۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۳
آیا جهان ما تنها نیست؟

شواهد و پژوهش‌ها این ایده جذاب، که از سوی فیزیکدانان مؤسسه Perimeter برای فیزیک نظری در کانادا نیز پشتیبانی می‌شود، به دنبال توضیح پدیده‌های پیچیده‌ای مانند انبساط سریع کیهان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، انبساط سریع جهان ما همچنان یکی از بزرگترین معماهای علم فیزیک است که تاکنون، انرژی تاریک به عنوان محتمل‌ترین دلیل این انبساط شتابدار در نظر گرفته می‌شد؛ اما آیا ممکن است که جهان ما تنها نباشد؟ نظریه‌های جدید پیشنهاد می‌کنند که شاید یک جهان دوقلو و مرموز، پشت این پدیده باشد.

مفهومی نوین در کیهان‌شناسی نامان کومار، دانشجوی دکترای مؤسسه فناوری هند، با استفاده از نظریه‌های نوین در اطلاعات کوانتومی و با تکیه بر مفهوم «آنتروپی نسبی»، نظریه‌ای مطرح کرده که نشان می‌دهد شاید یک جهان آینه‌ای و مشابه جهان ما، اما با حرکت زمان به عقب، بر انبساط سریع کیهان ما تأثیرگذار باشد؛ این نظریه جسورانه و عجیب می‌تواند بدون نیاز به انرژی تاریک، دلیل این انبساط شتابدار را توضیح دهد.

شواهد و پژوهش‌ها این ایده جذاب، که از سوی فیزیکدانان مؤسسه Perimeter برای فیزیک نظری در کانادا نیز پشتیبانی می‌شود، به دنبال توضیح پدیده‌های پیچیده‌ای مانند انبساط سریع کیهان است،کومار همچنین نظریه دیگری بر اساس مرزهای فرضی بین ابعاد به نام «بران» ارائه داده است که نشان می‌دهد تغییرات در این مرزها می‌تواند به انبساط سریع‌تر فضا زمان منجر شود.

با وجود عجیب بودن تأثیرات نظریه بر علم کیهان‌شناسی این نظریه‌ها، کیهان‌شناسان کمک می‌کنند تا پدیده‌هایی مانند انبساط شتابدار کیهان را بهتر درک کنند، این نظریه‌ها ممکن است به کشف نیروها و ذرات جدیدی که در سایه‌های نسبیت عام و فیزیک کوانتومی نهفته‌اند، منجر شوند.

به گفته کومار، این پژوهش‌ها دو راه پیش روی ما می‌گذارند: یا باید بپذیریم که در جهانی با ذرات ماده تاریک و انرژی تاریک زندگی می‌کنیم، یا اینکه به سوی مفهومی از چند جهانی با ابعاد بیشتر گام برداریم، هر دو راه می‌توانند به کشف‌هایی انقلابی در علم کیهان‌شناسی منجر شوند. با دنبال کردن این نظریه‌های جدید و تحقیقات مرتبط، ممکن است بتوانیم به پاسخ‌هایی نوین در مورد ماهیت جهان و انبساط آن دست یابیم.

کد خبر 783135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.