اهمیت حفظ کارکردهای مساجد به عنوان مکان‌های اشتراکی

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر مشهد گفت: جذب مشارکت و ایجاد حس تعلق در نگهداری و ساخت مساجد موثر است و مکان‌های اشتراکی مردمی همچون مسجد کمترین هزینه حراست را به دلیل وجود حس تعلق مردم دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌رضوی، حجت‌الاسلام حسن منصوریان، ظهر امروز _چهارشنبه سی‌ویکم مرداد_ در پانزدهمین جلسه از سلسله جلسات هویتی روایت مشهد که به مناسبت روز جهانی مسجد برگزار شد، اظهار کرد: گفت‌وگو در مشهد کم‌رنگ است و با وجود تلاش‌های فراوان برای حضور صاحبن‌ظران تاکنون توفیقی حاصل نشده است، اما باید گفت این ظرفیت وجود دارد تا جمعی از صاحب‌نظران با موضوعیت هویت شهر دور هم گرد آیند و برگزاری چنین جلساتی از این منظر دارای اهمیت است.

وی افزود: مسجد می‌تواند ظرفیت پررنگی در شهری چون مشهد باشد، چنانچه مسجد را به عنوان یک منشأ خیر، معجزه دوم حضرت محمد (ص) نامیده‌اند، کارکردهای متنوعی برای مسجد وجود دارد که از محل مقاومت تا محلی برای ازدواج را شامل می‌شده است.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: از این رو از گذشته احداث مساجد فاخری چون گوهرشاد هیچ‌گاه با اعتراض مردم روبه‌رو نمی‌شده است، مردم می‌دانسته‌اند که خودشان از این موضوع متنفع خواهند شد و بنابراین ما شاهد احداث بناهای عظیم و پرهزینه‌ای چون گوهرشاد هستیم.

منصوریان عنوان کرد: ویژگی مهم دیگری برای مساجد وجود دارد و آن این است که برخی مراکز با کارکردهای مشابه چون فرهنگسراها وجود دارند اما آن احساس تعلق خاطری که مردم به مساجد دارد به چنین فضاهایی نخواهند داشت، بنابراین جذب مشارکت و ایجاد حس تعلق در نگهداری و ساخت مساجد مؤثر است، مکان‌های اشتراکی مردمی چون مسجد کمترین هزینه حراست را به دلیل وجود حس تعلق مردم دارد.

وی افزود: برخی مصلحت اندیشی‌ها در دوران کنونی متأسفانه کارکردهای مسجد را کم‌رنگ کرده است، مثلاً در حوزه تربیتی یا موضوعاتی چون کارکرد مسجد به عنوان محلی برای ازدواج. نهایتاً کاهش کارکردهای مسجد منجر می‌شود تا افراد به سمت نهادهای رقیب بروند.

مهدی صحراگرد، پژوهشگر تاریخ هنر و مؤلف کتاب کتیبه‌های مسجد گوهرشاد در پایان جلسه با اشاره به ارزش‌های منحصر به‌فرد و ویژه مسجد گوهرشاد و نقش حامیان و بانیان تیموری در شکوفایی معماری، از تاریخ ساخت و تحولات مسجد گوهرشاد و ویژگی‌های معماری و هنری مسجد و علت اهمیت مسجد گوهرشاد در تاریخ معماری سخن به میان آورد.

کد خبر 783145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.