سیلاب به زیرساخت‌های قطب برداشت گردو در کهگیلویه و بویراحمد خسارت وارد کرد+فیلم

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از خسارت سیلاب به باغات گردو، راه‌های ارتباطی، شبکه آبرسانی روستای دلیرچ مارگون خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، علی‌محمد روستا، امروز_ شنبه، سوم شهریور _ در جمع مردم روستای «دلیرچ مارگون» با بیان اینکه بارندگی سیل‌آسایی در روزهای اخیر روستای دلی رچ از توابع مارگون را تحت تأثیر خود قرار داد، اظهار کرد: هواشناسی استان هم پیش‌بینی این بارش‌ها را اعلام کرده بود، از دو روز گذشته هم پیگیر هستیم که ماشین‌آلات سنگین برای کمک به مردم روستا بفرستیم که سرآبندی‌ ها را به‌خاطر نیاز درختان گردو باز کند و مشکلی نباشد.

وی افزود: روز گذشته برای منطقه «چین لوداب» هم که سیلاب در آن خساراتی به بار آورده بود یک بیل مکانیکی ارسال شد و یکی هم به‌زودی برای روستای دلیرچ فرستاده می‌شود.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: متولی رسمی و قانونی در بحث سرآبندی‌ها جهادکشاورزی است و انتظار می‌رود سازمان جهاد کشاورزی استان در زمینه سرآبندی و اتفاقات دیگری که روی می‌دهد بیشتر پای کار بیاید و کمک کار مردم و کشاورزان باشد.

وی تصریح کرد: مجموعه فرمانداری مارگون باید میزان خسارات به لوله‌ها و مصالح برای کشاورزان را به‌طور رسمی اعلام کند که این خسارات جمع‌بندی و به مدیریت بحران کشور ارسال تا تخصیص اعتبار برای استان بیاید.

روستا خاطرنشان کرد: مشکل اصلی دلی رچ جاده و راه ارتباطی است و جاده‌ای که منشعب از مارگون، لوداب تا دلی رچ است به علت عدم تخصیص اعتبار این چند سال انجام نشده بود و پیمانکار قطعه قطعه کار انجام داده و پروژه سنواتی شده‌است و به‌خاطر عدم تأمین مالی خاتمه پیمان داده و یا کارها خوب جلو نرفته است.

وی افزود: با پیگیری‌هایی که انجام شد، پس از اربعین تخصیص اعتبار خوبی به این جاده تزریق می‌شود و پروژه جان دوباره می‌گیرد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اولویت ما تکمیل جاده ارتباطی است تا پیش از بارندگی‌ها در فصل زمستان مردم بتوانند از یک مسیر امن عبور کنند.

وی تصریح کرد: «دلیرچ» قطب کشاورزی و تولید گردو استان است که باید سریع‌تر اقدامات لازم انجام گیرد تا درختان خشک نشوند، چرا که هم‌اکنون فصل حساسی برای درختان گردو به‌شمار می‌رود.

اسفندیار تیربند دهیار روستای دلیرچ، گفت: بخش کشاورزی و باغداری روستای دلیرچ به‌طور کامل از بین رفته است و جداول کشاورزی و لوله‌ها و پمپ‌های کشاورزی زیر سیل و گل و لای رفته‌اند.

وی افزود: آب شرب روستا با سیلاب قطع شد و منبع آب روستا زیر گل و لای مدفون شد، اما با کمک مردم بیرون کشیده شد و مشخص شد که تخریب و نیاز به بازسازی و دیوار حائل دارد.

دهیار روستای دلی رچ مارگون با اشاره به اینکه دره‌های روستا به ایجاد سیل‌بند نیاز دارد تا درختان ما از بین نروند، تصریح کرد: حدود ۱۰۰ درخت ۸۰ ساله روستا در سیلاب اخیر از بین رفته است.

وی خاطرنشان کرد: اکنون آب آشامیدنی روستا وصل شده است، اما باغ‌های ما آب ندارند و جاده روستا هم از قبل مشکل داشت اما حالا بحرانی‌تر شده‌است.

کد خبر 784006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.