلیم منطقه بستگی دارد، اما نمی‌توان این افزایش تولید را به تمام کشور تعمیم داد.

حسینی قیمت کنونی هر کیلوگرم زعفران دسته را ۶۵ تا ۷۰ میلیون تومان و زعفران نگین را ۹۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان اعلام کرد و ادامه داد: برآوردها حاکی از آن است که قیمت زعفران نوسان چندانی تا فصل برداشت نداشته باشد.

روزی به نام یاری‌رسانان توان‌خواهان

روزی به نام یاری‌رسانان توان‌خواهان

امام علی (ع) در روایتی می‌فرماید: «خوشا به حال آنکه به بندگان خدا نیکی کند و برای آخرت خود زاد و توشه برگیرد.»، بنابراین از جمله مفاهیم ارزشمندی که در آموزه‌های دینی به خصوص قرآن کریم، مورد عنایت و توجه قرار گرفته و به آن سفارش شده، احسان و نیکوکاری است؛ احسان و نیکوکاری کارکردهای زیادی در عرصه‌های فردی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی دارد و مؤمنان و انسان‌های صاحب خرد و اندیشه در هر عصر و نسلی، سعی و تلاش کرده‌اند خود را به صفت و ویژگی احسان و نیکوکاری، آراسته سازند.

بر این اساس پنجم سپتامبر مصادف با نیمه شهریور، روز جهانی خیریه است که فرصتی دوباره را فراهم کرد تا ضمن گرامیداشت این روز از زحمات تمامی نیکوکاران و فعالان امور خیریه قدردانی کنیم، درواقع این روز بهانه‌ای است برای تجدید پیمان با تمام فعالان اجتماعی در سازمان‌های خیریه که با همیاری یکدیگر در مسیر ساختن جهانی بهتر برای تمام انسان‌ها تلاش می‌کنند، از بین خیل خیران پای صحبت‌های محمدحسین سیفی نشستیم و چند ورقی از دفتر تلاش‌های این فعال اجتماعی را از نظر می‌گذرانیم.

فعالیت‌های بنیاد خیریه، زندگی بسیاری از توان‌خواهان را متحول کرده است

محمدحسین سیفی، مشاور فرهنگی و آموزشی بنیاد خیریه سپهر درباره حس فعالیت در بنیاد خیریه می‌گوید: از فرزندان، زنان روستایی و سالمندان خواستیم که دل‌نوشته‌های خود را برایمان بفرستند، با مطالعه متن‌های دست‌نویس آن‌ها متوجه شدت ذوق و شادی درونی‌شان می‌شوی و به وضوح معلوم است که فعالیت‌های بنیاد خیریه، زندگی بسیاری از آن‌ها را متحول کرده است؛ با چشمان خود دیده‌ام خانمی را که با شش فرزند در حال فعالیت و درآمدزایی است و به خاطر حمایتی که از او شد، بسیار عرض ارادت نسبت به خیران و حامیان کسب‌وکار خود دارد.

وی با تاکید بر اینکه قصد بهبود معیشت افراد را داریم و تنها مقداری هزینه و سرمایه در اختیار این افراد نمی‌گذاریم، بلکه اشتغال‌زایی می‌کنیم یا مهارت‌هایی در حوزه‌های مختلف به آن‌ها آموزش می‌دهیم، می‌افزاید: توجه ویژه‌ای به تقویت جنبه‌های فرهنگی، علمی و آموزشی خانواده‌های مددجو داریم و سعی می‌کنیم متناسب با نیازهای آن‌ها خدماتی را ارائه دهیم و از تمام مددجویان و توان‌خواهانی که استعداد یا مهارت خاصی داشته باشند، حمایت می‌کنیم.

مشاور فرهنگی و آموزشی بنیاد خیریه سپهر عنوان می‌کند: بچه‌هایی داریم که در مراکز شبه خانواده رشد کردند، سپس با طی کردن مراحل تحصیل وارد دوره تحصیلات تکمیلی شدند، ازدواج کردند و در حال حاضر با فرزندان خود وارد بنیاد خیریه می‌شوند، وقتی چنین خانواه‌هایی را ملاقات می‌کنیم، حس می‌کنیم این فرزندان همچون نوه‌های ما هستند و چه احساسی زیباتر، معنوی‌تر و لذت‌بخش‌تر از این می‌تواند باشد که اشک را از چشمان آدمی جاری می‌کند.

هدف فعالیت‌های خیریه، استقلال مددجویان و توانمندسازی آن‌هاست

سیفی با بیان مطالبه‌ای از مردم و مسئولان تاکید می‌کند: تنها در دوران کرونا چند هزار بسته مواد اولیه تهیه و برای خانوارها ارسال کردیم، اما هدف فعالیت‌های خیریه این‌گونه نیست که همواره بسته‌های حمایتی تهیه یا سرمایه‌هایی را در اختیار مددجویان قرار دهد، بلکه مستقل شدن مددجویان و توانمندسازی آن‌ها مدنظر قرار دارد؛

وی می‌گوید: محال می‌دانم شهروندی ایرانی وجود داشته باشد که دست به خیر نداشته باشد، بلکه این شهروندان اگر متوجه نیاز افراد مستمند و تأثیر کمک‌های خودشان بر زندگی او شوند، به راحتی و در حد توان از یکدیگر دست‌گیری می‌کنند، در چنین شرایطی اگر مراکز خیریه به مردم معرفی شود، افراد می‌توانند از این طریق کمک‌های مالی یا غیرمالی خود را به دست نیازمندان و توان‌خواهان برسانند.

این فعال مردمی با بیان اینکه تا وقتی نتوانیم خود را جای دیگران بنشانیم، چیزی به نام نوع دوستی تحقق پیدا نمی‌کند، عنوان می‌کند: این یک روحیه عجیب می‌خواهد که انسانی از وضعیت زندگی روزمره خود فاصله بگیرد تا بتواند شرایط دیگران را درک کند و بداند که اصل انسانیت به محاسبات منطقی نیست، بلکه داشتن احساس رضایت درونی است، احساس خوشبختی تنها از رضایت درونی و روحیه امیدوار حاصل می‌شود که این آرامش و روحیه امیدوار در کمک به همنوعان اتفاق می‌افتد، انسانی که بتواند خود را جای دیگران قرار دهد، دست به کار خیر نیز خواهد زد.

کد خبر 787284

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.