معرفی شهرکرد به‌عنوان شهر ملی نمد، نیازمند خرد جمعی است

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد گفت: برای آن‌که شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد در سطح ملی و جهانی معرفی شود، نیازمند همکاری، وحدت، همت و خرد جمعی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، اکبر ایازی امروز _دوشنبه سی‌ام مرداد_ در جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهرکرد اظهار کرد: برای نام‌گذاری یکی از معابر شهر شهرکرد به‌نام دکتر «علی امیرخان دهکردی» بلافاصله چند نقطه شهر شهرکرد پیشنهاد شده است.

وی با اشاره به کتاب مجموعه مقالات نمد افزود: اعتبار این کتاب تأمین شده است و به‌محض جمع‌آوری و تأیید نهایی انجام خواهد شد.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد ادامه داد: برای اجرای المان‌های شهری کمیته زیباسازی تشکیل می‌شود، در این کمیته اساتید دانشگاهی و افراد مجرب و صاحب‌نظر برای استفاده از نظرات، پیشنهادها و ایده‌ها حضور دارند.

وی با اشاره به برخی از اقدامات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد در زمینه نمد گفت: راه‌اندازی، تجهیز، جذب نیروی متخصص و جذب ۱۰ میلیارد ریال اعتبار در سال ۱۴۰۳ برای نخستین‌بار برای دبیرخانه شهر ملی نمد انجام شده است و در حال حاضر هم برای پیشرفت این دبیرخانه در حال برنامه‌ریزی و تلاش هستیم.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد با بیان اینکه کوی نمدمالان در شهرکرد نام‌گذاری و اقدامات عمرانی، ترافیک و نورپردازی انجام شده است، اضافه کرد: المان‌های مرد نمدمال، کلاه مال، گیوه‌دوز، پالان‌دوز از میدان فردوسی به سمت میدان بوعلی و دیوارنگاری با موضوع نمد در میدان معلم و میدان بسیج به انجام رسیده است.

ایازی تصریح کرد: برگزاری همایش پاسداشت فرهنگ و هنر مردمان شهرکرد، دیار مهربانی، تنظیم قرارداد مسیر گردشگری فرهنگ و هنر از سقاخانه ارباب‌میرزا تا کوی نمدمالان انجام شده و در حال تکمیل است.

وی گفت: اجرای طرح پیاده‌راه خیابان ملت در حال انجام است و بناست سنگ‌فرش کف پیاده‌راه به‌صورت نقوش نمد باشد که این موضوع در حال بررسی است.

وی با اشاره به همکاری و وحدت بین دستگاه‌های اجرایی برای پیشرفت شهر شهرکرد افزود: معاونت اقتصادی استانداری، اداره کل صمت و شرکت شهرک‌های صنعتی در تأمین و واگذاری وام و زمین مهم‌ترین و اصلی‌ترین نقش‌آفرینی را می‌توانند برای پیشرفت و تعالی شهر شهرکرد در زمینه نمد داشته باشند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شهرکرد با اشاره به تبلیغات نمد از طریق رسانه ملی و بیلبوردهای سطح شهر گفت: رسانه ملی نقش به‌سزا و مؤثری برای معرفی «شهرکرد شهر ملی نمد» به مردم سایر استان‌های کشور دارد که باید به‌صورت جدی‌تر کار شود.

ایازی با بیان اینکه نقش بیلبوردهای بین‌شهری نیز در معرفی «شهرکرد شهر ملی نمد» بسیار مؤثر است، خاطرنشان کرد: برای آن‌که شهرکرد به عنوان شهر ملی نمد در سطح ملی و جهانی معرفی شود، نیازمند همکاری، وحدت، همت و خردجمعی است.

معرفی شهرکرد به‌عنوان شهر ملی نمد، نیازمند خرد جمعی است

شهرکرد باید به عنوان قطب تولید نمد شناخته شود

ماشاالله ایزدی، رئیس کمسیون فرهنگی، اجتماعی، ایثارگران و بانوان شورای اسلامی شهرکرد نیز در این جلسه اظهار کرد: باتوجه به اینکه شهرکرد قدمتی بیش از هزار سال دارد و به بلندای تاریخ و به وجود نخستین سنگ بنای ساکنان این شهر نمد موردتوجه مردم بوده و هنرمندانی با اشتیاق نمدمالی می‌کردند، از این رو باید توجه ویژه‌ای به این امر مهم داشته باشیم.

وی تصریح کرد: مردم شهر شهرکرد به لحاظ فراهم بودن مواد خام از سال‌های قبل از نمد در قالب لباس یا کلاه و با توجه به وجود شرایط اقلیمی استفاده می‌کنند که این صنعت مهم برای بقا نیاز به گسترش بیشتر از پیش دارد.

رئیس کمسیون فرهنگی، اجتماعی، ایثارگران و بانوان شورای اسلامی شهرکرد اضافه کرد: امروزه از نمد در صنعت خودروسازی، صنایع‌دستی، هنرهای تزئینی و در قالب‌های مختلف نیز استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه نمد به‌عنوان یک برند و محصول درجه یک از استان و شهر شهرکرد به خارج از کشور صادر می‌شود، گفت: هنرمندان و افرادی که امروز در صنعت نمد فعالیت می‌کنند درآمد نسبتاً خوبی می‌توانند داشته باشند توان و تلاش خود را باید به کار ببندیم تا اگر تولید این صنعت مهم در استان به‌ویژه در شهر شهرکرد مغفول مانده و مورد بی‌مهری قرار گرفته، از راه‌ها و روش‌های مختلف رونق بخشیده شود.

رئیس کمسیون فرهنگی، اجتماعی، ایثارگران و بانوان شورای اسلامی شهرکرد، گفت: نمد در خرداد ۱۳۹۰ توسط مسئولان به‌عنوان یک میراث ناملموس ملی به ثبت رسیده و در سال ۱۳۹۷ نیز شهرداری شهرکرد تلاش کرد، به صورت جدی‌تری وارد این عرصه شود تا این صنعت مهم را به‌عنوان یک برند برای شهر شهرکرد معرفی کند.

ایزدی با اشاره به فرش چالشتر نیز تصریح کرد: فرش چالشتر یکی دیگر از برندهای شهرکرد است که باید توجه بیشتری برای معرفی آن به کشور و حتی سایر کشورهای خارج از کشور شود.

وی خاطرنشان کرد: شهرکرد به‌عنوان یک شهر خلاق در حوزه صنایع‌دستی با محوریت نمد در دستور کار کمیسیون فرهنگی قرار گرفته است که باید همگی برای توسعه و معرفی نمد تلاش کنیم، همچنین شهرکرد باید به‌عنوان قطب تولید نمد به دنیا شناخته‌شود.

وی بابیان اینکه آموزش، تأثیر به‌سزایی در توسعه نمد دارد، عنوان کرد: حمایت همه‌جانبه از قشر صنایع‌دستی به‌ویژه نمدمالان و آموزش به جوانان علاقه‌مند می‌تواند در رونق و توسعه نمد تأثیرگذار باشد.

کد خبر 782746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.