بی‌میلی شهروندان گرگانی به تدفین در گورهای چندطبقه / وعده آرامستان جدید به مقصد می‌رسد؟

با وجود آنکه سال‌هاست مدیران شهری به تکمیل ظرفیت آرامستان گرگان اذعان دارند اما هنوز گورستان جدید آماده بهره‌برداری نیست و مدیریت شهری همچنان وعده آماده‌سازی آن را می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان، طبیعی است که با روند روزافزون جمعیت شاهد افزایش شمار فوت‌شدگان باشیم و این موضوع موجب شده است تا در این روزها قبر به راحتی در آرامستان گرگان پیدا نشود با این حال موضوع فقدان ظرفیت آرامستان هرازگاهی به بحثی داغ در صحن علنی شورای شهر تبدیل می‌شود و پس از چندی باز با ارائه راهکاری تسکینی این مبحث به فراموشی سپرده می‌شود.

مدت‌هاست که راهکار ایجاد قبرهای چند طبقه مطرح شده است، هرچند گلایه شهروندان را به دنبال دارد، ضمن اینکه چنین روشی برای منطقه‌ای مانند گرگان که از سفره‌های آب زیرزمینی نیز برخوردار است، چندان مناسب نیست.

از آنجایی که مطابق با قانون جامع شهرسازی و معماری کشور احداث غسالخانه‌ها و گورستان‌ها به‌عنوان الزامات مدیریت شهری معرفی شده و آرامستان‌ها به‌عنوان تجهیزات شهری شناخته می‌شوند، شهرداری گرگان، از سنوات قبل تصمیم به ایجاد آرامستان جدید در محور گرگان به آق قلا گرفت اما با گذشت چند سال، این طرح، پیشرفتی قابل ملاحظه‌ای نداشته است و عملیات ساخت‌وساز آن به کُندی پیش می‌رود.

بی‌میلی شهروندان گرگانی به تدفین در گورهای چندطبقه / وعده آرامستان جدید به مقصد می‌رسد؟

آرامستان جدید سال آینده آماده می‌شود

حجت مقسم، عضو شورای اسلامی شهر گرگان در این رابطه به خبرنگار ایمنا با بیان اینکه از سال آینده آرامستان جدید برای شهروندان قابل استفاده خواهد بود، می‌گوید: آرامستان جدید در زمینی به مساحت ۹ هکتار در شمال محدوده شهری گرگان واقع در ابتدای جاده آق‌قلا در حال احداث است.

وی اضافه می‌کند: در زمان بیماری کرونا و با اتمام ظرفیت قبرستان فعلی، احداث آرامستان جدید در سال ۹۹ به شکل فوریتی در دستور کار قرار گرفت و در حدود ۷۰۰ قبر به‌صورت چند طبقه آماده شد تا اگر مرگ‌ومیر ناشی از کرونا شدت گرفت، از آن استفاده کنند.

به گفته این عضو شورای شهر، در طرح تهیه شده ۹ هکتار شامل ۴۷ درصد مساحت مختص عموم، ۲۰ درصد فضای خدماتی و ۳۳ درصد شامل معابر می‌شوند که فاز اول در بخش دوهکتاری معابر مشخص شده است.

مقسم می‌گوید: حدود شش هزار قبر در حال احداث است که ۲۰۰ قبر دو طبقه اجرا می‌شود و برای یک هزار و ۴۰۰ قبر سه‌طبقه، قرارداد منعقد شده و در دست اقدام است.

وی ادامه داد: اقدامات زیربنایی برق، آب، گاز، تلفن و تأسیسات در حال انجام است و در فاز بعدی سردخانه و غسالخانه نیز احداث خواهد شد.

دفن اموات در روستا

ملیحه اربابی یک شهروند گرگانی از کمبود قبر در آرامستان انتقاد می‌کند و می‌گوید: ما علاقه‌ای به تدفین اموات در گور سه طبقه نداریم و از این رو چندی پیش پدرم را در روستا دفن کردیم.

وی خواستار آماده‌سازی گورستان جدید می‌شود و می‌افزاید: در روزهای پنجشنبه خانواده همه اموات بر سر یک قبر حاضر می‌شوند که احساس ناخوشایندی به ما دست می‌دهد.

بی‌میلی شهروندان گرگانی به تدفین در گورهای چندطبقه / وعده آرامستان جدید به مقصد می‌رسد؟

احتمال آلودگی سفره آب‌های زیرزمینی با حفر گور سه طبقه

حسام بیگدری، کارشناس مدیریت شهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا نسبت به حفر گور سه طبقه در آرامستان فعلی هشدار می‌دهد و می‌گوید: با توجه به احتمال آلودگی سفره آب‌های زیرزمینی، باید تمام تمهیدات و مطالعات لازم برای ساخت آرامستان در نظر گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه آرامستان‌ها باید از فضای شهری دور باشد تا آلودگی صوتی و ترافیک ایجاد نشود، می‌افزاید: لحاظ کردن موضوعات فنی مانند هدایت آب‌های سطحی، در نظر گرفتن امکانات و خدمات مناسب حداکثری برای شهروندان و همچنین توجه به تخصیص برخی از قطعات به هنرمندان و نام‌آوران نیز ضروری است.

تاکنون ۳۰ میلیارد ریال هزینه شد

مقداد صادقیان، معاون زیربنایی، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری گرگان در توضیح احداث آرامستان جدید به خبرنگار ایمنا می‌گوید: در فاز اول طرح احداث قبور، سردرب، معابر مختلف سواره‌رو و پیاده‌رو، قطعه‌بندی، شماره‌گذاری، فضای سبز، نمازخانه، سرویس بهداشتی، آبخوری، پارکینگ و دیواره‌های پیرامونی انجام خواهد شد.

وی ادامه می‌دهد: غیر از خرید زمین تاکنون برای آرامستان جدید افزون بر ۳۰ میلیارد ریال هزینه شده که بیشتر بحث تسطیح و حفر قبرها انجام شده است.

معاون زیربنایی، حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری گرگان می‌افزاید: در ابتدا در خصوص زمین آرامستان با مشکل حقوقی و املاکی بین ورثه و واسطه‌ای که زمین خریداری شده بود، اختلاف مالی وجود داشت که انتقال کامل سند را با مشکل مواجه کرد و موضوع از طریق شکایت در دادگستری مطرح و طرفین وکلا فراخوانده شدند و در نهایت حکم به نفع شهرداری صادر شد.

وی ادامه می‌دهد: اقداماتی که برای ایجاد این آرامستان در اولویت قرار دارد، در حال اجرا است و در فازهای بعدی سردخانه و غسالخانه هم، نیز احداث خواهد شد.

به گفته صادقیان، سازمان سیما، منظر و فضای سبز نسبت به کاشت گیاهان و احداث فضای سبز در آرامستان جدید به زودی اقدام خواهد کرد.

به گزارش ایمنا، با توجه به تکمیل ظرفیت آرامستان گرگان، اهمیت آماده‌سازی هرچه سریع‌تر گورستانی جدید در حومه گرگان بیشتر خود را نشان می‌دهد و مدیریت شهری باید در روند احداث سرعت بیشتری بدهد و بی‌میلی شهروندان گرگانی نسبت به قبرهای سه طبقه و هشدارهای کارشناسان محیط زیست در خصوص آلودگی سفره‌های آب زیر زمینی را نیز باید مدنظر قرار دهد.

کد خبر 786679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.