افزوده شدن ۴۰۰ پلاک به خانه‌های ستاره‌دار اصفهان

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور شهرسازی و معماری شهری گفت: تعداد ۱۱۰۰ خانه ستاره‌دار اصفهان به ۹۰۰ رسیده است و در ازای آن نزدیک به ۴۰۰ عدد پلاک به خانه‌های ستاره‌دار این کلان‌شهر اضافه کردیم، چراکه دیده نشده بودند و به میراث و کمیسیون ماده ۵ پیشنهاد دادیم ستاره‌دار حساب شوند.

وحید مهدویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: خانه‌های ستاره‌دار یعنی خانه‌هایی که واجد ارزش تاریخی و معماری هستند و در اسناد طرح بازنگری یا طرح تفصیلی ثبت شدند یا در آینده به‌واسطه گزارش‌ها و ویژگی‌های آن اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه امکان تخریب خانه‌های تاریخی وجود ندارد، اما امکان مرمت دارد، افزود: استقرار هر نوع کاربری هم‌خوان با بافت تاریخی و معافیت آن‌ها از پرداخت عوارض از ضوابط تشویقی شهرسازی برای این خانه‌ها است؛ خانه‌های تاریخی علاوه‌بر اینکه در مرمت و بازسازی محدودیت دارد، برای پلاک‌های کناری نیز محدودیت ارتفاعی ایجاد می‌کند که به آن‌ها حریم آثار تاریخی گفته می‌شود و نداشتن ارتفاع این حریم موجب می‌شود خانه‌های اطراف متضرر و خانه تاریخی ضدارزش خوانده شود.

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور شهرسازی و معماری شهری در پاسخ به این سوال که اگر کسی توان ساخت این پلاک‌ها را نداشته باشد، چه اقدامی می‌تواند انجام دهد؟ گفت: ویژگی‌ها، قوانین و تشویق‌های بالادستی نیز داریم که با مراجعه میراث فرهنگی به صندوق ملی احیا می‌توان زیر نظر میراث فرهنگی وام‌های درصد پایین و طولانی‌مدت را دریافت و نسبت به مرمت خانه خود اقدام کرد.

مهدویان خاطرنشان کرد: اگر کسی هیچ‌گونه استطاعت مالی نداشته باشد یا خانه در ورثه است، این پلاک‌ها طالب و خواهان زیادی به خاطر بهره‌مندی از تخفیف و همچنان قیمت پایین دارد که می‌توانند در معرض فروش قرار دهند و افراد زیادی برای زندگی و کسب‌وکار به آن روی آورند.

مشاور و دستیار شهردار اصفهان در امور شهرسازی و معماری شهری تصریح کرد: در ضوابط طرح تشویقی مصوب کمیسیون ماده ۵ که سال گذشته پیشنهاد دادیم، مصوب شد که اگر مالکان پلاک‌های بلافصل خانه‌های تاریخی، نقشه‌هایی بر اساس الگوی معماری ایرانی دارد، می‌توانند نقشه‌های خود را تهیه کنند، به تأیید میراث فرهنگی برسانند و تخریب و بازسازی آن را شروع کنند و علاوه‌بر آن از ضوابط تشویقی خانه‌های تاریخی استفاده کنند.

وی در مورد حذف بعضی از خانه‌های ستاره‌دار از طرح تفصیلی یا دقیق‌سازی پهنه‌های تاریخی تصریح کرد: سال ۱۳۹۰ در جریان طرح بازنگری مشاوران خانه‌ها را ستاره‌دار کردند و مقرر شد میراث فرهنگی آن‌ها را مستندسازی کند و طی شش ماه ستاره‌دار بودن یا نبودن آن را اعلام دارد که این موضوع انجام نشد، اما از سال گذشته یک پروژه شد که بر اساس آن ۱۱۰۰ خانه تاریخی ستاره‌دار را شناسایی کردیم؛ تعدادی وجود نداشتند یعنی خانه‌ها نوساز بودند و بعضی خانه‌ها را نیز شناسایی کردیم که در طرح بازنگری نبود و آن‌ها را نیز پیشنهاد دادیم.

مهدویان تاکید کرد: نباید صفر و یک به موضوع نگاه کرد که اگر در طرح بازنگری پلاک ستاره‌دار شد، به‌طور حتم ستاره‌دار است، چراکه باید محل را بازدید و مستندسازی کرد، واقعیت را دید و اگر خانه‌ای از نظر کارشناسان میراث فرهنگی، شهرداری و کمیته فعالان میراث فرهنگی در بخش خصوصی اثری به اسم تاریخی وجود ندارد و خانه نوساز است، آن را حذف کرد و در عین حال اگر همان تیم تشخیص دادند که خانه یا مسجد تاریخی است، آن را پیشنهاد داد و به لیست اضافه و با حساسیت زیادی به موضوع نگاه کرد.

وی با اشاره به اینکه تعداد ۱۱۰۰ خانه ستاره‌دار اصفهان به ۹۰۰ رسیده است، تصریح کرد: در ازای آن نزدیک به ۴۰۰ عدد پلاک به خانه‌های ستاره‌دار این کلان‌شهر اضافه کردیم، چراکه دیده نشده بودند و به میراث و کمیسیون ماده ۵ پیشنهاد دادیم که تاریخی شوند و آن‌ها را جزو ستاره‌دارها بیاورند.

مهدویان با بیان اینکه تعریف ما از واجد ارزش معماری و تاریخی، عمر بنا نیست، افزود: ویژگی‌های معماری و یک معمار برتر نیز از تعاریف معماری شاخص است، مثلاً ساختمان امین در کنار پل خواجو را نمی‌توان ساختمان تاریخی محسوب کرد، چراکه عمر آن ۵۰ سال نیست، اما دارای ویژگی‌های معماری شاخص است پس ما باید آن را ستاره‌دار محسوب کنیم و به‌عنوان یکی از ارزش‌های معماری ایرانی حفظ شود و در اضافه کردن‌هایمان تنها هم نگاهمان از ۵۰ سال به بالا نبوده، بنابراین می‌توانیم بناهای جدید را هم به‌عنوان ارزش معماری و آن سبک معماری اصفهان پیشنهاد ستاره شدنش را بدهیم.

کد خبر 786237

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.