برداشت ۶۵ درصد محصول برنج از شالیزارهای گیلان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: تاکنون محصول برنج ۶۵ درصد از شالیزارهای استان معادل ۱۵۵ هزار هکتار برداشت شده ‌است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلانT صالح محمدی شب گذشته_ دوشنبه پنجم شهریور_ به خبرنگاران اظهار کرد: از ۲۳۸ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان، تاکنون محصول برنج ۶۵ درصد از شالیزارهای استان معادل ۱۵۵ هزار هکتار برداشت شده است.

وی افزود: تاکنون افزون بر ۱۳۲ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان به روش مکانیزه و با استفاده از دستگاه‌های اختصاصی کمباین و مابقی به روش دستی برداشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: ۲۰۱ هزار هکتار از شالیزارهای استان در سال زارعی جاری به روش مکانیزه کشت شد و برداشت مکانیزه برنج نیز در بیش از ۲۱۰ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری استان هدف‌گذاری شده است.

محمدی تصریح کرد: با توجه به شرایط مساعد و پایداری هوای گرم در استان، به شالی‌کاران توصیه می‌کنیم از این فرصت استفاده کنند و با هماهنگی با کمباین‌هایی که در سطح استان و شهرستان‌ها، معاینه فنی دارند، نسبت به برداشت محصول برنج خود اقدام کنند.

وی اضافه کرد: کشاورزان برای برداشت برنج باید از وضعیت آب و هوا اطلاع دقیقی داشته باشند تا مشکلی در برداشت با استفاده از دسنگاه‌های کمباین ایجاد نشود و محصول با کیفیت از مزرعه حاصل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به شرایط خوب آب و هوایی و بارش‌های پراکنده طی هفته‌های اخیر، تاکید کرد: از کشاورزان درخواست می‌شود تا برای کشت دوم راتون و سایر محصولات کشاورزی دارای ارزش اقتصادی اقدام کنند.

محمدی ادامه داد: کشت دوم بعد از برداشت برنج یکی از راهکارهای اساسی برای افزایش تولید و درآمد کشاورزان به شمار می‌رود.

وی از شالی‌کاران گیلانی نسبت به رعایت توصیه‌های فنی کشاورزی قدردانی کرد و افزود: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده و برنج‌هایی که تا به امروز در گیلان برداشت شده است، نشان از افزایش عملکرد در شالیزارهای استان دارد و سال زراعی خوبی را برای شالی‌کاران گیلانی نوید می‌دهد.

به گزارش ایمنا، برداشت برنج در استان گیلان هر ساله از اوایل مرداد ماه آغاز و تا پایان شهریور ادامه می‌یابد. امسال پیش بینی می‌شود، شالی‌کاران گیلانی در ۲۳۸ هزار هکتار از شالیزارهایشان حدود ۷۲۰ هزار تن برنج سفید تولید کنند.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و باکیفیت برنج در کشور است و رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و همچنین رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جز رقم‌های کیفی و ارقام خزر، شیرودی، آنام، رش، گوهر و جمشید جو، جز رقم‌های پرمحصول است که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود.

بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود.

بیشترین اراضی شالی استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه سرا است.

کد خبر 784580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.