توسعه گردشگری قزوین از مسیر آداب و رسوم بومی را دنبال می‌کنیم

شهردار قزوین گفت: برنامه ما این است که از آداب و رسوم بومی که می‌توانند به رشد ارزش‌ها و کمال انسانی کمک کنند، برای توسعه گردشگری بهره بگیریم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قزوین، مهدی صباغی عصر امروز _پنجشنبه هشتم شهریور_ در دهمین نشست هیئت اجرایی مجمع شهرداران آسیایی اظهار کرد: قزوین یکی از شهرهای در نزدیکی تهران است و این شهر حدود ۱۲۰ کیلومتر تا پایتخت فاصله دارد.

وی با بیان اینکه در زمینه توسعه گردشگری کارهای خوبی انجام دادیم، افزود: قزوین ۵۲۷ سال پیش پایتخت ایران بود و با توجه به فاصله نزدیک به تهران این شهر مقصد خیلی‌خوبی برای گردشگری یک‌روزه است.

شهردار قزوین در ادامه سخنانش قزوین را شهری بدون ترافیک توصیف کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه در قزوین ترافیک نداریم، مردم در کمال آرامش حرکت می‌کنند. به تازگی هم در قالب یک برنامه از مردم درباره نقش مدیریت‌شهری در جذب گردشگر نظرخواهی کردیم و در این نظرخواهی به این نتیجه رسیدیم که تعامل انسانی بستر اصلی شکل‌گیری گردشگری است.

صباغی ادامه داد: بنابراین مراودات افراد و ارتباط‌هایی که بین آن‌ها برقرار می‌شود، بیشتر در جهت کمال انسانی است. بر این اساس برنامه ما این است که از آداب و رسومی که می‌توانند به رشد ارزش‌ها و کمال انسانی کمک کنند، برای توسعه گردشگری بهره بگیریم.

وی با ذکر اینکه رویکردهای گردشگری در بعضی از نقاط اثرات تخریبی دارد، تصریح کرد: قزوین شهری سرسبز است و در وسط باغ‌هایی قرار گرفته که با وسعت ۳ هزار هکتار گرداگرد این شهر کهن را فراگرفته‌اند و این باغستان مجموعه‌ای از باغ‌های دیم است که نیازی به آبیاری مستمر ندارد.

شهردار قزوین اضافه کرد: باغستان قزوین تنها باغستان غیرمحصور است که دیوار و فنس ندارد و باغ‌محله‌های این باغستان بدون هیچ محدودیتی با هم ارتباط دارند و این نوع باغداری نشان از باورهای مردم قزوین دارد که شهری مذهبی و باورمند است.

صباغی با اشاره به دفن چهار پیامبر الهی در شهر قزوین ادامه داد: این موضوع برای ما افتخار و سعادت است که میزبان چهار رسول الهی هستیم. در هر حال قزوین سرزمینی با ۷ هزار سال قدمت است و شهری زیبا است که از نظر زیست‌محیطی رضایت‌مندی مردم را جلب کرده است.

وی تصریح کرد: بافت شهری قزوین با سه رویکرد ایجاد شده، به طوری که در جنوب شهر بافت مذهبی قرار دارد و در این قسمت مساجد، امامزاده‌ها، مزار شهدا و هیئات مذهبی متمرکز شدند. قسمت میانی شهر هم پایتخت تاریخی صفویه است که روزگاری به عنوان پایتخت مذهب شیعه مطرح بوده است. شمال شهر قزوین هم جنبه تفرجگاهی و تفریحی دارد.

شهردار قزوین با یادآوری اینکه مهمترین نقطه راهبردی جاده ابریشم در شهر قزوین قرار دارد، گفت: کاروان‌سراهای درون‌شهری زیاد در شهر قزوین وجود دارد که در زمان رونق جاده ابریشم به عنوان استراحت‌گاه کاروان‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند. در ضمن قزوین تنها شهری است که شمال کشور را به آب‌های آزاد جنوب وصل می‌کند.

صباغی با اشاره به ارتباط قزوین با ۱۵ استان پیرامونی خود افزود: ساکنان ۹ استان همسایه از جمله گیلان، مازندران، البرز، تهران، مرکزی، قم، زنجان و همدان باید به اجبار از مرکز ثقل شهر قزوین عبور کنند و همین یک ظرفیت گردشگری قابل تأمل برای بهره‌برداری از همه آثار و افتخارات تاریخی و فرهنگی این شهر است.

وی معدل زمانی اسکان موقت در شهر قزوین را ۲ تا ۳ ساعت دانست و ادامه داد: بخش شمال شهر قزوین هم ماهیت تفرجی دارد، یعنی در منطقه گردشگری باراجین تله‌سی‌یژ و تله‌کابین راه‌اندازی و ویلاهایی جهت اسکان مهیا شده است.

شهردار قزوین وجود ابنیه تاریخی را از دیگر ظرفیت‌های برجسته گردشگری قزوین برشمرد و گفت: قلعه حسن صباح که توسط پیروان فرقه اسماعیلیه در کوه‌های الموت ساخته شده، یکی از همین ابنیه تاریخی درخشان قزوین است. روزانه شاهد بازدید هزار نفر از چنین بناهای تاریخی هستیم که نوک کوه ساخته شده‌اند و با این حال با معماری پیچیده موقعیت‌هایی ایجاد شده که انسان می‌تواند در این قلعه بگردد و تفریح کند.

صباغی با بیان اینکه رویکرد ما این است که ورود گردشگر برای شهر قزوین آورده داشته باشد، اضافه کرد: تعامل انسانی، بهره‌برداری از تجربیات گردشگران و توسعه زیست‌محیطی از جمله آورده‌هایی هستند که از توسعه گردشگری انتظار داریم.

وی با بیان اینکه حمل‌ونقل عمومی و خدمات‌رسانی دو معضل همیشگی کلان‌شهرها است، ادامه داد: اما به راحتی سرویس حمل‌ونقل را رایگان کردیم و مردم از وسیله شخصی استفاده نکرده و سوار ناوگان حمل‌ونقل عمومی می‌شوند و وقتی محاسبه کردیم دیدیم این کار از نظر اقتصادی برای شهر توجیه‌پذیر است.

شهردار قزوین نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) با حدود یک‌ساعت و ربع فاصله را از فرصت‌های دیگر توسعه گردشگری قزوین برشمرد و گفت: در قزوین حدود ۱۴ هزار هکتار باغ پسته داریم که با پسته رفسنجان و دامغان فرق دارند. این نوع پسته سبز و ارگانیک بوده و عمدتاً آلمان‌ها از آن استفاده می‌کنند. ضمن اینکه بادام دیم در شهر قزوین کشت و میوه‌هایی مانند انگور، سیب، شلیل و شبرنگ در ۹۰ کیلومتری قزوین تولید می‌شود.

کد خبر 785481

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.