فرزندان شهدای دولت به رئیس بنیاد شهید چه گفتند؟

گلایه از حذف زندگینامه شهید از کتب درسی، حذف دیدار هیئت دولت با خانواده شهدای دولت، مشکل بیمه، نیازسنجی خانواده شهدا، پیگیری خانه موزه شهید تندگویان و قرار گرفتن هر خانواده تحت پوشش یک مددکار مهم‌ترین نکاتی است که در دیدار خانواده شهدا با رئیس بنیاد شهید مطرح شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد مهدی تندگویان فرزند شهید تندگویان در دیداری که به مناسبت هفته دولت با فرزندان شهدای دولت در سالن جلسات بنیاد شهید داشت، اظهار کرد: چرا باید زندگینامه یک شهید از کتب درسی حذف شود بعد ما بجنگیم دوباره آن را ثبت کنیم.

وی افزود: چندین بار درخواست کردیم تاریخ شهادت پدرم در تقویم ثبت شود، اما اثری از تاریخ خاکسپاری یا شهادت ایشان وجود ندارد و ما نتوانستیم آن را در تقویم ثبت کنیم، این از بدیهیات است.

تندگویان ادامه داد: خانواده شهدای دولت در جلسه هیئت وزیران دعوت می‌شدند و مصوبات متناسب با فرهنگ ایثار و شهدا تصویب می‌شد. این جلسه تا اواسط دولت دهم برگزار می‌شد اما به مرور حذف شد؛ در این جلسه علاوه بر اینکه ارتباط با دولتمردان خانواده‌ها از مشکلات هم با خبر می‌شدند. در یکی از جلسات متوجه شدیم یکی از خانواده وزرا شهدای دولت از پوشش بیمه محروم بودند و کسی فکر نمی‌کرد موضوع در این حد باقی مانده باشد. برخی اوقات به خانواده شهدا، همسران و پدر و مادرهای آنها بی توجهی می‌شود.

فرزند شهید تندگویان گفت: پیشنهاد می‌کنم جلسه هیأت دولت در قطعه ۷۲ شهدا برگزار شود تا ببینند وام دار چه کسانی هستند. نباید از شهدا فاصله بگیریم و آنها را فراموش کنیم. در هیچ کشوری تا سطوح بالای مدیریت شهدا وجود ندارد و هیچ وزیر غیرنظامی اسیر و یازده سال شکنجه را تحمل نکرده است. من از نماد تندگویان که نماد غیرنظامی است، سخن می‌گویم. در دنیا می‌توانیم از این موضوع استفاده کنیم، ما حتی نتوانستیم بعد از جنگ بخشی از پرونده شهید تندگویان را از عراقی‌ها بگیریم و بر روی این موضوع کار کنیم.

وی تصریح کرد: متولیان بنیاد شهید فکر می‌کنند خانواده شهدای دولت از وزارتخانه متبوع خدمات خوبی می‌گیرند و متولیان وزارتخانه‌ها هم فکر می‌کنند بنیاد شهید به این خانواده‌ها رسیدگی می‌کند در حالی که خانواده شهدا سکونت می‌کنند و به خاطر شأن و جایگاهشان به دنبال مطالبات خود نمی‌روند. بنیاد شهید نباید از وضعیت خانواده‌ها غافل باشد.

تندگویان با بیان اینکه بنیاد شهید باید پویا باشد و هر خانواده تحت پوشش یک مددکار باشد، تاکید کرد: بسیاری از موضوعات مالی نیست و کمک روحی بیشتر مورد نیاز است. متولیان می‌گویند ما جای پدر یا فرزندتان هستیم اما واقعاً اینگونه است؟ برخی اوقات مشکلاتی به وجود می‌آید که خانواده شهدا مجبور می‌شوند به دادگاه بروند، هر همسر و دختری به دادگاه می‌رود دوست دارد پدرش همراه او باشد بحث من بیشتر روحی و اعتقادی است.

فرزند شهید تندگویان گفت: بنده ۲۵ ساله پیگیر خانه موزه شهید تندگویان که به وزارت نفت اهدا کردیم، هستم؛ این موزه در دعوای شهرداری یکی از مناطق باقی مانده است من نباید پیگیر این موضوع باشم. و از این موزه باید به درست استفاده شود.

وی بر تولید محتوای فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت تاکید کرد و اظهار داشت: مردم فکر می‌کنند خانواده شهدا در بالاترین سطح رفاه و در صدر توجهات قرار دارند در صورتی که اینگونه نیست. ما در کشور محروم نداریم ما از خدمت به آنها محروم شدیم چون با این دایه انقلاب کردیم.

بروکراسی اداری در بنیاد شهید مانع پیشبرد کار می‌شود

محمد کلانتری فرزند شهید موسوی کلانتری دومین وزیر راه و ترابری در کابینه شهید رجایی نیز گفت: تا سه سال گذشته به دلیل اینکه نیاز مالی نداشتیم ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان حقوق همسر شهید بود که ما آن را از بنیاد نمی‌گرفتیم اما بعد از آن به خاطر اینکه مادر به سرطان مبتلا و هزینه‌ها چند برابر شد برای دریافت آن به بنیاد شهید مراجعه کردیم؛ آنقدر بروکراسی اداری داشت که نتوانستم کار را انجام دهم. یکی از کارمندان این مجموعه کار ما را داوطلبانه پیگیری کرد تا حقوق افزایش یافت.

وی افزود: خانواده شهدا دسته بندی شود که هر خانواده‌ها در محل کار شهید دنبال مطالباتشان بروند تا مدیریت بهتری انجام شود.

نیازهای خانواده شهدا تشخیص داده شود

همچنین ناصر نامجو فرزند شهید موسی نامجو وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: شأن خانواده‌های شهدا باید حفظ شود. آنها مشکلاتی دارند که دوست ندارند به صورت عمومی به بنیاد شهید مراجعه کنند. من در بنیاد شهید به عنوان پزشک در خدمت خانواده شهدا بودم و مسائل و مشکلات آن‌ها را عنوان می‌کردم.

وی افزود: باید نیازهای خانواده شهدا تشخیص داده شود و بنیاد بداند که نیازهای این خانواده‌ها در چه زمینه‌ای است. در بحث معنویات سامانه‌ای برای آنها درست کند.

شهاب‌الدین حدادعادل فرزند شهید حدادعادل نیز گفت: پدر و مادر شهدا در زمینه بیمه با مشکل مواجه‌اند. هزینه دارو ها داده نمی‌شود. وام مسکن قبلاً برای خرید و ساخت به جامعه ایثارگران داده می‌شود اما اکنون فقط وام برای ساخت پرداخت می‌شود.

وی افزود: در یک سالی که در بنیاد شهید بودید منشأ اثر بودید. اگر همین سیر ادامه یابد بسیاری از مشکلات جامعه هدف برطرف می‌شود.

دولت عشق الگو است

همچنین مهدی نامجو گفت: عمده شهدای دولت مربوط به وقایع سال ۱۳۶۰ هستند. به آنها می‌گفتند دولت عشق. آنها دغدغه خدمت به مردم را داشتند و در کنار هم کار می‌کردند برای هر کدام از آن‌ها می‌توان کتاب قطوری نوشت. در وزارت دفاع که منطق آن پشتیبانی نیروهای مصلح است وزیر دفاع نباید ترور شود. ترور یک وزیر دفاع نشان می‌دهد که در کنار رزمندگان جنگیده و به شهادت رسیده است. دولت عشق الگو است همه از معنویت آن در راستای خدمت به مردم استفاده کنیم.

مغفول مانده زنده نگه داشتن یاد شهدا

میثم فرزند شهید محمد جواد باهنر نیز گفت: بنیاد شهید وظیفه اصلی خدماتی، پشتیبانی و مالی را دارد اما یکی از وظایف ذاتی این سازمان که مغفول مانده زنده نگه داشتن یاد شهدا و تبیین اهدافی که داشتند و برای آن جان خود را دادند. بعضی از جاها کارهای خوبی انجام شده در حوزه دفاع مقدس فیلم‌های خوبی ساخته شده است.

وی افزود: در حوزه شهدای انقلاب اسلامی بخصوص ارکان اصلی انقلاب اسلامی که چرایی اصلی انقلاب را نشان می‌دهد توجه به موضوعات فرهنگی بسیار مهم است. در این زمینه کار ارزشمندی که قابل توجه باشد وجود ندارد. در ایام شهادت برنامه‌هایی که از تلویزیون پخش شود، ۴۰ سال قبل ساخته شده حتی یک کلیپ جدید برای این شهدا ساخته نشده است.

باهنر ادامه داد: سپاه پاسداران در حوزه دفاع مقدس کارهای خوبی انجام داده است. برای معرفی شهدای انقلاب الویت تبیین جمهوری اسلامی باشد. یادبودها به شدت در سطح پایین برگزار می‌شود شأن یک رئیس جمهور شهید حداقل این است که یادبود در شأن او باشد.

در پایان این نشست از خانواده شهدای دولت تجلیل شد.

کد خبر 786068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.