تکمیل مرمت «مسجد تاریخی مصلی تخت فولاد» با بازگشت سنگ‌نوشته تاریخی سردر مسجد

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان از تکمیل پروژه مرمتی در مسجد تاریخی مصلی تخت فولاد اصفهان در راستای حفظ مساجد تاریخی و نگین‌های ارزشمند این شهر خبر داد.

محمدعلی ایزدخواستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به کارکرد فرهنگی و هویتی مساجد اظهار کرد: مساجد از اجتماعی‌ترین پایگاه‌های تمدن اسلامی هستند که در لایه‌های مختلف شهری گسترده‌اند و معماری ارزشمند و تزئینات شاخص این مساجد، علاوه‌بر کارکرد زیبایی و فضاسازی، به بالا بردن سطح سلیقه مردم در طول تاریخ کمک کرده است.

وی افزود: از این‌رو کارکرد کالبدی مسجد را باید عجین در معناسازی و تقویت قوه خیال و درک زیبایی‌شناختی مردمان این سرزمین دانست.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تاکید کرد: قرارگیری مصلی جدید اصفهان در کنار مسجد تاریخی مصلی تخت فولاد، فرصت خوانش دو سطح از معماری گذشته و معاصر را به وجود آورده است و در این مکان می‌توان این نماینده معماری سنتی اصفهان را با تمام سادگی، باشکوه و دلچسب دید.

ایزدخواستی با اشاره به سیاست‌های این سازمان در حوزه مرمت و احیای مساجد تاریخی شهر اصفهان گفت: عملیات مرمت این مسجد با نصب کتیبه ارزشمند سنگ‌نوشته نستعلیق به خط عبدالرحیم افسر مربوط به سال ۱۳۰۵ هجری قمری همراه بود، همچنین این سنگ نوشته، سال‌ها بود که از سردر مسجد جدا شده بود و در یک انبار در نزدیکی مسجد پیدا شد.

وی با اشاره به سبک‌سازی و مرمت سقف مسجد مصلی تخت فولاد اصفهان ادامه داد: سبک‌سازی و مرمت سقف شامل جمع کردن آجرفرش پشت‌بام مسجد، برداشتن خاک‌های مازاد که بر روی سقف مسجد سنگینی می‌کرد، زیرا سقف‌های آن ترک بسیاری خورده بود و باید خاک مازاد بر روی سقف برداشته می‌شد تا از آسیب هر چه بیشتر به سقف مسجد جلوگیری شود و سپس «قید و پالانه‌بندی» و سایر موارد، استحکام سقف را به همراه داشت.

عملیات مرمت این مسجد حدود دو میلیارد تومان هزینه در بر داشت

مسئول بافت تاریخی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: بخش دیگر از پروژه مرمتی بندکشی مسجد بود که این اقدام توسط کارشناسان مرمت به‌خوبی صورت گرفت و در کنار آن طاق‌های سنتی مسجد و تیرهای چوبی آن‌که در سال‌های اخیر رنگ‌شده بود را لایه‌برداری کرده و به شکل گذشته مسجد درآوردیم تا ساختار هویتی و تاریخی مسجد حفظ شود و به این شکل، مسجد تاریخی مورد مرمت کامل قرار گرفت.

ایزدخواستی گفت: در این مرمت جداره‌ها بیرونی مسجد و هرجایی که از مسجد دارای ترک بود به اصلاح مرمتی دوخت و دوز شد و علاوه‌بر آن یک‌سری لایه‌های پلاستر سیمانی یا رنگ که بر روی دیواره‌های مسجد بود لایه‌برداری آن صورت گرفت.

وی افزود: سنگ‌فرش کردن ورودی مسجد، بندکشی و آجرفرش کردن دور مسجد، ایجاد ورودی جدید به حسینیه مجاور مسجد و سایر اقدامات بخشی دیگر از عملیات مرمتی این پروژه بود.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهر اصفهان تاکید کرد: این مرمت و نو شدن مسجد بدون هیچ دخل و تصرفی بوده است و در هر دو پروژه مرمتی نهایت تلاش شده است تا مرمت به‌گونه‌ای باشد که ساختار و شکل تاریخی مسجد هیچ تغییری نکند.

ایزدخواستی گفت: عملیات مرمت این مسجد حدود دو میلیارد تومان هزینه در بر داشت که از اعتبارات منطقه ۶ شهرداری اصفهان تأمین شد.

کد خبر 784629

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.