تکرار دمای ۵۰ درجه در جنوب غرب / آخرین پیش بینی وضعیت دما و بارش‌های کشور

در شبانه روز گذشته بیشینه دمای هوا در شهرهای «شوش» و «بستان» در جنوب غرب کشور به ۵۰ درجه سلسیوس رسید و گرم‌ترین ایستگاه‌های هواشناسی کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در شبانه‌روز گذشته بیشینه دمای هوا در شهرهای «شوش» و «بستان» در جنوب غرب کشور به ۵۰ درجه سلسیوس رسید و گرم‌ترین ایستگاه‌های هواشناسی کشور شدند.

بیشینه دمای هوا در دهلران به ۴۹.۵، مهران ۴۸.۴، حسینیه ۴۸.۲، صفی آباد دزفول ۴۸ و آبادان به ۴۷.۵ درجه سلسیوس رسید این شرایط در حالی است که در شبانه‌روز گذشته علاوه‌بر گرمای هوا، رطوبت نسبی هوا نیز در بعضی ایستگاه‌های هواشناسی جنوب غرب کشور روند افزایشی به خود گرفت، به‌طوری‌که میزان بیشینه رطوبت در بندر ماهشهر به ۹۳، بهبهان ۸۷ و امیدیه به ۸۰ درصد رسید.

مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور اعلام کرد که گرمای هوا و شرایط شرجی امروز نیز در برخی مناطق جنوب غرب کشور ادامه دارد.

چند روزی است که گرمای هوا در جنوب غرب کشور حاکم است، به‌طوری‌که دو روز پیش بیشینه دما در پنج ایستگاه هواشناسی به ۵۰ درجه و بیشتر از آن رسید.

اداره کل هواشناسی خوزستان نیز پیش‌بینی کرده است که به‌تدریج دمای هوا در روزهای آینده در استان کاهش پیدا می‌کند، این کاهش دما بین یک تا حدود پنج درجه سلسیوس تخمین زده شده است.

اداره کل هواشناسی ایلام نیز اعلام کرده که با کاهش نسبی دمای هوا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه اندکی از شدت گرما در این استان کاسته می‌شود، اما مجدد از روز جمعه مجدد روند افزایش دما در استان شروع می‌شود.

بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، طی هفته اول (بیست‌ونهم مرداد تا چهار شهریور) بارش در سواحل خزر و شمال غرب کشور کمتر از نرمال، در دامنه شرقی کوه‌های زاگرس جنوبی، استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد، غرب کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و شمال و شرق هرمزگان بیش از نرمال و سایر مناطق کشور کمتر از نرمال یا بی بارش هستند، همچنین بارش انباشته با احتمال بین ۵۰ تا ۷۵ درصد در مناطق با بارش بیش از نرمال به‌ویژه در فارس بین ۲۰ تا ۶۰ میلیمتر پیش‌بینی شده است.

در هفته‌های دوم و سوم بارش در مناطق جنوبی کشور در محدوده نرمال و برای سایر مناطق کمتر از نرمال یا بی‌بارش پیش‌بینی شده است و بارش هفته‌های چهارم تا ششم استان‌ها در نوار شمالی کشور در محدوده نرمال، جنوب و جنوب شرق کمتر از نرمال و برای سایر مناطق بی‌بارش برآورد می‌شود.

جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی هفتگی دمای هوای کشور نیز بر مبنای نقشه‌های احتمالاتی از بیست‌ونهم مرداد تا هشت مهر سال ۱۴۰۳ تولید و ارائه شده است که بر این اساس دمای هوای هفته نخست (بیست‌ونهم مرداد تا چهار شهریور) در نوار شرقی و ساحلی جنوب حدود یک درجه کمتر از نرمال، در سواحل خزر نرمال و در سایر مناطق یک تا سه درجه بیشتر از نرمال است.

دمای هوای هفته دوم در استان‌های ساحلی خزر و شمال غرب تا یک درجه بیش از نرمال، در نوار ساحلی سیستان و بلوچستان تا یک درجه کمتر از نرمال و برای سایر مناطق کشور یک تا سه درجه بیش از نرمال پیش‌بینی شده است.

در هفته‌های سوم تا پنجم دمای هوا در مناطق مرکزی و شرقی کشور یک تا دو درجه بیش از نرمال، در نوار ساحلی سیستان و بلوچستان نرمال و در سایر مناطق کشور تا یک درجه بیشتر از نرمال خواهد بود و دمای هفته ششم برای بیشتر مناطق کشور تا یک درجه بیش از نرمال برآورد می‌شود.

کد خبر 782761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.