۷۲ درصد باغات پسته استان قزوین بارور است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: مجموع مساحت باغات پسته استان۱۰ هزار و ۴۶۰ هکتار است که ۷۲ درصد این باغات بارور و باقی‌مانده غیربارور است.

محمدحسین عطایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین اظهار کرد: مجموع مساحت باغات پسته استان ۱۰ هزار و ۴۶۰ هکتار است که ۷۲ درصد این باغات بارور و باقی‌مانده یعنی ۲۸ درصد این باغات غیربارور محسوب می‌شوند.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود سال جاری حدود ۶۰۰۰ تن پسته از سطح باغات بارور پسته استان قزوین برداشت شود و به این ترتیب عملکرد تولید پسته در استان قزوین حدود ۱.۲ تن در هر هکتار است که البته منظور تولید پسته خشک است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با بیان اینکه استان قزوین دارای هشت رقم پسته مطرح است، خاطرنشان کرد: این ارقام شامل احمدآقایی، اکبری، اوحدی، خنجری، فندقی، کال‌خندان، کله‌بزی و کله‌قوچی هستند.

عطایی شهرستان بویین‌زهرا را قطب تولید پسته استان قزوین عنوان و تصریح کرد: در کل در استان قزوین شهرستان‌های بویین‌زهرا و قزوین تولیدکنندگان اصلی این محصول هستند و پسته سنتی قزوین به خاطر داشتن به واسطه وجود سبزینه و مقدار کلرفیل رنگ و طعم ویژه‌ای دارد و به خاطر اهمیت آن در تولید شیرینی جایگاه صادراتی مهمی دارد.

وی ادامه داد: در مجموع پسته تولیدی استان قزوین در قالب محموله‌های آجیل، مربا و شیرینی‌جات به خارج از کشور صادر می‌شود و البته پسته سنتی قزوین با وجود سبزینگی بالا چربی پایینی دارد که برای سلامتی بدن مناسب‌تر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: برای توسعه فراوری پسته در راستای آماده‌سازی برای صادرات، هفت پایانه فراوری پسته در استان قزوین راه‌اندازی شده و یک ایستگاه تحقیقات پسته نیز کار خود را به صورت آزمایشی شروع کرده است تا نسبت به بهینه‌سازی ارقام پسته به صورت علمی اقدام کنیم.

کد خبر 786693

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.