به گزارش خبرگزاری ایمنا، دکتر سیدمحمدمقیمی، رئیس دانشگاه تهران در هشتمین دوره برنامهریزی با دانشگاه، که با حضور رتبههای زیر ۱۰۰۰ کنکور سراسری در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: دانشگاه تهران نیاز به معرفی ندارد و معرف حضور تمام مردم عزیز ایران است؛ به ویژه شما عزیزانی که در شرف انتخاب رشته دانشگاهی که مرحله مهمی از زندگی شماست.
وی با اشاره به اهمیت انتخاب رشته افزود: یک عمر تلاش شما را در آینده همین انتخابی که در این روزها انجام خواهید داد، رقم خواهد زد.
رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: تلاش همه ما و همکاران ما بهویژه دکتر امین، همکاران معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه این بوده که به هر حال فضایی را برای شناخت بهتر شما فراهم کنند.
مقیمی با اشاره به تعابیر مقام معظم رهبری درباره دانشگاه تهران گفت: رهبر انقلاب دانشگاه تهران را بهعنوان نماد آموزش عالی ایران معرفی و سالها پیش با تعابیر بلندی از دانشگاه تهران یاد کردند که اوج این تعبیر نماد آموزش عالی ایران است؛ دانشگاه ایران، دانشگاه پیشگام و پیشرو از جمله دیگر تعابیری است که در مقاطع مختلف زمانی توسط رهبر انقلاب در رابطه با دانشگاه تهران به کار رفته است.
رئیس دانشگاه تهران افزود: دانشگاه تهران امروز یکی از دانشگاههای بسیار معتبر در عرصه جهانی است و در رتبهبندی شانگهای که اخیراً منتشر شد، دانشگاه تهران در گروه ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا و رتبه اول ملی معرفی شد. در این رتبهبندی، دانشگاههای شهید بهشتی و صنعتی شریف با رتبه ۸۰۰ بعد از دانشگاه تهران قرار گرفتهاند.
مقیمی با اشاره به نظامهای رتبهبندی در جهان، اظهار داشت: اگر نظامهای رتبه بندی جهانی را ملاحظه کنید حدود ده نظام رتبهبندی معتبر داریم و دانشگاه تهران در اکثر این نظامهای رتبهبندی جایگاه بسیار بالایی دارد و در اکثریت آنها در جایگاه اول ملی قرار دارد. یکی از بهترین رتبههای دانشگاه تهران مربوط به وبومتریکس است که زیر ۳۰۰ دنیا است، البته در همین نظام رتبهبندی شانگهای ما در هشت رشته تخصصی رتبه زیر ۱۰۰ دنیا را داریم و تلاش ما در راستای چشمانداز دانشگاه تهران این است که جز ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا شود.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اهمیت جذب دانشجوی بینالمللی در ارتقای رتبه دانشگاه تهران از افزایش سه برابری جذب دانشجوی خارجی در دوره مدیریت فعلی خبر داد و گفت: از نظر وجهه بینالمللی غیر از این نظامهای رتبهبندی و جایگاهی که داریم بحث جذب دانشجویان بینالملل یکی از ملاکهای مهم برای بینالمللی شدن دانشگاهها محسوب میشود. در سال ۱۴۰۰ که دوره جدید مدیریت دانشگاه تهران را به همراه همکارانم آغاز کردیم ما نزدیک به ۸۰۰ دانشجوی خارجی داشتیم، اما مهر سال جاری ۲۵۰۰ دانشجوی خارجی خواهیم داشت و این نشانگر عملکرد بسیار عالی است که توانستهایم از حدود ۳۰ کشور دنیا دانشجوی بینالمللی جذب کنیم.
مقیمی از راهاندازی دو شعبه بینالمللی و برون مرزی دانشگاه تهران خبر داد و افزود: از ملاکهای مهم برای دانشگاهها این است که فراتر از مرزهای خودشان شعب بینالمللی داشته باشند. در مهر سال جاری شعبه گرجستان را در تفلیس و شعبه عراق را در شهر مقدس نجف اشرف افتتاح خواهیم کرد.
رئیس دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود به توسعه و گسترش قلمرو فعالیت دانشگاه تهران در سطح ملی اشاره کرد و گفت: در عرصه داخلی دانشگاه تهران غیر از مجموعه پردیس مرکزی و دانشکدههایی که در اطراف پردیس مرکزی پراکنده هستند، در بسیاری از نقاط کشور دارای واحد و شعبات مختلفی است. در شمال کشور پردیس بینالمللی کاسپین، دانشکدههای فنی فومن و کاسپین، در شمال غرب کشور پردیس بینالمللی ارس، در مشهد مقدس یک مجموعه رفاهی و فرهنگی ایجاد شده که برای دانشجویان و کلیه ذینفعان دانشگاه تهران خدمات علمی، فرهنگی و رفاهی ارائه میکند که ظرفیت پذیرش همزمان نزدیک به ۴۰۰ دانشجو را دارد.
در جنوب کشور نیز، پردیس بینالمللی کیش، پردیس بینالمللی قشم و پردیس بینالمللی اروند واقع شده است. در شهرهای اطراف تهران در شهر مقدس قم دانشکدگان فارابی، در کرج دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی و در ورامین دانشکده فناوریهای کشاورزی ابوریحان مستقر هستند که تمام اینها بیانگر این است که دانشگاه تهران، استحقاق همان تعبیری دارند که رهبر به عنوان دانشگاه ایران قلمداد کردهاند. با توجه به گشایش شعبههای جدید در خارج کشور، فصل جدیدی از فعالیت دانشگاه تهران در عرصه بینالمللی آغاز شده است.
مقیمی در بخش دوم سخنان نکاتی را خطاب به پذیرفته شدگان کنکور ارائه کرد و گفت: در گذشته منابع اطلاعاتی برای انتخاب درست و آگاهانه داوطلبان کنکور بسیار محدود بود، اما امروز منابع اطلاعاتی برای کمک به انتخاب رشته بسیار گسترده و متنوع شده است که البته این بدان معنا نیست که الزاماً انتخاب را برای شما آسان میکند؛ چرا که تنوع این اطلاعات ممکن است برخی اوقات باعث سردرگمی شود.
رئیس دانشگاه با اشاره به مرحله انتخاب رشته بهعنوان یک مرحله حساس و حیاتی، اظهار داشت: بنابراین به چند مؤلفه در این مرحله حیاتی که مسیر ترقی آینده شما را شکل میدهد و به نوعی تقدیر شما را در فعالیتهای کاری و اجتماعی رقم میزند، باید توجه داشته باشید؛ هر چند که باید توجه داشت که بهرغم اهمیت ویژه این مرحله، اما مرحله مرگ و زندگی نیست و همواره این فرصت وجود دارد که انسان مسیر زندگی خود را تعدیل و اصلاح کند؛ به شرطی که یک سری اصول و قواعد لازم را به کار گیرد و با شناخت کامل دست به انتخاب بزند. اگر انتخاب درست با شناخت درست اتفاق بیفتد، قطعاً هزینههای بعدی چه هزینههای اقتصادی چه هزینههای اجتماعی، همچنین هزینههای فرصتهای از دست رفته را شاهد نخواهیم بود.
وی با تاکید بر ایجاد شناخت کافی در انتخاب درست، گفت: بعد از شناخت کافی از رشته و دانشگاه، بحث شناخت توان علمی شما خیلی مهم است، قطعاً شما بهترینهای ایران هستید و رتبه علمی بالایی را به دست آوردهاید، اما الزاماً به این معنی نیست که هر رشتهای متناسب با توان علمی شما است. استعداد، علایق، توانمندی علمی و ویژگیهای شخصیتی که شما دارید در انتخاب رشته تحصیلی شما خیلی تعیین کننده است. باید توجه کنید که رشتههای که انتخاب میکنید آیا زمینههای علمی و دروسی که شما در آن تبحر بیشتری دارید وجه غالب آن رشته تلقی میشود یا نه؟ و این نکته را حتماً توجه داشته باشید.
رئیس دانشگاه تهران افزود: نکته دوم در انتخاب، انگیزه درست و مناسب است. به صورت عمومی شما از انگیزههای بالایی برخوردار هستید، انرژی بسیار بالایی دارید، اما گاهی اوقات انگیزه برای تحصیل در یک رشته خاصی ممکن است مبتنی بر انگیزههای کاذب باشد. باید توجه داشته باشید که این آشنایی امروز شما در قالب روزی با دانشگاه تهران، باید این انگیزههای کاذب را تا آنجایی که ممکن است از درون شما بزداید و شما را به شناخت درست و آگاهانه نزدیک کند.
رئیس دانشگاه تهران توجه به آینده شغلی را یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب رشته عنوان کرد و گفت: توجه داشته باشید که رشتهای را که انتخاب میکنید، بازار کار مناسبی داشته باشد و بتواند آینده شغلی شما را تضمین کند.
استاد تمام دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود به ۱۰ خطایی که معمولاً در انتخابها و تصمیمگیری در خصوص انتخاب رشته و دانشگاه رخ میدهد اشاره کرد و گفت: ما انتخابهای مختلفی در زندگی داریم که انتخاب رشته تحصیلی یکی از آنها است. ما در مواجهه با گزینهها و انتخاب یک گزینه از بین آنها ممکن است دچار اشتباه و خطا شویم و امیدوارم که شما در این مرحله دشوار و سرنوشت ساز دچار این خطاها نشوید.
وی در ادامه به تشریح این ده خطا پرداخت و گفت: نخستین خطا در انتخاب، خطای کامروایی آنی است. گاهی اوقات ما دوست داریم تصمیمی بگیریم که پاداش آن با سرعت در اختیار ما قرار میگیرد. این خطای کامروایی آنی را ممکن است صرفاً اسم دانشگاه باشد یا اسم یک رشته باشد. فرضا بخاطر جایگاه و شأن اجتماعی عنوان دانشگاه، به رشته توجه نکنیم تا اطرافیان بگویند فلان دانشگاه قبول شده است یا برای صرفاً عنوان یک رشته، کیفیت دانشگاه محل تحصیل را به فراموشی بسپاریم. داشته باشید که برای این کامروایی موقت و اینکه بتوانیم پاسخ هرکسی که از ما پرسید چه رشته یا کدام دانشگاه قبول شدید؟ بگوییم فلان رشته و دانشگاه، ما را از افق بلندمدت غافل نسازد. در صورتی که نباید به این کامروایی آنی توجه داشته باشید و حتماً یک چشمانداز بلندمدت را برای خودتان ترسیم کنید و بر اساس آن دست به انتخاب بزنید.
مقیمی افزود: خطای دوم، اعتماد به نفس بیش از اندازه است. گاهی اوقات ما به اطلاعات شخصی خودمان خیلی بیش از اندازه اعتماد داریم و هرکسی هم اطلاعات جدیدی در اختیار ما قرار میدهد، سعی میکنیم که در مقابل این اطلاعات گارد بگیریم و شیفته همان دیدگاه خودمان هستیم و آن را در تصمیمات خود اعمال میکنیم. این یک خطای انتخاب و تصمیم گیری است که باید در انتخاب رشته و دانشگاه به آن توجه کنید.
رئیس دانشگاه تهران به اثر لنگراندازی که یکی دیگر از خطاهای انتخاب و تصمیم گیری بود پرداخت و گفت: گاهی اوقات ما شیفته اطلاعات اولیه هستیم که در گذشته دریافت کردهایم. ممکن است اطلاعاتی که از قدیم داریم، اطلاعات کامل و درستی نباشد و یا در آینده اطلاعات بهتری حاصل شده باشد. در این نوع خطا، مبنای تصمیمگیری ما بر اساس همان اطلاعات اولیهای است که در تعامل با دوستان و معلمان در سالهای گذشته بهدست آوردهایم و همچنان اصرار داریم بر همان مبنا دست به انتخاب رشته و دانشگاه بزنیم. در حالی که باید توجه داشته باشیم که اطلاعات به مرور زمان تکمیل تر میشود و باید سعی کنیم از این خطا دوری کنیم.
استاد تمام دانشکدگان مدیریت دانشگاه مدیریت، در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح خطای ادراک گزینشی پرداخت و گفت: گاهی اوقات ما به صورت گزینشی اطلاعاتی را ادارک میکنیم و میشنویم و تحلیل میکنیم که به آن علاقه داریم و اگر کسی درباره آن رشته و علاقه ما حرفی بزند که واقعیتها را منعکس میکند، اما یک بازخور منفی راجع به آن رشته یا دانشگاه است، سعی میکنیم آن را نادیده بگیریم. وقتی ما به صورت گزینشی اطلاعات را ادراک میکنیم، بخشی از واقعیات در خصوص رشته و دانشگاه مورد نظر را نادیده میگیریم؛ در صورتی که باید واقع بین باشیم و تمامی اطلاعات را به صورت واقعی مد نظر قرار دهیم.
وی خطای بعدی در انتخاب را خطای بزرگنمایی برشمرد و گفت: گاهی اوقات یک جنبه از یک دانشگاه و رشته را بزرگ میکنیم در حالی که ممکن است این جنبه آن اندازه هم مهم نباشد و این بزرگنمایی ما را دچار خطا میکند و در حقیقت این جنبه بزرگنمایی شده مبنای انتخاب و تصمیم ما میشود. بنابراین باید سعی کنیم دچار خطای بزرگنمایی نشویم و اطلاعات و جنبههای مختلف یک موضوع که میتواند یک دانشگاه یا یک رشته باشد را به صورت همه جانبه بررسی و یک بخش آن را بیش از آنچه که هست بزرگ جلوه ندهیم.
مقیمی خطای دسترسی را یکی دیگر از خطاهای تصمیم گیری عنوان کرد و گفت: گاهی اوقات آخرین اطلاعاتی که به دست میآوریم را مبنای تصمیم قرار میدهیم که این خطای در انتخاب و تصمیم گیری است. ما باید اطلاعات جدید درباره رشته را به دست آوریم و دائماً آن را به روز کنیم، اما باید توجه داشت که نباید آخرین اطلاعاتی که در خصوص رشته و دانشگاه به دست میآوریم، مبنای تصمیم و انتخاب باشد. متأسفانه برخی اوقات این خطایی است که برخی داوطلبان کنکور مرتکب میشوند و تحت تأثیر آخرین اطلاعاتی که به دست آورند، دست به انتخاب میزنند؛ در حالی که آخرین اطلاعات الزاماً بهترین اطلاعات نیست و آخرین اطلاعات بهعنوان با کیفیتترین اطلاعات تلقی نمیشود.
رئیس دانشگاه در توضیح خطای بازنمایی نیز گفت: برخی اوقات سعی میکنیم که اطلاعات لازم را از طریق مقایسه و قیاس با وضعیت مشابه به دست آوریم و همان را مبنای انتخاب و تصمیم گیری خود قرار دهیم. باید توجه داشت که ممکن است در برخی از قیاسها، موقعیتها مشابه نباشد و گمراه کننده باشد. انتخاب و تصمیمگیری مبتنی بر اقتضائات است و بهترین روش و گزینه در تصمیمگیری وجود ندارد؛ بهترین تصمیم در حقیقت به اقتضائات مختلف بستگی دارد از جمله شرایط روحی و روانی فرد، توانایی علمی و شخصی فرد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. حتماً در مقایسات به این توجه کنید که بهترین روش و بهترین رشته وجود ندارد و حتماً باید به اقتضائات و مؤلفههای مرتبط با علایق، تواناییها و ویژگیهای شخصیتی خودتان توجه کنید و انتخابها و گزینههای همکلاسیهای شما الزاماً بهترین انتخاب برای شما نیست.
مقیمی واپسنگری و قهقراگرایی را یکی دیگر از خطاهای تصمیمگیری و انتخاب برشمرد و گفت: گاهی اوقات ما تمایل داریم بعضی اطلاعات که مبتنی بر باورهای کاذب یا دروغین است را مبنای تصمیمگیری ما قرار دهیم. باید از باورها و ذهنیتهای ایجاد شده در خصوص برخی رشتهها و دانشگاهها دوری کنید و این واپس نگری و قهقرانگری مبتنی بر باورهای غلط که ذهنیت شما را تحت تأثیر قرار داده را بر اساس اطلاعات واقعی و درست مورد اصلاح قرار دهید تا شما را در انتخاب دچار آسیب نکند.
رئیس دانشگاه تهران، از رخدادهای تصادفی به عنوان آخرین خطای تصمیم گیری یاد کرد و گفت: نباید یک رویداد تصادفی را ملاک تصمیم گیری قرار دهید و صرفاً بر اساس یک رویداد اتفاقی بین موضوعات مختلف ارتباط برقرار کنید. فرضا ممکن است یکی از بستگان شما تجربه انصراف از ادامه تحصیل در یک رشته خاص و دانشگاهی خاص را داشته است و شما بخاطر این رویداد دست به نتیجه گیری بزنید و آن رشته خاص یا دانشگاه خاص را مناسب برای تحصیل ندانید.
مقیمی با اشاره به اینکه دانشگاه تهران یک دانشگاه جامع است، گفت: دانشگاه تهران یک دانشگاه جامع است و کسانی که فارغالتحصیل دانشگاه تهران میشوند، در قیاس با خیلی از دانشگاههای دیگر، بهویژه دانشگاههایی که صرفاً فنی و مهندسی یا علوم انسانی هستند، افرادی جامع الاطراف، چند بعدی و همه جانبه نگرتر هستند و در یک فضای روحی روانی بسیار مناسبتری پرورش پیدا میکنند.
رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: دانشگاه تهران یک ساختار، فرهنگ و اصالتی منحصر به فرد دارد و این ویژگی وجه تمایز همه ذینفعان دانشگاه تهران و بهویژه دانشجویان است که در سایه جامع بودن دانشگاه و تعامل دانشجویان از رشتههای مختلف و قومیتهای متنوع و متکثر به دست آمده است.
نظر شما