افتتاح طرح بهینه‌سازی بازیافت آب‌ با املاح بالا در استان مرکزی

طرح بهینه‌سازی بازیافت آب‌های با املاح بالا در پالایشگاه امام خمینی(ره) شازند به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، مجید رجبی ظهر امروز _چهارشنبه هفتم شهریور_ در این آئین اظهار کرد: این طرح به روش اسمز معکوس طراحی و ساخته شده است.

وی افزود: واحد بازیافت آب‌های املاح بالا با ظرفیت ۳۴۰ متر مربع بر ساعت با راندمان بالای ۹۰ درصد و با اعتبار پنج هزار میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

مدیر عامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تصریح کرد: سالانه با افتتاح این طرح بیش از ۱.۵ میلیارد لیتر آب صرفه‌جویی می‌شود.

رجبی با اشاره به اهمیت ویژه به مسائل زیست محیطی و محدودیت منابع آب شیرین و خشکسالی‌های گسترده افزود: در کنار این عوامل افزایش برداشت از منابع آب و در نتیجه الزام استفاده صحیح از منابع آب موجود و تصفیه کامل پساب‌های صنعتی، شرکت پالایش نفت شازند را بر آن داشت، ساخت واحد جدید تصفیه پساب با املاح بالا، به روش اسمز معکوس (RO) و تصفیه کامل پساب و استفاده مجدد از آب مصرفی را در دستور کار خود قرار دهد.

وی اظهار کرد: طرح بهینه‌سازی بازیافت آب‌های املاح بالا به روش اسمز معکوس با سرمایه گذاری ارزی ۶.۳ میلیون یورویی و سرمایه گذاری ریالی یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد ریالی در شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند ساخته شد.

مدیر عامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند افزود: با افتتاح این طرح ضمن بازیابی و بازچرخانی سالانه سه میلیارد لیتر آب در مجموعه پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند گام مؤثری در راستای کاهش استفاده از منابع آب زیر زمینی و سد کمال صالح برداشته شده است.

رجبی اضافه کرد: عملیات اجرایی این طرح با مشارکت ۹۰ درصدی شرکت‌های داخلی و بکارگیری ۹۰ نفر از متخصصان بومی در نیمه دوم سال ۱۳۹۹ آغاز و پس از گذشته سه سال و ۶ ماه به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: این طرح از ظرفیت بازیابی ۳۴۰ متر مکعب در ساعت پساب صنعتی برخوردار است.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند گفت: کاهش حجم پساب ورودی به حوضچه‌های تبخیر، استفاده مجدد از پساب و کاهش برداشت آب خام از منابع زیرزمینی و سد کمال صالح از اهداف این طرح است.

رجبی اظهار کرد: اجرای این طرح به طور مستقیم برای ۳۰۰ نفر در حین احداث و هم اینک که این طرح به بهره‌برداری رسیده هم برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم فرصت شغلی فراهم کرده است.

وی ادامه داد: هم اینک آب‌های با املاح بالا به حوضچه‌های تبخیر سرریز می‌شود. مدیر عامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند ادامه داد: اجرای این طرح موجب افزایش بهره‌وری مصرف آب و همچنین جلوگیری از نفوذ آب املاح بالا به سفره‌های زیرزمینی می‌شود.

رجبی تصریح کرد: این طرح پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی و بررسی روش‌های مختلف از جمله الکترود یا لیز، روش‌های تبخیری MED و غیره با استفاده از بالاترین تکنولوژی‌های موجود شامل مراحل سختی گیری و زلال سازی و فیلتراسیون‌های شنی و کربنی و غشاهای اسمز معکوس اولت را فیلتراسیون است.

وی تاکید کرد: اعتماد بیش از ۷۰ درصد به شرکت‌های داخلی برای طراحی و ساخت این واحد و تأمین حداکثری تجهیزات از تولیدکنندگان داخلی از دیگر ویژگی‌های مهم این طرح است.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند گفت: پروژه تصفیه پساب‌های موجود در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند با توجه به شرایط بحران آب حاکم بر جهان و الزام استفاده از روش‌های نوین بازیابی و تصفیه جریان‌های پساب پالایشگاه به‌منظور صرفه‌جویی در مصرف آب، تأمین نیازهای پالایشگاه و کمک به حفظ محیط‌زیست، اجرایی شده است.

طرح بهینه‌سازی بازیافت آب‌های با املاح بالا افتتاح شد

لزوم رعایت ضوابط زیست محیطی در صنایع

هوشنگ هادیان پور نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در کنار توسعه صنعتی و اقتصادی استان باید ضوابط و مقررات زیست محیطی اعمال شود.

وی افزود: به دلیل نادیده گرفتن موازین زیست محیطی در سند آمایش سرزمین، کارشناسان در برنامه‌های آتی و عملیاتی با چالش‌ها و مشکلاتی مواجه شده‌اند.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تولید هر محصول به آب وابسته است تصریح کرد: باید در حفظ آب کوشا و به دنبال کاهش اثرات مخرب زیست محیطی باشیم، ضمن اینکه روند تولید و صنعت استان نیز متوقف نشود.

هادیان پور خاطر نشان کرد: استقرار صنایعی همچون پالایشگاه، پتروشیمی و نیروگاه در شازند از نظر منابع آبی تهدید ایجاد کرده‌اند. وی افزود: ۶۰ درصد کارکنان این صنایع غیربومی هستند که اگر در گذشته این صنایع نسبت به جذب نیروهای بومی اقدام می‌کردند، شهرستان شازند امروز با حجم بالای نیروی بیکار مواجه نبود.

نماینده مردم شازند در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: طرحی که امروز شاهد افتتاح آن هستیم، صرفه‌جویی سه میلیارد مترمکعبی آب را به دنبال دارد.

هادیان پور افزود: عدم نیاز به برداشت آب از سد کمال صالح برای پالایشگاه و رساندن آب به روستاهای اطراف و توسعه بخش کشاورزی منطقه از برکات این طرح است.

کد خبر 785196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.