پدافند هوایی با استقرار در ۳۷۰۰ نقطه، آسمان ایران را پوشش می‌دهد

فرمانده پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی گفت: مأموریت جاری پدافند هوایی به‌صورت دائم و مستمر در تمام ۳۷۰۰ نقطه ما در جریان است، اگر جمهوری اسلامی ادعا می‌کند هیچ پرنده‌ای بدون مجوز حق تحرک در آسمان ما بدون مجوز را ندارد به دلیل وجود پدافند هوایی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیر سرتیپ دوم علی حدادی سامانی ظهر امروز _جمعه نهم شهریور_ به مناسبت سالروز تشکیل نیروی پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی اظهار کرد: کار ۲۴ ساعته و تصمیم‌گیری دقیق و در لحظه، وظیفه پدافند هوایی است، از دیگر ویژگی‌های پدافند هوایی همسویی با دانش و فناوری روز است، دانشی که آنقدر باید قابل اتکا باشد که اپراتور با اتکا به این فناوری بتواند در لحظه تصمیم‌گیری و اقدام کند.

وی افزود: اگر به تاریخ برگردیم شاکله اصلی نهاد پدافند هوایی در کشور به سال ۱۳۱۲ برمی‌گردد، در آن مقطع تعدادی جنگ افزار و توپ ضد هوایی به ارتش نیروی زمینی اضافه شد و بعد این سازمان به نیروی هوایی ارتش واگذار شد و متناسب با تغییرات نظامی در خلال جنگ‌های جهانی، پدافند هوایی مسیر صعودی خود را در پیش گرفت.

فرمانده پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی ادامه داد: قبل از انقلاب دکترین نظامی ما آفندی و ژاندارم منطقه بود که باید به حوزه آفندی بیشتر توجه می‌کرد به همین دلیل عمده خریدهای ما مربوط به آفندی و انواع هواپیماها بود و حوزه پدافند هوایی در دفاع نقطه‌ای از پایگاه‌های هوایی متمرکز شده بود اما بعد از انقلاب اسلامی با جنگ تحمیلی، تغییر ساختاری در این مجموعه اجتناب ناپذیر بود.

حدادی تصریح کرد: از روزهای اول جنگ، همکاران بنده با آنچه در اختیار داشتند مأموریت خود را به خوبی انجام دادند، شمه‌ای از اقدامات ما در طول ۸ سال دفاع مقدس شامل حضور مؤثر نیروهای پدافند هوایی در کلیه عملیات‌های صحنه نبرد بود و هرجا که فرماندهان عملیات‌ها را برنامه‌ریزی می‌کردند و نقش پدافند هوایی را پررنگ می‌دیدند آن عملیات به نحو مطلوب انجام می‌شد که مصداق‌های بارز آن عملیات‌هایی مانند بیت‌المقدس، فتح‌المبین، طریق‌القدس، کربلای ۵ و والفجر ۸ هستند.

وی بیان کرد: در طول ۸ سال دفاع مقدس از حمله هوایی بیش از ۲۴۸۶۳ مورد جنگنده دشمن در صحنه نبرد توسط پدافند هوایی جلوگیری شد، اسکورت موفق ۳۱۴۵ مورد نفت کش‌هایی که به واسطه تهدیدهایی که توسط نیروی هوایی رژیم بعث اتفاق می‌افتاد از اقدامات مهم پدافند هوایی ما بود، همچنین انهدام و ساقط نمودن بیش از ۶۰۰ فروند هواپیمای مهاجم دشمن صرفاً با استفاده از سامانه‌های پدافند هوایی و بیش از ۷۴ فروند بالگرد تهاجمی نیروهای بعث در صحنه نبرد انجام شد که این ۶۰۰ فروند را باید به عدد هواپیماهایی که عزیزان ما در نیروی هوایی ساقط کردند اضافه کنیم.

فرمانده پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی افزود: به واسطه این اقدامات مؤثر پدافند هوایی در طول جنگ است که رژیم بعث مجبور می‌شود سه بار تجدید سازمان نیروی هوایی داشته باشد، بعد از اتمام جنگ تحمیلی کشور ما از جمله نیروهای مسلح و به صورت مشخص نیروی پدافند هوایی وارد مرحله سازندگی شدند.

حدادی عنوان کرد: در اولین مرحله باید آنچه در اختیار داشتیم را بازسازی و به‌روز می‌کردیم که این اتفاق افتاد و حوزه‌های تحقیقات و مراکز دانش بنیان این کار را برعهده گرفتند، نقطه عطف پدافند هوایی به دهم شهریور ۱۳۸۷ و دستور رهبر انقلاب بازمی‌گردد که ایشان با ارزیابی دقیق و نگاهی آینده پژوهانه به این نتیجه رسیدند که باید سازمانی ملی و فرانیرویی تشکیل شود و ابتدا قرارگاه پدافند هوایی با مدیریت پدافند هوایی ارتش تأسیس شد و درواقع این تاریخ روز انتزاع پدافند هوایی از نیروی هوایی است.

وی تصریح کرد: مجموعه پدافند هوایی مستلزم دو اصل اساسی است؛ اول نیروی انسانی متخصص و دوم تجهیزات مناسب. ما در حوزه نیروی انسانی به‌واسطه دارا بودن جوانان علاقه‌مند مشکلی نداشتیم و به‌واسطه مراکز آموزشی که پیش‌بینی شده از جمله دانشگاه پدافند هوایی به نام خاتم‌الانبیاء، همچنین مرکز درجه‌داری حضرت علی اکبر در اراک و فرماندهی آموزش‌های تخصصی پدافند هوایی و همچنین مرکز آموزش درجه داری در سمنان وظیفه آموزش را انجام داده‌ایم.

فرمانده پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی افزود: در حوزه تجهیزات و فناوری به‌دلیل تحریم‌ها ما چاره‌ای نداشتیم جز اینکه با اتکا به توان داخل و مراکز دانش بنیان، دانشگاه‌های معتبر و مراکز جهاد خودکفایی و بهره‌گیری از وزارت دفاع در حوزه‌های مختلف اقدامات مناسب را انجام بدهیم، فراموش نکنیم که هنوز ۱۴ سال بیشتر از عمر این سازمان نگذشته اما تدبیر رهبر معظم انقلاب در حال اجراست و دستاوردهای خوبی داشته است.

حدادی ادامه داد: از جمله اقدامات ما در پدافند هوایی مواردی از جمله بازسازی تمامی رادارهای قدیمی با تکنولوژی‌های جدید توسط متخصصین کشور، طراحی و ساخت انواع رادارهای جدید با فناوری‌های نوین و بومی مثل رادارهای آرش، کیهان، مراقب و نذیر که از ویژگی آنها می‌توان به تنوع فرکانسی اشاره کرد که قابلیت جنگ الکترونیک دشمن را به حداقل می‌رساند، طراحی و ساخت سامانه‌های شنود الکترونیکی، تقویت توان جنگ الکترونیکی تمام سامانه‌های موشکی، تأسیس مراکز علمی، تولید نسل جدید سامانه‌های موشکی پدافند هوایی، طراحی سامانه موشکی شاهین، طراحی سامانه یازهرای ۳ که نمونه آن در دنیا وجود ندارد، طراحی سامانه قادر م تولید انواع شبیه سازهای صدا و رادارهای کشف ریزپرنده است.

وی افزود: سایت‌های موشکی و مواضع پدافندی ما به ۳۷۰۰ نقطه در کشور افزایش پیدا کرده است تا بتواند پهنه گسترده ایران را پوشش دهد و به طور مستمر پایش انجام بدهد، همچنین رونمایی از انواع و اقسام پهپادها من جمله پهپاد رزمی ناصح داشته‌ایم که به واسطه آن‌ها عمق استراتژیک و نظارت ما در دریای عمان و خلیج فارس افزایش پیدا کرده است، ساخت و بهره برداری از انواع رادارهای برد بلند مانند غدیر با برد ۱۱۰۰ کیلومتر و رادارهای سه بعدی بینا نیز عمق کشف ما را در مرزها افزایش می‌دهد، همچنین تولید سامانه موشکی برد متوسط مرصاد و ۱۵ خرداد از دیگر اقدامات پدافند هوایی است.

حدادی با بیان اینکه همه این سامانه‌ها باید در قالب یک شبکه فرماندهی بومی تحت هدایت عملیاتی قرار بگیرد گفت: شبکه یکپارچه‌ای که در کشور بومی‌سازی شده است، سامانه‌ای است به نام پیامبر اعظم که الان در کشور مستقر است؛ همچنین سامانه‌های موشکی پدافند هوایی به موشک‌های صیاد ۳ تجهیز شده و از سامانه‌های راداری و کمک ناوبری ناصر ۴۰ و معین ۴۰ و از سامانه موشکی برد بلند باور ۳۷۳ رونمایی شده که جمهوری اسلامی را به باشگاه کشورهای دارای سامانه برد بلند با بیش از ۳۰۴ کیلومتر تجهیز کرده است.

وی یادآور شد: همه این اتفاقات با نگاه به توان داخلی و همچنین توجه به تهدیدات ۱۰ سال آینده است چراکه ما متکی به الان نیستیم و مأموریت جاری پدافند هوایی به صورت دائم و مستمر در تمام ۳۷۰۰ نقطه ما در جریان است.

فرمانده پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی تصریح کرد: اگر جمهوری اسلامی ادعا می‌کند هیچ پرنده‌ای بدون مجوز حق تحرک در آسمان ما را ندارد به دلیل وجود پدافند هوایی است. اینکه نیروی پدافند هوایی توانست با مجموعه اطلاعاتی و همکاری نیروی هوایی عملیات شناسایی و فرونشاندن هواپیمای حامل ریگی ملعون را انجام بدهد یکی از اقدامات نیروی پدافند هوایی است که به دلیل مسائل امنیتی رسانه‌ای نشد.

وی یادآور شد: فرو نشاندن هواپیمای حامل نیروهای ناتو و نظامیان آمریکایی در بندر عباس که خود را به دروغ به عنوان هواپیمای مسافربری معرفی کرده بودند از دیگر اقدامات پدافند هوایی است که فرمانده این یگان مجبور به عذرخواهی و ترک کشور ما شد. همچنین دستگیری ملوانان انگلیسی و آمریکایی باعث شده بود نیروی هوایی آمریکا قصد مداخله داشته باشد، اما به واسطه سامانه‌های پدافند هوایی و اقدامات تاکتیکی به موقع آن، نیروی هوایی آمریکا وادار به ترک صحنه شد.

حدادی در انتها گفت: همچنین با همکاری عزیزان ما در سپاه، هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی در منطقه جاسک رهگیری و منهدم شد و همه اینها تنها نمونه‌ای کوچک از اقدامات فرزندان و برادران شما در نیروی پدافند هوایی است.

کد خبر 785611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.