اولویت فوری: کنترل تورم

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه هفتم شهریور ۱۴۰۳_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، رسانه‌های آزاد، روزنامه‌ها و مطبوعات در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی به‌شمار می‌آید، بر این اساس خبرگزاری ایمنا، مرور عناوین مطبوعات کشور را به‌صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پایان ناترازی برق تا هفته آینده» نوشت: هم‌اکنون پیک تقاضای مصرف برق در روز به رقم عجیب ۷۷ هزار و ۳۲۲ مگاوات رسید که نسبت به سال قبل، رشدی حدوداً ۱۰ هزار مگاواتی را به ثبت رسانده، از طرف دیگر پیک مصرف برق در شب نیز به ۷۰ هزار و ۸۰۶ مگاوات رسید. این در حالی است که سال گذشته در زمان مشابه عدد مصرف شبانه ۶۴ هزار و ۵۴۷ بود که رشد بیش از ۶ هزار مگاوات را نشان می‌دهد. در همین خصوص مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق می‌گوید: افزایش نامتعارف مصرف برق با رشد ۱۵ درصدی نسبت به روز مشابه سال قبل جز با مشارکت مردم و مشترکان بزرگ قابل پاسخگویی نیست و نیروگاه‌های کشور توان پاسخگویی این میزان مصرف برق را ندارند. سخنگوی صنعت برق در عین حال تأکید کرد: به‌رغم در مدار بودن تمام نیروگاه‌های کشور و آمادگی نیروهای عملیاتی صنعت برق که به صورت ۲۴ ساعته در حال خدمت‌رسانی به هموطنان هستند؛ امکان تأمین برق پایدار با این روند مصرف برق دشوار شده است

رجبی مشهدی با بیان اینکه در این شرایط ضروری است تمامی مشترکان به منظور پیشگیری از بروز خاموشی گسترده نسبت به صرفه‌جویی در مصرف برق به میزان حداقل ۲۰ درصد اقدام کنند، تصریح کرد: برق مشترکان پرمصرف در صورت عدم رعایت الگو و کاهش مصرف، قطع خواهد شد. مدیرعامل شرکت توانیر با تأکید بر اینکه مشترکان با مصارف بیش از الگو و بالای ۲٫۵ و ۴ برابر الگو در صورت عدم کاهش سریع مصرف برق، در اولویت قطع برق خواهند بود گفت: لازم است مشترکین با مصارف بیش از الگو، از هم‌اکنون برای تأمین برق پایدار خود نسبت به بکارگیری سامانه‌های خورشیدی، بهینه‌سازی مصرف و یا ذخیره‌ساز اقدام کنند. سخنگوی صنعت برق در پایان گفت: حل مشکل ناترازی تولید و مصرف برق در کوتاه مدت امکانپذیر نیست و ضروری است مشترکان با کاهش مصرف برق تا حد الگو و یا بکارگیری سامانه خورشیدی امکان تأمین برق پایدار را برای خود و سایر هموطنان فراهم کنند. با این حال سازمان هواشناسی اعلام کرده که از هفته آینده هوای اکثر مناطق کشورمان با کاهش دما روبه‌رو خواهد شد که این امر باعث می‌شود مصرف برق کاهش محسوسی یابد و به گونه‌ای ناترازی موجود شبکه برق جبران می‌شود.

اولویت فوری: کنترل تورم

روزنامه کیهان در یادداشت امروز خود به قلم حسین شریعتمداری با تیتر «عذرخواهی پیشکش بی‌تفاوت نباشید!» نوشت: روز چهارشنبه ۳۱ مرداد ماه رئیس جمهور محترم در جلسه علنی مجلس که دستور کار آن رأی اعتماد به وزیران معرفی شده بود، با صراحت -و شاید هم به اشتباه- تاکید کردند تمامی وزرا در هماهنگی با رهبر معظم انقلاب انتخاب شده‌اند. اظهارات ایشان با توجه به روش و روال بارها اعلام شده حضرت آقا، واقعی و منطقی به نظر نمی‌رسید و این احتمال وجود داشت که جناب پزشکیان در بیان منظور خود دچار لغزش زبان و خطای بیان شده باشند ولی رئیس‌جمهور محترم برای تاکید بر آنچه مطرح کرده بودند، خطاب به نمایندگان اظهار داشتند: «‌می‌خواهم بگویم هماهنگ شدیم آمدم اینجا… چرا مرا وادار می‌کنید چیزهایی را که نباید بگویم، بگویم؟ من را وادار نکنید که وارد جزئیات قضیه بشوم… همه وزرا هماهنگ شده‌اند»!

با توجه به روش یاد شده حضرت آقا کمترین تردیدی وجود نداشت که ادعای جناب پزشکیان نمی‌تواند صحت داشته باشد ولی متأسفانه (تقریباً) هیچ صدائی به اعتراض بلند نشد و هیچ‌کس از رئیس‌جمهور محترم درخواست نکرد که درباره اظهارات نامتعارف خود توضیح بدهد.

دیروز رهبر معظم انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور محترم و اعضای هیئت دولت با حضرت ایشان به صراحت و وضوح تاکید فرمودند؛ «‌آقای رئیس‌جمهور برای انتخاب وزیران با من مشورت کردند. برخی را تأیید و برخی را هم تاکید کردم. تعداد بیشتری را هم نمی‌شناختم و نظری نداشتم‌». همان‌گونه که ملاحظه می‌شود حضرت آقا ادعاهای مطرح شده درباره اینکه انتخاب همه وزرا با هماهنگی ایشان بوده است را به صراحت رد کرده‌اند و اشاره به تأیید برخی و تاکید برخی همان است که همواره به عنوان یک روال تعریف شده و قانونی انجام می‌گرفته و در هر دو یادداشت کیهان نیز به آن اشاره شده بود. اکنون این سوال از مراکز ذی‌ربط و شماری از شخصیت‌های نظام مطرح است که چرا با بی‌تفاوتی از کنار ماجرای یاد شده عبور کرده و با سکوت خود به دشمنان تابلودار، فرصت سوءاستفاده و متهم کردن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به مهندسی بودن انتخابات، نفی آزادی‌های مدنی و نمایشی بودن مردم‌سالاری دینی را داده‌اند!

اولویت فوری: کنترل تورم

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گره‌ها را با جوان مؤمن با انگیزه باز کنید» به سخنرانی روز گذشته رهبر انقلاب با اعضای دولت چهاردهم پرداخت و نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دیدار رئیس‌جمهور و دولت چهاردهم، با شکرگزاری تشکیل سریع دولت با همت رئیس‌جمهور و کمک ارزنده مجلس، نکات مهمی را همچون رعایت اولویت‌های فوری از جمله تورم و گرانی، چگونگی انتخاب مدیران و همکاران، حضور در میان متن مردم، ضرورت حکمرانی قانونمند در فضای مجازی و توجه به تولید به عنوان کلید حل مشکلات اقتصادی، بیان کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در اولین نکته خطاب به دولت جدید، فرصت خدمت به مردم و تلاش برای پیشرفت کشور را نعمت بزرگ الهی برشمردند و افزودند: این امانت خدا و مردم را قدرشناسی کنید و بدانید فرصت چهار سال خدمت به سرعت برق و باد می‌گذرد؛ البته در همین مدت هم می‌توان کارهای بزرگی کرد. همچنان‌که امیرکبیر در مدت سه سال کارهای بزرگی انجام داد و رئیسی عزیز هم در حدود سه سال خدمت برخی پایه‌گذاری‌های خوبی انجام داد که ان‌شاءالله ثمره آن به کشور خواهد رسید.

رهبر انقلاب اسلامی در دومین نکته، شناخت داشته‌ها و ظرفیت‌ها را شرط کارآمدی دولت دانستند و گفتند مثال‌های زیادی وجود دارد که در گذشته برخی مسئولان، استعدادها و ظرفیت‌های داخلی را نشناختند یا باور نداشتند و از این جهت ضررهایی به کشور وارد شد. ایشان ظرفیت‌های طبیعی و فراوان و ارزشمند، موقعیت جغرافیایی، قرار گرفتن میان چهارراه شمال و جنوب و غرب و شرق جهان و سواحل طولانی را از جمله ظرفیت‌های مادی خواندند و افزودند: ایمان مذهبی و سیاسی مردم و استعدادهای انسانی و میلیون‌ها جوان تحصیل‌کرده، ثروت بی‌بدیلی است که اگر آن‌ها را بشناسیم و از فکر و نیرویشان استفاده کنیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

اولویت فوری: کنترل تورم

روزنامه وطن امروز در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حکمرانی خردمندانه» نوشت: تاکید مقام معظم رهبری بر حکمرانی خردمندانه و اندیشه‌ورزانه، نشان از اعتقاد راسخ ایشان به استفاده از کارشناسان در اداره امور دارد. نکته مهم اما اینجاست که کارشناسی به درد دولت جمهوری اسلامی می‌خورد که دارای خرد و اندیشه حکمرانی باشد. خرد و اندیشه حکمرانی چیزی ورای علم و تخصص صرف کارشناسی است. این خرد یا عقل حکمرانی است که راه صحیح استفاده از علم را از راه غلط آن جدا می‌کند. مقلد صرف نظریات و مخدوم معلومات علمی خود نیست. بلکه با محک عقل و خرد آنها را ورز می‌دهد و به خدمت می‌گیرد. خرد حکمرانی به کارشناس در میدان عمل نگاه واقعی می‌دهد و به او برای پیدا کردن راه حل مشکلات و موانع کمک می‌کند. پس علم کارشناس، دستیار مدیریت عقلانی او است نه راهبر نهایی او. کارشناس خردمند می‌داند برای هر مشکلی راه‌حل وجود دارد و با امید به حل آن حرکت می‌کند، اهل یأس نیست. خودباور است، نوگراست و برای مشورت‌خواهی و مشورت‌گیری عقلی روحیه گشوده و همیارانه دارد. توصیه‌ناپذیر است، محفلی تصمیم نمی‌گیرد و رفاقتی مهره‌چینی نمی‌کند، چون تابع فرمان عقل است. همه این توصیفات نشان می‌دهد تنها با حکمرانی خردمندانه و اندیشه‌ورزانه می‌توان به اداره خوب کشور پرداخت. در نگاه مقام معظم رهبری اداره خوب کشور به عنوان اصلی‌ترین مصداق خدمت مسؤولان به مردم دانسته شده است.

اما اداره خوب کشور به چه معناست؟ فقرات ذیل سیر مختصری در فهم معنای اداره خوب کشور نزد مقام معظم رهبری است و می‌تواند تا حدی حدود و ثغور حکمرانی خردمندانه را معلوم کند. ایشان اداره خوب کشور را منحصر در قوه مجریه نمی‌دانند، با این حال دولت نقش اصلی را در این باره بازی می‌کند. نقشی که باید در نقشه کلی اداره خوب کشور فهم شود.

اولویت فوری: کنترل تورم

روزنامه شرق در صفحه نخست امروز خود تیتر «بارقه های امید» را برگزید و نوشت: روزهای اخیر مملو از امید برای ایرانیان بود، از حضور پررنگ زنان در کابینه و حضور اولین معاون رئیس جمهور که اهل سنت است تا خبر بازگشت معلمان و استادان اخراجی در سه سال گذشته، همگی موجی از رضایت از انتخاب مسعود پزشکیان در انتخابات اخیر را رقم زد. از چهارشنبه هفته گذشته و با رأی اعتماد یکدست و قاطع مجلس دوازدهم به همه وزرای پیشنهادی مسعود پزشکیان، همه نگاه‌ها به پاستور دوخته شد و به گفته ناظران اکنون توپ در زمین دولت است. حال که تنها کمتر از یک هفته از آغاز به کار دولت تازه نفس می‌گذرد، اخبار مثبت حکایت از فضای امیدوارکننده‌ای در حوزه‌های مختلف می‌دهد. دیروز دیدار هیئت دولت با رهبر انقلاب همراه شد با سخنان حمایتگر رهبری از دولت چهاردهم و همچنین حضور محمدجواد ظریف در کنار دولتمردان. با پایان این جلسه محمدجواد ظریف از بازگشتش به دولت خبر داد و نوشت: «پس از پیگیری‌ها و رایزنی‌های مدبرانه ریاست محترم جمهوری و با دستور کتبی ایشان، با توکل به خدا و امید به همراهی و راهنمایی مردم بزرگوار، انجام وظیفه در معاونت راهبردی رئیس جمهور را ادامه خواهم داد».

این اولین خبر خوش دیروز بود که نشان داد دولت وفاق ملی در مسیر درست در حرکت است. از سویی دیگر علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در نامه‌ای به معاون امور حقوقی و مجلس دستور داد تا اعلام رضایت و گذشت وزارت آموزش و پرورش از شکایت‌ها یا پیگردهای قانونی از رسانه‌ها انجام بگیرد. در متن این نامه آمده است «در راستای سیاست‌های ارزشمند دولت وفاق ملی مبنی بر ضرورت تعامل سازنده و مؤثر با رسانه‌ها و بهره‌گیری از ظرفیت تبیینی و نظارتی اصحاب رسانه، چنانچه در حوزه وزارت آموزش و پرورش شکایت یا پیگرد قانونی از رسانه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی وجود دارد، اعم از آنکه در مرحله رسیدگی قرار داشته یا منجر به صدور رأی شده باشد، با استفاده از ظرفیت‌های قانونی مستند، اعلام رضایت و گذشت شود». هم زمان وزیر آموزش و پرورش در پیامی ویدئویی خطاب به معلمان، دانش آموزان و والدین از بازگشت معلمان گفت. همچنین علیرضا کاظمی در همایش استانداران با وزیر کشور، این خبر خوش را به فرهنگیان داد که بخش نامه جنجالی درباره بازنشستگی معلمان لغو شد. به گفته وزیر آموزش و پرورش، «امسال ۷۰ هزار معلم بازنشسته می‌شوند و بخش نامه‌ای به تازگی فرستاده بودند که طبق آن دو شرط ۳۵ سال و ۶۵ سال ۳۰، سال و ۶۰ سال برای بازنشستگی در نظر گرفته شده بود.

اولویت فوری: کنترل تورم

روزنامه دنیای اقتصاد در صفحه نخست امروز خود تیتر «مقصد سپرده‌های وکالتی» را برگزید و نوشت: با فرارسیدن زمان پایان سپرده‌های وکالتی برای شرکت در قرعه‌کشی ایران‌خودرو، حال بانک‌ها سعی می‌کنند با ارائه طرح‌های متنوع از خروج پول از حساب‌ها جلوگیری کنند. به نظر می‌رسد که بخش قابل توجهی از این منابع، هنوز در بانک‌ها باقی مانده است، اما احتمال دارد که با جذاب شدن سایر بازارها، این سپرده‌ها راه جدیدی در پیش بگیرند. روند کاهشی قیمت دلار و سکه تأیید می‌کند که هنوز تقاضای قابل توجهی وارد این بازار نشده است. از سوی دیگر، رصد بازار سهام و صندوق‌های بورسی نشان می‌دهد که احتمالاً بخشی از این منابع وارد بازار سرمایه شده‌اند. در هفته‌های اخیر، افراد برای طرح پیش‌خرید خودرو، دارایی‌های خود را در حساب‌های وکالتی بانک‌ها قرار دادند؛ هرچند که بررسی‌ها نشان می‌دهد شانس برنده شدن در این طرح‌ها کمتر از ۳ درصد است و در نتیجه، بسیاری به دنبال بازار جذابی برای سرمایه‌گذاری هستند.

اولویت فوری: کنترل تورم

کد خبر 784907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.