ساخت بزرگ‌ترین پمپ حرارتی هوا به آب جهان در هلسینکی

هلسینکی در حال ساخت بزرگ‌ترین پمپ حرارتی انتقال انرژی هوا به آب جهان برای گرم نگه داشتن خانه‌های خود است؛ این پمپ حرارتی بخشی از کارخانه‌ای خواهد بود که حدود ۳۰ هزار خانه را در پایتخت فنلاند گرم می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، گرمایش منطقه‌ای شامل تولید گرما در یک مکان متمرکز و سپس توزیع آن، اغلب از طریق شبکه‌ای از لوله‌های زیرزمینی، به خانه‌ها و مشاغل در مناطق محلی است. فنلاند در حال ساخت بزرگ‌ترین پمپ حرارتی جهان به این شیوه برای گرم کردن خانه‌ها در پایتخت خود، هلسینکی است. این پمپ حرارتی هوا به آب برای کمک به کربن‌زدایی سیستم گرمایش منطقه‌ای شهر در حال نصب است. پمپ حرارتی با برق منابع تجدیدپذیر تغذیه می‌شود و می‌تواند در دماهای کمتر از منفی ۲۰ درجه سانتی‌گراد کار کند.

انتظار می‌رود نیروگاه حرارتی جدید فنلاندی، تأمین گرما را از پایان سال ۲۰۲۶ آغاز کند. وزارت امور اقتصادی و اشتغال فنلاند برای توسعه این نیروگاه، به شرکت انرژی توسعه‌دهنده این طرح یارانه اعطا کرده است.

ساخت بزرگ‌ترین پمپ حرارتی هوا به آب جهان در هلسینکی

هلسینکی هدف بلندپروازانه‌ای را تعیین کرده است که تا سال ۲۰۳۰ کربن‌خنثی شود و بهسازی سیستم گرمایش برای دست‌یابی به این امر بسیار مهم است. پس از تکمیل، کارخانه پمپ حرارتی به‌طور قابل‌توجهی انتشار کربن‌دی‌اکسید ناشی از گرمایش را کاهش می‌دهد و این شهر را به هدف کربن‌صفر شدن خالص نزدیک می‌کند. علاوه بر این، کارخانه جدید برای مشترکان ثبات قیمتی ایجاد خواهد کرد، زیرا تولید آن به راحتی قابل تنظیم است.

نیروگاه گرمایشی جدید که از یک پمپ حرارتی غول‌پیکر و دو دیگ برقی ۵۰ مگاواتی استفاده می‌کند، گرمای کافی را برای حدود ۳۰ هزار خانه در هلسینکی فراهم می‌کند و سالانه از انتشار ۲۶ هزار تن کربن‌دی‌اکسید پیشگیری می‌کند.

مبردها گرما را از یک مکان به مکان دیگر منتقل و به کارکرد مؤثرتر پمپ‌های حرارتی کمک می‌کنند، اما بسیاری از گازهای مورد استفاده در آن‌ها برای محیط زیست مضر هستند و اتحادیه اروپا در حال حاضر بعضی از آن‌ها را حذف کرده است. پروژه‌های گرمایش شهری که از فناوری‌های خنثی آب‌وهوایی استفاده می‌کنند، برای پیشبرد تلاش‌های جهانی در راستای کاهش انتشار کربن ضروری هستند و پمپ حرارتی جدید از کربن‌دی‌اکسید به‌عنوان مبرد استفاده می‌کند که در صورت نشت آن آسیب کمتری نسبت به جایگزین‌ها دارد.

ساخت بزرگ‌ترین پمپ حرارتی هوا به آب جهان در هلسینکی

گرم کردن خانه‌ها با انرژی‌های تجدیدپذیر

طبق داده‌های یورواستات، حدود نیمی از کل انرژی مصرف‌شده در اتحادیه اروپا برای گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها استفاده می‌شود. بیش از ۷۰ درصد این انرژی هنوز از سوخت‌های فسیلی و به‌طور عمده گاز طبیعی تأمین می‌شود.

گزارش آژانس بین‌المللی انرژی در سال ۲۰۲۳ نشان داد که فنلاند در زمینه گرمایش منازل سازگار با آب‌وهوا پیشرو است و ۴۱ درصد از ساختمان‌های آن به پمپ حرارتی مجهز هستند. به‌طور تقریبی نیمی از کل انرژی مورد استفاده برای گرمایش و سرمایش این کشور در سال ۲۰۲۱ از منابع تجدیدپذیر تأمین می‌شد که بیشتر آن از زیست‌توده بود، بنابراین فنلاند از برنامه‌هایی خبر داد که زغال‌سنگ و گازی را جایگزین می‌کند که سوخت سیستم گرمایش منطقه‌ای هلسینکی را با زیست‌توده‌ای هم‌چون چوب جایگزین می‌کند.

ساخت بزرگ‌ترین پمپ حرارتی هوا به آب جهان در هلسینکی

کد خبر 785623

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.