تولید نخستین موتور چرخشی بدون سوخت در ژاپن

شرکت ژاپنی مزداموتور از تولید موتور چرخشی سازگار با دنیای جدید برق‌رسانی و بی‌طرفی کربن به‌عنوان یکی از عناصر مهم پیشرانه‌های هیبریدی خود خبر داد که نیازهای دستور کار کربن‌صفر آن را برطرف می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شرکت ژاپنی مزداموتور با تولید موتور چرخشی سازگار با دنیای جدید برق‌رسانی و بی‌طرفی کربن، بار دیگر تعهد خود را به تکامل خودرو نشان داد. این شرکت در یکم فوریه ۲۰۲۴ اعلام کرد که گروه توسعه آن در حال کار روی بهبود موتورهای دوار یا چرخشی به‌عنوان یکی از عناصر مهم پیشرانه‌های هیبریدی هستند.

این حرکت نشان‌دهنده تعهد اخلاقی مزدا به حفظ هویت موتور چرخشی تاریخی و در عین حال پالایش آن برای مطابقت با شرایط و الزامات مدرن است. بازگشت موتور دوار و تفکر استراتژیک مزدا دلیلی بر روحیه چالش‌برانگیز پایدار شرکت به‌شمار می‌رود که رشد سازمان را تا به امروز تقویت کرده است.

تولید نخستین موتور چرخشی بدون سوخت در ژاپن

میراث موتورهای چرخشی مزدا

نوآوری نمادین مزدا آینده الکتریکی و اهداف بدون کربن را بازتعریف کرد. موتور چرخشی شاید یکی از شناخته‌شده‌ترین جنبه‌های طراحی مزدا باشد که موتور را به‌عنوان علامت تجاری کلیدی خود انتخاب کرده و آن را در مزدا کازمو اسپرت (تولید ۱۹۶۷) گنجانده است. برخلاف سایر وسایل‌نقلیه موتوری با موتور پیستونی، این نوع موتور از روتور (چرخانه) مثلثی شکل استفاده می‌کند که این امر مزدا را از سایر شرکت‌ها متمایز کرده است.

مزدا تنها خودروسازی بود که سال‌ها به‌طور مداوم موتورهای چرخشی تولید می‌کرد و در عین حال خروجی موتورها، راندمان سوخت، انتشار اگزوز و قابلیت اطمینان را بهبود می‌بخشید. موتور چرخشی بدون مشکل نبود و یکی از قابل‌توجه‌ترین ناتوانی‌های آن در امر رعایت استانداردهای فعلی کنترل آلایندگی دیده می‌شد.

آخرین موتور چرخشی تولید انبوه مزدا RX-8 است که به‌دلیل مسئله آلایندگی از سال ۲۰۱۲ به بعد تولید نشد، اما مزدا به‌تازگی موتور چرخشی را به‌عنوان یک ژنراتور برای پیشرانه‌های هیبریدی دوباره معرفی و این بخش از هویت خود را در میان تغییر به سمت پایداری در موتورها حفظ کرد.

تولید نخستین موتور چرخشی بدون سوخت در ژاپن

انقلابی در موتورهای چرخشی مزدا

رویکرد هیبریدی مزدا به انقلاب برق‌رسانی خودرو، نیرو می‌بخشد. استفاده از موتور چرخشی به‌عنوان یک ژنراتور در پیشرانه‌های هیبریدی برای مزدا یک دگرگونی کامل است و توسط مزدا MX-30 e-SKYACTIV R-EV، مجهز به موتور چرخشی تک‌روتور برای شارژ باتری‌های خودرو، ثبت شده است که مزدا را قادر می‌کند تا از قدرت موتور دوار استفاده کند.

موتورهای جدید در ابعاد جمع و جور و نسبت توان به وزن بالا تولید شده و با ضعف‌های قبلی روتاری از جمله ناکارآمدی و آلایندگی بالا مقابله می‌کند. عملکرد اصلی موتور چرخشی به‌عنوان یک ژنراتور مکمل OA/OT به جای منبع انرژی اولیه، با استراتژی مزدا برای حرکت به سمت تحقق جامعه‌ای بدون کربن سازگار است. علاوه بر این مزدا را قادر می‌سازد تا جوهره موتور دوار را حفظ کند و در عین حال آن را به‌عنوان بخشی از سیستم‌های برقی که حرکت خودرو در آینده را تعریف می‌کنند، تطبیق دهد.

تولید نخستین موتور چرخشی بدون سوخت در ژاپن

چالش‌های موتور چرخشی جدید مزدا

موتور چرخشی مزدا با آینده نامشخصی روبه‌رو است، زیرا با چالش‌های جدیدی در دنیایی بدون کربن مواجه خواهد شد. بسته به استفاده از فناوری خاص در صنعت خودرو و استراتژی تجاری، انتظار می‌رود این موتور یکی از عناصر ضروری خط تولید خودروهای آینده این شرکت هم‌چون توسعه خودروهای هیبریدی جدید باشد. گروه توسعه مزدا امروزه آمادگی بیشتری برای حفظ نوآوری موتور چرخشی و حفظ خودروهای چالش‌برانگیز و سازگار با محیط زیست دارد که گامی رو به جلو برای پیشرفت خودروسازی در آینده است. علاوه بر این مزدا در حال گسترش ایده‌های خود برای استفاده از سوخت‌های کربن‌خنثی در موتورهای چرخشی برای ارتقای استراتژی پایداری خود است.

به این ترتیب مزدا می‌تواند به سنت استفاده از موتور چرخشی به‌عنوان یکی از اجزای پیشرانه‌های هیبریدی پای‌بند باشد و هم‌زمان نیازهای دستور کار کربن‌صفر را برطرف کند. این حرکت با چشم‌انداز بلندمدت مزدا برای «ایجاد خودرویی که لذت رانندگی را به ارمغان می‌آورد و محیط زیست را نجات می‌دهد»، هم‌سو است. مزدا با این رنسانس موتور چرخشی، راه سنت را برای نوآوری هموار و پایه‌ای ایجاد می‌کند که تاریخ خلق میراثی جاودانه را ادامه می‌دهد.

تولید نخستین موتور چرخشی بدون سوخت در ژاپن

کد خبر 784343

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 81
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بیژن IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    74 23
    هر چند برمیگرده به تکنولوژی وانیل آلمان ولی با تغییر و ترکیب ۱۰۰ درصد کارآمد تره
    • زاگرس IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
      3 2
      ونکل
    • مهدی IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
      3 4
      وانیل یک ماده گیاهی برای معطر کردن شیرینیجات و خوراکی ها. اون که میخواستید بفرمایید وانگل بود
    • مهرداد عابد IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
      3 3
      وانکل نه وانیل
    • بیدار IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
      3 5
      وانکل نه وانیل
    • عادل IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
      12 3
      ژاپن هم دیگه شورش رو درآورده ی چیز مثل پراید درست کن فقط به فکر مردم هستن بسته دیگه خخخ
    • IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
      1 6
      وانکل آلمان
    • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
      1 3
      وانکل
    • میلان IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
      1 2
      وانکل
    • Hossein IR ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
      2 1
      فکر کنم درستش تکنولوژی وانکل آلمان باشد ،
    • Saz IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
      2 2
      باسلام این پمپ سه گوش معروفه به پمپ وانکل که اولین بار فردمهندسی آلمانی بنام وانکل اختراع کردند
    • NL ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
      3 5
      وانیل نیست برادر وانکل به افتخار مخترع اصلی این موتور فلیکس وانکل آلمانی نام گذاری شده
    • مجتبی IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
      0 2
      وانیل نه وانکل
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
      1 2
      سلام چرخ دنده ایی هست دیگه اگر خراب بشه هزینه واویلایی داره درسته عزیزان
    • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      13 0
      انقدر وانکل یا وانیل نکنیید با این ادعا یکم سواد داشنید حدس میزدید اشتباه تایپی باشه
    • دانیال IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
      0 0
      حالا شما به بزرگواری خودتون کوتاه بیاین. شاید طرف اشتباهش با جایگزینی خودکا رکلمه تو تایپ بوده.چنان حمله بردین بهش که اصل موضوع به کلی یادتون رفته که اون مفهومش رو رسونده و غلط املاییش زیاد مهم نیست
    • سعید IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
      0 0
      باشه مهندساااااان مکانیک وانکل !!!! ازمتن نوشتنش بایدبفهمین اشتباه تایپیه
  • مهدی IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    1 1
    موتور چرخشی نه موتور دانکل
  • H IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    7 0
    بازبه گردپای سایپا و ایران خودرو نمیرسن. انقلابی به نام پراید پیشرفت و علم تو دنیا تکان داده. روزانه هزاران نفربخاطرش میمیرن. همه هم راضین
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    1 0
    این همان موتور وانیل است که مقرون به صرفه به علت فرسایش زودرس نمی باشد
  • حرف حق IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    7 0
    اونوقت وزیر کشور میگه بجای کولر از پنکه استفاده کنید.
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    1 1
    نمی دانم چرا اصلاً چنین موتور ناهنجاری(موتور وانکل) ساخته شد در حالی که قبل از ساخته شدن آن موتور توربینی که هم بر روی هواپیمای جت و هم در تولید برق استفاده می شود وجود داشت و خیلی راحت می توان برای اتومبیل هم نوعی از آن را ساخت.
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    15 1
    کاش ژاپن رهبر کل دنیا میشد، علم و فرهنگ و سنت معتدل و آرامش و ادب و احترام و .....خلاصه همه چیز را یکجا دارد
    • بختیار AT ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      4 0
      بسیار نظر جامع و کاملی را گفتید کل دنیا باید زیر نظر این کشور فعال باشه
    • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
      0 4
      ازکجا میدونی مگه رفتی ژاپن؟
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
      0 0
      وقتی از روی چهارتا فیلم نظر میدی بد نیست یکم درباره گذشته و نوع تفکر ژاپنی ها تحقیق کنید
  • محسن IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    0 0
    این طرح بر گرفته از موتور وانکل است که در سال‌های دور اختراع شده
  • G IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    1 0
    سلام احتمالا از شرکت‌های خودروسازی ایران کپی کرده!!
  • کامران IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    0 0
    آهای مسئولی که میگی ژاپن دنبال کولر های ایران هستش بشین و این موتور را نگاه کن پفک بخور و هی بگو عجب موتوری عجب موتوری... بله
  • دانشور IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    0 0
    ببیند این یک خیانت ژاپنی ها تکنولوژی ایران خوردی ایران دزدیده و ماساکت هستیم
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    1 0
    خبرهای تکنولوژی و رفاه و علم و نوآوری برای این کشورهاست
  • صابر IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    1 1
    سلام به این نوع موتورها میگن موتور وانکل چیز جدیدی هم نیست تو قسمت روانکاری و آب بندی ضعف داره حالا اگه این مشکل را حل کردن یا نکردن نمیدونم اما بازدهی خیلی بالایی داره
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    0 0
    موتور وانکل
  • مجتبی RU ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    0 0
    این ریتارد چرخشی دیگه چیه این ماشین فوق سریع معایب هم داره؛ حدود۴۰سال پیش ساخته شد اجرا شد و جهان گردی کرد ولی مناسب رانندگی شهری با سرعت پایین نیست فقط و فقط برای سمینار دریفت و گاز های به شدت دور بالا مناسبه تا۳ سیلندرش ساخته شده که ادم کش واقیه اگزوز مثل دسته برش جوشکاری اتش میده بزنید انجین ریتارد یا روتاری گوگل بالا میاره
  • ایرانی IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    0 0
    چنین طرحی را در کتابهای درس فنی هنرستان رشته اتومکانیک ، ۳۰ سال پیش که شبیهه موتورهای وانکل آلمان است که کاملا توضیح داده است .
  • داتلی بیگ IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    1 0
    من با مگنت فکر میکنم میشد موتور بدون سوخت درست کرد
  • US ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    1 0
    این همان موتور وانکل هست که توسط چند شرکت بلوکه شد
  • مهدی IR ۱۸:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    0 0
    بدون سوخت ؟ موتور درون سوز وانیل است که سه سیلندر آن خیلی وقت است تولید شده و روی خیلی از خود رو ها نصب شده
  • Ad US ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    0 0
    با این ترکیب چرخشی معلوم است که استهلاک قطعات بالایی دارد
  • مرتضی نجمی نیا NL ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    2 0
    من کامل متوجه مزیت این موتور نشدم و اگر طراحی درست باشد دلکو و شمع و سیتم احتراق قدیمی دارد که با تکنولوژی‌های امروز نیازی به این قطعات مازاد نیست و همچنین از قدرت و گشتاور این موتور چیزی بیان نکردین تا ما متوجه تفاوت و بهتر بودن یا برعکس نسبت به موتور های خطی و پیستونی شویم ! الان این کانسرت چه چیزی داره ؟ جای کمتری اشغال میکنه ؟ دقت بالاتری داره ؟ توان و گشتاور بیشتری به مصرف کننده اش میده که همون ژنراتور هست یا گیربکس اگر بخواهند نصب کنند ؟ فقط نویسنده تاکید دارد تولید کربن کمتری دارد
  • احمد بهزاد IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    0 0
    این نوع موتور درسال1946 اختراع شده و نام اصلی آن موتور دوار وانکل می باشد
  • اسی کلاردشت IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    0 0
    دمه ژاپن گرم واقعا کشوری که ای خدا خاک نداره همش جزیرست ولی تکنولوژیش دنیارو تکون میده
  • صادق مقاتلی بوشهر بادوله IR ۲۰:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    1 0
    ژاپن خودرو میسازه ایران هم حلب روغنی قوطی کبریت جای تأسف داره . ایران خودرو و سایپا ...
  • ع IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    0 0
    سلام دوستان این موتور قبلا تولید شده و جواب نداده؛ چون هر۱۰۰ هزار کیلومتر موتور کاملا باید تعمیر بشه ولی نه مکانیک داره نه قطعه .
  • خزاعلی IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    0 0
    به امیدروزی باشیم که کشورعزیزم ایران فراترازفناوری ژاپن برسد.
    • سعید رحیمی IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
      0 0
      واونروزژاپن ۱۰۰تاسیاره روهم فتح کرده خخخخخخخخه
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    0 1
    دقیقاً از موتورهای ایران خودرو و سایپا کپی برداری می‌کنند.😂😂😂
  • مجتبی امام نژاد IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    0 0
    درود موتورهای روتوری ویا وانکل در حدود35 سال پیش در دوشرکت خودرو سازی جنرال ونیسان طراحی وساخته شدند. راندمان بالا وحجم کمتر به همان تعداد سیلند نسبت به موتورهای پیستونی هستن. ملی هزینه ساخت بالا استفاده از آلیاژهای گرانقیمت جهت ساخت رینگ های آبندی میباشند. دراین موتور ها حذف شاتون هست مستقیم در مرکز روتور میل لنگ قرار گرفته است. هر روتور به اندازه سه سیلندر میباشد از نرمی کارکرد وحجم کم وراندمان بال از خصوصیات این موتور میباشد.
  • ناشناس IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    0 0
    تو ا یران هم برادران دانش بنیان در صدد هستن که بهترش درست کنند
  • شفیعی US ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    1 0
    ترجمه نتوانسته مفهوم مقاله اصلی را ارایه کند.
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    0 0
    این بدون سوخته الان ، بعد مزدا میخواد تولید کنه .......خخخخخخخ شما که اطلاعات نداری در موردش ییشتر تحقیق کن بعد مطلب که چه عرض کنم ... تحویل مردم بده
  • صیاد جعفری IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۸
    0 0
    با سلام من نزدیک به ده سال هست این موتور را ساخته ام، بدلیل اینکه دزیده نشه ثبت اختراع را نیمه کاره گذاشتم؛ این البته این موتور من را حتی در هواپیما ها و بشقاب پرنده ها در تمام ماشین آلات دیده ام. البته قدرت و سرعت این موتور به حدی هست که می‌توان گفت اگر قدرت بدنه هواپیما ها جواب دهند میتواند سرعت را به بی نهایت حتی به بدی دیگر با توجه قدرت ۳×۳ موتور این محصول یک شهر ۷۰۰۰۰۰ هزار نفری جواب دهد در کل بدون حتی کوچکترین انرژی خارجی کار میکند خود انرژی نیاز خود را تامین می‌کند به امید روزی که دنیا را از الایندگی نجات دهیم
  • مهرداد خاکی IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    0 0
    از گوگل ترنسلیت استفاده نکن. ما که متوجه نشدیم چی گفتی. فقط مطمئنا این موتور سوخت کربنی استفاده میکنه. هیچ موتوری بدون سوخت کار نمیکنه. آب سر بالا نمیره
  • فعال IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    0 0
    سلام چیه مگه؟فردا ایران خودرو وسایپا از اون سبقت می گیرند.ببین کی گفتم.
  • راد IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    0 0
    تکنولوژی موتورهای روتاری همچین جدید نیست. بیش از ۶۰ سال قدمت دارند. در حفاری چاه نفت و تلمبه‌خانه‌های نفت کاربردی بود و هنوز هم استفاده میشود. فردینالد پورشه اولین طراحی را انجام داد ولی موفق نبود. بعدها یک آلمانی آن را تکمیل کرد. آئودی ، فولکس واگن ، بنز ، بی ام و نمونه‌هایی از آن را ساخته‌اند. اما گشتاور آن به نسبت موتورهای دورانی کمتر است.
  • IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    1 0
    سلام بر ژاپن
  • حسین بهبودی نیا IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    1 0
    لطفا دندانهایتان را ایمپلنت نکنید . من کردم و تمام دندانهای را آلوده و میخوره چرکین کرد .الان همه دندانهایم مصنوعی گذاشتم. چون وقتی اینجا نت میکنید . ناچارهستید دندان بغلی را هم بتراشید .بخاطر همین چندوقت دیگه بخاطر ازبین رفتن مینا یا همان آج دندان . دندان شما چون چرکین میشود و این حالت رفته رفته به همه دندان د دهان فرا میگیرد . دندان ها فاسد میشوند .
  • رضا IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    0 0
    صبح سایپا هم یدونه عکس مچسبونه به گلگیر پرایدش میگه موتور چرخشی براش تعبیه کردیم قیمت ۹۶۰میلیون
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    1 0
    ماهم ماشینهای چرخشی وقیمتهای جهشی سایپاایرانخودرو درجاده های پرشی ایران داریم
  • سروش IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    1 0
    سلام، دوستان البته که برای ما بحث کربن ناشناخته هست چون همیشه ما در رده کشورهای هفتم تا هشتم دنیا هستیم و اصلا عین خیالمون نیست داریم چه آسیبی به دنیا می‌زنیم بخصوص ایران‌خودرو و سایپا و بقیه شرکت های خودرو ساز و وارد کننده، کل دنیا داره به سمت آسیب زیست محیطی کمتر می‌ره ما هنوز خودرو با سوخت بالای ۱۰لیتر رو کم مصرف میدونیم، اینکه این موتور آلایندگی معادل صفر کربن داره یعنی یک حرکت فوق العاده بزرگ امیدوارم آنهایی که مسیول هستن در ایران یکم بفهمن یکم از سودشون بزنن یکم درک کنن همه چی داره از بین می‌ره با این وضعیت دوستان لطفاً پروژه sbtرو مطالعه بفرمایین ، باورکنین اگه متوجه این موضوع بشین آینده رو میتونن بچه های ما ببینن اگه نه خیلی زود محکوم به فرار از جای زندگی خودمون هستیم
  • احمد IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    0 1
    مثل تقریبن ساعت های قدیمی خودکار عمل میکند خیلی عملکرد حساس ودقیقی هزارم میلیمتری داره عالیه ولی
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    1 1
    ژاپن 1000سال از همه جلوتر ه ..اونا حق نفس کشیدن دارن ماها داریم اکسیژن حروم میکنیم 😄
  • IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۹
    0 1
    درود بر شرفتون دست حق یارتون
  • حمید IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    0 0
    درواقع همون موتور وانکل هست . اما کنترل دور موتور این موتورها خودش یه چالش بزرگه
  • افشار IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    1 0
    ژاپن همیشه ازهرلحاظ بخصوص دقت وآینده نگرنی ازبقیه شرکتها یک گام جلوتربوده وبعدش آلمان.ولی درنهایت بین این دوشرکت نمیشه قضاوت کرد.درود برشرف هردوشون که وجدانکاریشون باعث افتخاره
  • مرتضی مقدم IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    0 0
    بدون سوخت چی بود این وسط؟خود نویسنده هم موضوع رو نفهمیده یچی سر هم کرده نوشته.این موتور درونسوزه یعنی بنزین می سوزونه توان تولید میکنه و توان بواسطه دینام تبدیل به برق میشه و همون برق باتریهای ماشین رو شارژ میکنه.یعنی بدون نیاز به برق خانگی باتریها شارژ میشن.ماشین برا حرکت از باتریها استفاده میکنه.مزیت کاربرد این موتور در چنین سیستمهایی این هست که موتور در بهینه ترین دور خودش و بطور دور ثابت کار میکنه که خیلی از چالش های موتور های معمولی که دائم دورشون تغییر میکنه رو نداره.بنابراین نزدا ن تنها کار جدید و نوآورانه ای نکرده بلکه به خودش آوانس هم داده.
  • امیر خیرآبادی US ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    0 0
    جالب است با تمام تلاش می خواهند ماشین با کیفیت تحویل بدهند خودرو سازی ما فقط دنبال این است پول بگیرد مهم نیست چند وقت پیش نیسان با یک ماشین کره ای سواری بود تصادف کرد بود نیسان جمع شد بود شاستی رد بود از وسط ماشین بالا حال سوار انگار پنبه به او خورد بود مشکل کجا است چرا باید با جان مردم بازی کنند چه کسی مقصر است اریسان چند دقیق حرکت کن بعد خاموش کن روشن کن حرکت نمی کند. بعد چند بار گاز دادن راه می رود
  • مهران IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    0 0
    اینکه همون موتور وانکل هست و خیلی قدیمی .
  • شاهین IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    0 0
    دنیا کجا و ما کجا
  • کیسه سوز IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    0 0
    آقا ميشه اینقدر اظهار نظر نکنید یکدفعه دیدیم واسه دوچرخه پنالتی گرفتن
  • 𝙆𝙄𝙉𝙂 𝙆𝙄𝘼𝙉 IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    1 0
    روتوریه دیگع 😐
  • ط US ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    0 0
    اسمش مهم نیست مهم اینه که اینا دارن کاری میکنن که دیگه نیازی به باطری هم نباشه موتور ژرناتور تولید برق با دوتا فنر و شاسی توی هند ساختن اونوقت ما فکر سهمیه بنزین هستیم
  • IR ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    0 0
    این موتور احتراقی ( درون سوز ) سال ها پیش توسط یک آلمانی به نام وانکل طراحی شده است و هر بلوک آن شامل سه سیلندر می باشد، طراحی آن شگفت انگیز است و در مقایسه با دیگر موتور های احتراقی قطعات بسیار کمتری دارد اما یک مشکل تکنولوژیکی اساسی در چگونگی گاز بندی محفظه های احتراق دارد که تا کنون مانع تولید صنعتی و استفاده‌ی تجاری از آن بوده، امیدوارم که شرکت مزدا پس از بیش از چهل سال کار، موفق به رفع این مشکل تکنولوژیکی شده باشد. البته با توجه به احتراقی بودن این موتور سوخت آن بنزین خواهد بود.
  • حمید IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    0 0
    نام این موتورها وانکر و دوران میگویند و سالهاست مصرف سوخت تفصیلی آن توسط شرکت آمریکای تولید شده است و چیز جدیدی نیست و اغلب مهندسین مکانیک با آن آشنا هستند
  • علی نیکرام IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
    1 0
    دوستانی که پراید سایپا را با تولیدات مزدا مقایسه می‌کنند این را فراموش نکنند که اون فرغون موتور دار که تو ایران بهش میگیم پراید اول یک مدل مزدا 121 بود مال اوایل دهه 1990 بعد فورد آمریکا که شریک مزدا است تو دنیا به اسم یه مدل فورد می‌فروخت تو سال 1994 تردد اون فرغون تو کل دنیا ممنوع شد اما قبلش کیا کره لیسانس مونتاژ که از فورد خریده بود را فروخت به سایپا که این همه بلا سر خودرو سازی ایران و سر ملت آمد
  • فرشید یزدیان IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 0
    اگه بدون سوخت کار کنه که دیگه اسمش موتور نیست، مولد انرژیه! ی چیزی تو مایه های بیگ بنگ
  • علی مردانی IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۱
    0 0
    با تشکر از تمامی نظرات استادان و کارشناسان عزیز که ایران را بعنوان مهد دانش در دنیا معرفی می‌کنند. خواهشمند است. با توجه به عنوان نظریات کارشناسی که مطرح میکنید و چون نمی‌توانید بر اساس زحمات شبانه روزی که انجام دادید دیگران را تاب بیاورید. بایستی حواستان را به جاسوسان صنعتی منظور نمایید که فردی از ژاپن و یا آلمان نتواند به همین راحتی تمام گفته ها و فرموده ها را سرقت کند.
  • گالیله IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۲
    0 0
    احتمالا تاییده ایران خودرو و سایپا رو نگیره🤣🤣
  • بهرام IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۳
    0 0
    موتور وانکل در دهه هفتاد میلادی توسط مزدا موتورز ساخته شد یکدونه از این موتورها از یک توریست که آمده بوده منطقه چادگان اصفهان و عیب فنی پیدا کرده در هنرستان این شهر موجود هست
  • فرید IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    0 0
    تنها مزیت موتور دانکل اینه که تک سیلندره وجای چهار سیلندر نه بلکه شش ویا هشت سیلندر هم می‌تونه کار کنه بستگی به حجم آن موتور داره. تازه برق هم تولیدمیکننه وچه واویلایی میشه تر کیب برق سوخت کربن اوه اوه چه قدرتی داره سر بالایی رو میخوره و،وای وای چه سرعتی که نگو تازه تک سیلندره
  • غضنفر IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۱۴
    0 0
    لطفا یکم خلاقیت به خرج بدید محتوا رو روان تر و عامیانه تر منتشر کنید