چاپ پلات چیست و چه کاربردی دارد؟
تصویر دستگاه چاپ

پلات یک نوع چاپ مرغوب و با دوام است که در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله ویژگی‌ها و کاربردهای چاپ پلات بررسی شده است.

چاپ پلات یک نوع چاپ دیجیتال است که توسط دستگاه بزرگی به نام پلاتر صورت می‌گیرد. به کمک این دستگاه می‌توان تصاویر عریض را در قالب‌های بزرگی چاپ کرد. این روش چاپ به خصوص برای چاپ نقشه‌های مهندسی و معماری که در عرض‌های بزرگ طراحی می‌شوند، به کار می‌آید. در این بخش، نکات و اطلاعات بیشتری پیرامون چاپ پلات ارائه خواهیم داد.

کهن در این باره می نویسد؛ یکی از انواع چاپ که بیشترین کاربرد را در فضاهای مختلف مخصوصا فضاهای داخلی دارد چاپ پلات است. برای این نوع از یک کاغذ مخصوص به کوتد استفاده می شود که وضوح تصاویر را در این چاپ بیشتر می نماید. برای این که عمر و ماندگاری چاپ پلات بیشتر شود بعد از چاپ بر روی محصول از نوعی پوشش مخصوص به نام لمینت استفاده می شود که به آن استحکام، زیبایی و عمر طولانی می بخشد.

چاپ پلات چیست و توسط چه دستگاهی انجام می‌شود؟

چاپ پلات یکی از رایج‌ترین و معمول‌ترین روش‌ها برای چاپ تصاویر و نقشه‌های عریض است. در دنیای حاضر بیلبوردهای تبلیغاتی یکی از راه‌های مؤثر برای معرفی برند و بازاریابی است. بیشتر این بیلبوردها توسط دستگاه پلاتر چاپ شده و به نمایش گذاشته می‌شوند. در بسیاری موارد با استفاده از دستگاه پلاتر امکان چاپ بنر با طول بیش از سی متر هم وجود دارد. در گذشته که هنوز دستگاه پلات ابداع نشده بود، چاپ بنرهای عریض و طویل امری ناممکن بود. اما امروزه به کمک این دستگاه‌ می‌توان در یک سطح وسیع چاپ مرغوب و باکیفیت داشت. همچنین با یک روکش لمینت می‌توان کیفیت و ماندگاری چاپ را افزایش داد. لمینت یک لایه نازک و بسیار شفاف است که برای حفاظت و بهبود کیفیت بر روی سطح چاپ کشیده می‌شود.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های چاپ پلات

چاپ پلات ویژگی‌ها و قابلیت‌های بی‌نظیری ارائه می‌دهد. عریض و یکدست بودن تصاویر در مواردی مانند پوشش سازه‌های نمایشگاهی کار را برای بسیاری از کاربران راحت کرده است. در ادامه به برخی از مهمترین ویژگی‌های چاپ پلات در مجموعه چاپ مدرن یاس اشاره می‌کنیم:

  • سازگاری با محیط زیست: نوع جوهر مصرفی برای چاپ با پلاتر بر پایه آب ساخته می‌شود و از همین رو با محیط‌زیست سازگاری دارد.
  • قابلیت چاپ در اندازه‌های بزرگ: دستگاه پلاتر می‌تواند تصاویر و طرح‌های مختلف را در اندازه‌های بزرگ چاپ کند.
  • ماندگاری و طول عمر بالا: کیفیت و وضوح تصویر پلات با گذشت زمان دستخوش تغییر نشده و کمرنگ نمی‌شود.
  • خشک شدن آسان: فرایند خشک شدن و جذب جوهر پلات از طریق اشعه فرابنفش و به سرعت صورت می‌گیرد.
  • کیفیت بالا: چاپ‌های عریض در هر اندازه‌ای باشند، کیفیت و ظرافت خود را حفظ می‌کنند.
  • سرعت بالا در فرایند چاپ: پلاتر یکی از بهترین انواع چاپگرهای دیجیتال است. روند چاپ با این دستگاه‌ها با سرعت و در کمترین زمان صورت می‌گیرد.
  • امکان تمیز کردن پلات: پلات لمینت یک نوع چاپ با روکش شفاف و براق است و به راحتی با یک دستمال مرطوب تمیز می‌شود.
  • مقاومت بالا: پلات در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت، نور خورشید و شرایط نامساعد جوی مقاومت بالایی دارد. به همین دلیل در فضای آزاد و محیط‌های مختلف به راحتی قابل نصب شدن است.

بهترین کیفیت چاپ پلات

چاپ با پلاتر در چه مواردی به کار می‌آید؟

بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها برای معرفی محصول و برند خود از چاپ پلات استفاده می‌کنند. یکی از مهمترین کاربردهای دستگاه پلاتر استفاده از آن برای چاپ طرح‌ها و نقشه‌های ساختمانی است. از دیگر کاربردهای چاپ با پلاتر می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • استفاده از آن در امور تبلیغاتی
  • پوشش فضاهای داخلی مانند آموزشگاه‌ها و فروشگاه‌ها
  • پوشش سازه‌های نمایشگاهی
  • چاپ بنرهای خوش‌آمدگویی
  • چاپ اطلاعیه‌های دوره‌های آموزشی
  • چاپ پوستر تبلیغاتی همایش‌ها و فیلم‌های سینمایی

روش‌های چاپ با دستگاه پلاتر

چاپ پلات انواع و روش‌های مختلفی دارد. شما می‌توانید بر اساس نیاز و طرح مورد نظر خود گزینه مناسب را انتخاب کنید. برخی از مهمترین انواع چاپ پلات عبارتند از:

  • چاپ براق

تصاویر در پلات و لمینت براق با وضوح و کیفیت چندین برابر نشان داده می‌شوند. پلات براق جلوه زیادی دارد و توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب می‌کند. البته براقیت این سطوح چاپ شده ممکن است باعث بازتاب نور شده و مانع دید صحیح مطالب و تصاویر شود. به همین دلیل برخی کاربران از این مدل چاپ استقبال چندانی به عمل نیاورده‌اند. البته انتخاب نوع چاپ به سلیقه و نظر افراد بستگی دارد. اگر خواهان جلوه دادن به ابزار تبلیغاتی خود هستید، می‌توانید این روش چاپ را انتخاب کنید.

  • چاپ سلفون ماسه‌ای

این روش چاپ یکی از بهترین انواع چاپ پلات است که طرفداران زیادی دارد. سطوح چاپ شده با این روش حالت کاملاً مسطحی ندارند و به شکل فرم‌های فرو رفته و برجسته هستند. روش چاپ سلفون ماسه‌ای یک روش شیک و خاص است که از کیفیت، دوام و استحکام بالایی نیز برخوردار می‌باشد.

  • چاپ مات

در چاپ مات بر خلاف روش چاپ براق، انعکاس و بازتاب نور مشاهده نمی‌شود. به همین دلیل بسیاری از کاربران ترجیح می‌دهند از این روش استفاده کنند. از آنجا که در همایش‌ها و نمایشگاه‌ها از نورپردازی‌های خاص استفاده می‌شود، بهتر است چاپ مات به کار رود که نور از سطوح چاپ شده منعکس نشود. این موضوع در امر فیلم‌برداری نیز اهمیت پیدا می‌کند و موجب می‌شود کیفیت تصاویر در فیلم به خوبی قابل مشاهده باشد.

  • چاپ سلفون مخملی

پوشش سلفون مخملی علاوه بر زیبایی موجب افزایش مقاومت در سطوح چاپ شده می‌شود. این روش چاپ به خصوص برای طرح‌های خاص با رنگ‌بندی تیره مناسب است. پوشش مخملی لطافت خاصی بر روی سطوح چاپ شده ایجاد می‌کند؛ به طوری که با لمس دست، نرمی و ظرافت آن احساس می‌شود. این نوع چاپ، معایبی هم دارد و ممکن است در برابر برخی عوامل آسیب‌زا مانند گرد و غبار چندان مقاوم نباشد.

دستگاه پلاتر در حال چاپ کردن پلات

انواع کاغذ مناسب برای چاپ پلات

برای چاپ پلات محدودیتی در انتخاب کاغذ نخواهید داشت. به طور معمول از کاغذهای عنوان شده در زیر برای چاپ با پلاتر استفاده می‌شود:

  • کاغذ گلاسه: این نوع کاغذ سطحی صاف و براق دارد و از انواع کاغذهای مناسب برای چاپ با پلاتر به شمار می‌رود. کیفیت تصاویر چاپ شده بر روی این کاغذها به نحو چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. در مواردی که نیاز به نمایش جزییات دقیق تصاویر دارید، پیشنهاد می‌شود از کاغذ گلاسه استفاده کنید.
  • کاغذ فتوگلاسه: این کاغذ از انواع کاغذهای بسیار مرغوب و باکیفیت است. یکدستی و براقیت کاغذ فتوگلاسه چندین برابر کاغذ گلاسه است. به همین سبب رنگ‌ تصاویر چاپ شده بر روی این کاغذها گرم و زنده به نظر می‌رسد. از کاغذ فتوگلاسه بیشتر در زمینه‌های گرافیک و چاپ عکس‌های هنری استفاده می‌شود.
  • کاغذ کوتد: این کاغذ از انواع کاغذهای مات است که برای چاپ پلات مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاغذ کوتد معمولاً به صورت یک‌رو تولید می‌شود و استحکام بالایی دارد. کاغذ کوتد در مقایسه با سایر کاغذها جوهر کمتری به خود جذب می‌کند. همین موضوع موجب شده که مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گیرد.
کد خبر 785946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.