آنچه که در اربعین ۱۴۰۳ رقم خورد/ از حضور ۲۱ میلیونی زائران تا خودنمایی پرچم فلسطین

در اربعین سال جاری، در کنار توجه به شهدای خدمت، مردم غزه و حمایت از آن‌ها، فریادهای مرگ بر اسرائیل در گوشه و کنار مسیر پیاده‌روی اربعین شنیده می‌شد و نه تنها ایرانیان بلکه زائرانی از کشورهای مختلف هم تلاش می‌کردند تا با برافراشتن پرچم فلسطین، به نقش این حماسه برای طرفداری از مردم غزه توجه کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کربلا هم‌زمان با ایام اربعین میزبان میلیون‌ها زائر از کشورهای مختلف بود؛ در اربعین سال جاری بیش از ۲۱ هزار نفر به‌عنوان خادم و نیروهای امنیتی در کربلا خدمات‌رسانی کردند.

ایجاد امنیت برای حضور میلیون‌ها زائر از کشورهای مختلف هم شاید در نگاه اول کار راحتی باشد، اما عراق برای میزبانی از زائران در کنار استفاده از نیروهای امنیتی دولتی، از نیروهای حشدالشعبی هم استفاده کرد؛ تا جایی که مشکل امنیتی خاصی برای زائران ایجاد نشد، البته در برخی روزها تیراندازی در شهرهای کربلا و نجف رخ داد، اما بر اساس اعلام عراقی‌ها مشکل دعوای طایفه‌ای بوده است و ربطی به زائران نداشته است.

از سویی امسال در کنار توجه به شهدای خدمت، مردم غزه و حمایت از آن‌ها، فریادهای مرگ بر اسرائیل در گوشه و کنار مسیر پیاده‌روی اربعین شنیده می‌شد و نه تنها ایرانیان بلکه زائرانی از کشورهای مختلف هم تلاش می‌کردند تا با برافراشتن پرچم فلسطین، به نقش این حماسه برای طرفداری از مردم غزه توجه کنند.

آنچه که در اربعین ۱۴۰۳ رقم خورد/ از حضور ۲۱ میلیونی زائران تا خودنمایی پرچم فلسطین

یکی از مهم‌ترین مباحث در ایام اربعین، موضوع تردد زائران و وضعیت مرزها است و بر این اساس در مرزهای کشور و با همکاری عراقی‌ها و البته تلاش مسئولان کشورمان نیز مدیریت خوبی رقم خورد، به طوری که دیگر مرزها به دلیل ازدحام جمعیت چند ساعت یک بار بسته نشد، البته در برخی روزها به ویژه هفته دوم صفر مرز مهران به عنوان پرترددترین مرز زمینی مملو از جمعیت شد و برخی در خاک عراق منتظر ماشین ماندند.

هنگام بازگشت هم همین امر رخ داد و نبود ماشین به اندازه نیاز، خستگی زائران را دوچندان کرد؛ با توجه به اینکه اتوبوس‌ها برای جابجایی زائران اربعین محدود هستند، با وجود بسیج ارگان‌ها برای تأمین اتوبوس، در برخی روزها به ویژه از ۱۲ صفر و همچنین برای بازگشت زائران مشکلاتی ایجاد شد، این در حالی است که بیش از ۶۵ درصد زائران اربعین با خودروی شخصی به مرزها رفتند و در پارکینگ‌ها ماشین خود را قرار دادند.

از دیگر تفاوت‌های اربعین امسال با سال‌های گذشته، کاهش تعداد مراجعه به اداره گذرنامه بود؛ در سال گذشته که گذرنامه زیارتی برای سفر عتبات با اعتبار ۵ ساله صادر شد، بسیاری در زمان کوتاه این گذرنامه را گرفته و دیگر امسال نیازی به تمدید گذرنامه نداشتند. علاوه بر این، ارز اربعین به مقدار ۲۰۰ هزار دینار از تسهیلاتی بود که دولت برای زائران اختصاص داد. بانک‌ها در سریع‌ترین زمان این ارزها را در اختیار زائرانی که در سامانه سماح نام‌نویسی کرده بودند، قرار دادند.

آنچه که در اربعین ۱۴۰۳ رقم خورد/ از حضور ۲۱ میلیونی زائران تا خودنمایی پرچم فلسطین

در ادامه مروری بر مجموع تعداد زائران و از سویی زائران ایرانی خواهیم داشت:

سال

تعداد کل زائران اربعین

تعداد زائران ایرانی اربعین

۱۴۰۰

۱۴.۵۵۳.۳۰۸

۸۰.۰۰۰
۱۴۰۱ ۱۶.۳۲۴۷.۵۴۲ ۳.۳۰۰.۰۰۰
۱۴۰۲ ۲۲.۰۱۹.۱۴۶ ۴.۰۵۰.۰۰۰
۱۴۰۳ ۲۱.۸۴۰.۵۲۵ ۳.۶۲۲.۲۵۴

آنچه که در اربعین ۱۴۰۳ رقم خورد/ از حضور ۲۱ میلیونی زائران تا خودنمایی پرچم فلسطین

با پایایان مراسم اربعین و کاهش تعداد زائران در روزهای اخیر، خادمان حرم امام حسین علیه السلام پس از جمع‌آوری فرش‌ها، حرم را شسته و دوباره مفروش کردند؛ بین‌الحرمین نیز توسط خادمان کربلا جارو و شست‌وشو شد؛ به طوری که برای دقایقی بخش‌هایی از بین‌الحرمین بسته و پس از شستن قسمت‌های مختلف، فضا برای حضور زائران مهیا شد.

همچنین اطراف بین‌الحرمین و حرم‌ها پاکسازی شد و ماشین‌های حمل زباله همه سطل‌ها زباله اطراف حرم را تخلیه و آن‌ها را جابجا کردند.

کد خبر 785309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.