آموزش سوادرسانه‌ای راهکار مقابله با چالش‌های تربیتی فضای مجازی

یک کارشناس رسانه گفت: بخشی از چالش‌های موجود در تربیت رسانه‌ای فرزندان، آگاهی ناکافی والدین و معلمان از روش تربیت همه‌جانبه فرزندان و راهکارهای کنترل استفاده آن‌ها از رسانه‌ها است، بنابراین نیاز است برای این امر آموزش‌های لازم در حوزه سوادرسانه‌ای به فرزندان و والدین ارائه شود.

محمدحسن عبدالصمد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: بخشی از چالش‌های موجود در تربیت رسانه‌ای فرزندان، آگاهی ناکافی والدین و معلمان از روش تربیت همه‌جانبه فرزندان و راهکارهای کنترل استفاده آن‌ها از رسانه‌ها است، بنابراین نیاز است برای استفاده کودکان از فضای رسانه و شبکه‌های اجتماعی آموزش‌های لازم در حوزه سواد رسانه‌ای به فرزندان و والدین ارائه شود.

وی با اشاره به امنیت ابزارهای رسانه‌ای افزود: باید الگوریتم ابزارهای رسانه‌ها مبتنی بر رشد انسان باشد، چراکه استفاده از الگوریتم‌های لغزنده موجب ایجاد اختلال و مشکلاتی در افراد خواهد شد، علاوه بر دو اصل آموزش و استفاده از ابزار ایمن، توجه به زیرساخت‌های مناسب از اهمیت بسزایی برخوردار است.

این کارشناس رسانه عامل دیگر محیط رسانه‌ای ایمن برای کودکان را خودکنترلی دانست و عنوان کرد: اگر به سه اصل آموزش، ابزار ایمن و زیرساخت‌ها توجه شود، عامل مهم خودکنترلی افراد در استفاده از فضای مجازی و محتواهای رسانه‌ای ضروری است.

عبدالصمد کسب اطلاعات کافی و آموزش مهارت‌های سوادرسانه‌ای را از وظایف والدین برشمرد و بیان کرد: لازم است والدین با شرکت در دوره‌های آموزش تربیت فرزند، علاوه بر افزایش آگاهی و مهارت لازم با کارشناسان تربیت فرزند بگیرند و بتوانند به ابعاد مختلف تربیت که تربیت رسانه‌ای و مجازی نیز یکی از این ابعاد است، توجه ویژه داشته باشند و بر اساس آن برای فرزند خود برنامه‌ریزی کنند.

وی ادامه داد: تأثیر فضای مجازی بر کودکان به صورت یادگیری مشاهده‌ای است، در واقع ‏کودکان رفتارها و الگوهای زندگی خود را بر اساس آنچه می‌بینند، انتخاب می‌کنند و سبک‌‬ زندگی والدین در تعیین الگو و رفتار کودکان تأثیر بسزایی دارد.

کارشناس رسانه با بیان اینکه طرح صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است، گفت: در حال حاضر‏‬ قوانین مشخصی برای استفاده کودکان از فضای مجازی وجود ندارد و با نشر محتواهای ناسالم برخورد جدی صورت نمی‌گیرد؛ با استفاده کودکان از فضای رسانه‌ای، زیست آن‌ها شکل گرفته و ایجاد تغییر و تحول در مراحل بعدی رشد آن‌ها و استفاده از فضای رسانه‌ای دشوار خواهد بود، بنابراین لازم است والدین، معلمان و مربیان در حوزه سوادرسانه‌ای به صورت تخصصی آموزش ببینند تا بتوانند از فرزندان و کودکان در مقابل آسیب‌های موجود مراقبت و محافظت کنند.

عبدالصمد با اشاره به اینکه کودکان می‌توانند با استفاده صحیح و مفید از فضای مجازی، تهدیدات این فضاها را به فرصت تبدیل کنند، ادامه داد: باید زیرساخت‌های مناسب فراهم و قوانینی بر اساس نیازهای کودکان تصویب شود، اینگونه عملکرد بهتری در ایمن کردن فضای رسانه‌ای برای استفاده کودکان خواهیم داشت.

کد خبر 787161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.