مدراس آینده؛ فضاهایی چندمنظوره برای یادگیری پویا

قرن بیست‌ویکم معماری مدارس را چنان دگرگون کرده است که توسط فلسفه‌های آموزشی جدید، پیشرفت‌های تکنولوژیکی و ارزش‌های اجتماعی مبتنی‌بر پایداری و فراگیری هدایت می‌شوند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ایجاد فضاهای آموزشی چندمنظوره خیره‌کننده و مدرن به‌جای مدارس کنونی، آینده آموزش را با گسترش محیط‌های آموزشی مجهز به امکاناتی که دانش‌آموزان برای شروع سفرهای یادگیری نیاز دارند، به شکل چشم‌گیری ارتقا خواهد داد. راهروهای باریک سنتی و ردیف میزها جای خود را به فضاهای پویا و منعطف می‌دهند که با محیط و جامعه ادغام می‌شود و تطبیق‌پذیری و چندکاربری بودن را در اولویت قرار می‌دهند.

ساختمان مدارس سنتی معمولاً دارای کلاس‌های درس و راهروهای استانداردی است که برای جابه‌جایی بین فضاها استفاده می‌شوند؛ این مدارس فضاهای مشترک کمی دارند و فرصت‌های محدودی برای تعامل بین دانش‌آموزان و کارکنان ارائه می‌کنند. در مقابل، فضاهای مدارس مدرن، چندمنظوره و اغلب هم در داخل و هم با محیط بیرون به هم مرتبط هستند، در ساختمان آنها از مصالح و رنگ‌های سرزنده استفاده می‌شود که نشان‌دهنده هویت مؤسسه و دانش‌آموزان آن است.

مدراس آینده؛ فضاهایی چندمنظوره برای یادگیری پویا

فضاهای چندمنظوره در مدارس

چندمنظوره بودن فراتر از استفاده ساده از مبلمان متحرک است و شامل ایجاد فضاهایی می‌شود که می‌تواند از نظر آکوستیک، رنگ، نور و مواد تغییر کند، در حالی که تعامل و فناوری را نیز در نظر می‌گیرد. به این ترتیب، مدرسه به مکانی تبدیل می‌شود که معلمان می‌توانند آن را برای پاسخگویی به خواسته‌های آموزش در حال تکامل، تنظیم کنند. در ادامه چند ایده برای استفاده چندکاربری بهینه از فضاهای مدرسه مطرح می‌شود.

مدراس آینده؛ فضاهایی چندمنظوره برای یادگیری پویا

سالن‌های چندمنظوره

سالن‌های غذاخوری مدرسه به‌عنوان بخش‌های کلیدی که در آن دانش‌آموزان با هم تعامل می‌کنند و روابط اجتماعی طولانی‌مدتی برقرار می‌کنند، بخش تأثیرگذاری از زندگی تحصیلی آنها را تشکیل می‌دهد. طراحی سالن‌ها باید به‌گونه باشد که استرس را از زمان غذاخوردن حذف کند.

از سالن غذاخوری می‌توان برای کاربردهای دیگر نیز استفاده کرد که چیدمان و نور فضا باید متناسب با افزایش تجربه دانش‌آموزان باشد. برای مثال می‌توان سالن غذاخوری را به مناطق کوچک‌تر با نور قابل‌تنظیم تقسیم کرد و خارج از زمان صرف غذا از آنها به‌عنوان فضای مطالعه استفاده کرد. همچنین آکوستیک فوق‌العاده و صندلی‌های شیبدار را می‌توان برای فضای اجرای تئاتر اضافه کرد.

مدراس آینده؛ فضاهایی چندمنظوره برای یادگیری پویا

کلاس‌های درس مدرن

طراحی مؤثر و نوآورانه داخلی کلاس درس در کنار استفاده بهینه از فضا به معلمان کمک می‌کند تا توجه دانش‌آموزان را متمرکز کنند. از جمله فضاهای یادگیری نوآورانه، کلاس‌های درس در فضای باز است که قسمتی از فضای بیرونی مدرسه را به بخشی جدایی‌ناپذیر از مدرسه‌ای مدرن، سالم و انعطاف‌پذیر تبدیل می‌کند.

مدراس آینده؛ فضاهایی چندمنظوره برای یادگیری پویا

استراحتگاه‌های مدرن

پانسیون‌ها نقش مهمی در فرایند تصمیم‌گیری والدین هنگام انتخاب مدرسه دارند، زیرا تعادل ظریفی بین زندگی در خانه و مدرسه ایجاد می‌کنند و مهم است که اطمینان حاصل کنند که دانش‌آموزان در این فضاها احساس امنیت می‌کنند. ایجاد تعادل بین حریم خصوصی برای دانش‌آموزان شبانه‌روزی و قابلیت نظارت بر فضای پانسیون امری مهم است که باید به‌صورت هوشمندانه انجام شود. در نظر گرفتن فضاهای جمعی نظیر اتاق‌های اشتراکی، آشپزخانه و اتاق‌های بازی، برقراری ارتباط را تسهیل کرده و از بروز انزوا پیشگیری می‌کند.

مدراس آینده؛ فضاهایی چندمنظوره برای یادگیری پویا

فضاهای آموزشی مدرن موفق

مطالعات متعددی بر اهمیت انعطاف‌پذیری در فضاهای مدرسه تأکید می‌کند. گزارش جهانی «آینده کلاس درس» توسط Google for Education که داده‌های آموزشی را در سراسر جهان تجزیه و تحلیل می‌کند، نقش گرایش به سمت فضاهای انعطاف‌پذیر را برجسته می‌کند. این گزارش نشان می‌دهد که در ایالات متحده، کلاس‌های درس با طرح‌های ترکیبی ۹۱ درصد بهتر از مدارس سنتی در آزمون‌های خواندن و ریاضی عمل کردند.

مهدکودک Casa در برزیل با ارائه فضاهای منعطف که با نیازهای آموزشی در حال تغییر در طول سال سازگار است، نمونه موفقی از این رویکرد است که کلاس‌های آن را می‌توان در یک منطقه بزرگ که از چیدمان‌های مختلف پشتیبانی می‌کند، ترکیب کرد.

به‌طور مشابه، مدرسه ابتدایی تجربی Hongling در چین با طراحی به شکل درام، انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد زیرا این شکل در مقایسه با کلاس‌های مستطیلی سنتی، سازگاری بیشتری را امکان‌پذیر می‌کند. طراحی منحنی و ریتمیک واحدهای آموزشی و لبه گرد حیاط، فضای بیرونی پویا را برای کودکان ایجاد می‌کند.

مدراس آینده؛ فضاهایی چندمنظوره برای یادگیری پویا

ادغام فناوری در محیط

چندمنظوره بودن فضاهای مدرسه نیز هنگام پرداختن به فناوری در محیطی با تغییرات و نوآوری ثابت بسیار مهم است. نسل جدید دانش‌آموزان در دنیایی بزرگ شده‌اند که تحت سلطه دستگاه‌های پیشرفته و اطلاعات فوری است. آنها به دنبال یادگیری مشارکتی، فناوری پیشرفته، ساختمان‌های پایدار و محیط‌های پویا هستند که با علایق در حال تکامل آنها همسو باشد.

برای مثال، تغییر از آزمایشگاه‌های کامپیوتری به لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های قابل‌حمل، آموزش و طراحی کلاس‌های درس را متحول کرده است و مدارس را ملزم به ارائه قدرت و اتصال بیشتر کرده است. این تکامل معماران و مربیان را به چالش می‌کشد تا به سرعت نیازهای جدید دانش‌آموزان را پیش‌بینی و برآورده کنند.

مدرسه جامع Jätkäsaari در فنلاند که به دلیل آموزش نوآورانه خود شناخته شده است، دارای فضاهای انعطاف‌پذیر با عناصر ثابت کمی است که برای انطباق با نیازهای آینده طراحی شده است. این رویکرد یک محیط یادگیری الهام‌بخش را فراهم می‌کند و در کنار کاربران خود تکامل می‌یابد. هدف اصلی طراحی این مدرسه، ایجاد زمینه‌های چندمنظوره است که کودکان را به یادگیری و همکاری تشویق می‌کند و در عین حال با تغییرات و نوآوری‌های آینده سازگار است.

مدراس آینده؛ فضاهایی چندمنظوره برای یادگیری پویا

یک مدرسه واقعاً انعطاف‌پذیر و سازگار باید نیازهای دانش‌آموزان، معلمان و مدیران را برآورده کند و برای پاسخگویی مؤثر به تغییرات و چالش‌های آینده، باید به جامعه پیرامون نیز خدمت کند. در این راستا، کلمبیا که در زیرساخت‌های مدارس از منظری متفاوت از فنلاند پیشرفت کرده است، از دانش‌آموزگرایی آموزش از طریق معماری با کیفیت در مناطق محروم حمایت می‌کند.

مؤسسه آموزشی La Samaria با فضاهای ترکیبی خود که برای خدمت به دانش‌آموزان و جامعه محلی طراحی شده است، طرحی متمایز در این کشور به حساب می‌آید. طبقه اول مدرسه شامل کتابخانه، سالن چندمنظوره، اتاق اینترنت، آزمایشگاه‌ها و اتاق‌های هنری است که همگی دارای دسترسی مستقل و تدارکات برای تسهیل استفاده عموم جامعه در آخر هفته هستند. این رویکرد نقش عمومی مدرسه در جامعه را افزایش می‌دهد و آن را به یک دارایی اجتماعی حیاتی تبدیل می‌کند که در محله ادغام شده است.

مدراس آینده؛ فضاهایی چندمنظوره برای یادگیری پویا

کد خبر 784096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.