افزایش هزینه‌های زندگی در اروپا / مسکن، پرهزینه‌ترین‌بخش

آمارها حاکی از افزایش نگران‌کننده هزینه‌های زندگی برای ۹۰ درصد از اروپایی‌ها است که بیشترین سهم آن به مسکن اختصاص دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، افزایش هزینه‌های زندگی برای بیش از ۹۰ درصد اروپایی‌ها مهم‌ترین نگرانی است. داده‌های رسمی دلایل رسمی این اضطراب فزاینده را روشن می‌کند. مخارج مصرفی خانوارها نشان‌دهنده تخصیص هزینه‌های خانوارهای مقیم برای تأمین نیازهای روزمره هم‌چون غذا، مسکن (اجاره)، پوشاک، انرژی، بهداشت و حمل‌ونقل است.

مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها با ۲۴.۱ درصد، بیشترین سهم مصرف خانوار در اتحادیه اروپا را در سال ۲۰۲۲ به خود اختصاص دادند. پس از آن مواد غذایی و نوشیدنی‌های غیر الکلی با ۱۳.۶ درصد و هزینه حمل‌ونقل با ۱۲.۵ درصد قرار گرفتند.

با مقایسه نمودارها از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲، بیشترین تغییر در مسکن رخ داده که از ۲۱.۱ درصد به ۲۴.۱ درصد افزایش داشته و نشان‌دهنده افزایش سه درصدی در طول دو دهه است. این افزایش بر بار مالی فزاینده هزینه‌های زندگی ضروری بر خانوارهای اروپایی تأکید می‌کند که به احتمال زیاد ناشی از افزایش قیمت مسکن و هزینه‌های انرژی در دو دهه گذشته بوده است.

افزایش هزینه‌های زندگی در اتحادیه اروپا / مسکن، پرهزینه‌ترین‌بخش

سهم هزینه‌های سلامت نیز ۲۲ درصد در مقایسه با افزایش ۱۴ درصدی مسکن افزایش داشته است. با این حال تأثیر کلی افزایش هزینه‌های مسکن به‌دلیل سهم قابل‌توجه آن بر هزینه‌های زندگی، بسیار بیشتر است. با شروع بیش از ۲۰ درصد در اوایل دهه ۲۰۰۰ نیز سهم مخارج خانوار برای مسکن و آب و برق به طور پیوسته افزایش داشته و در ۲۰۱۳ به اوج خود یعنی نزدیک به ۲۵ درصد رسیده است. این سهم پس از اندکی کاهش، دوباره در طول همه‌گیری کووید -۱۹ افزایش پیدا کرد و به رکورد ۲۵.۶ درصد در ۲۰۲۰ رسید.

افزایش کلی هزینه‌های مسکن و آب و برق در دو دهه گذشته نشان می‌دهد که این هزینه‌ها به بخش مهمی از بودجه خانوار تبدیل شده‌اند که منعکس‌کننده فشارهای اقتصادی گسترده‌تر و تغییرات در هزینه‌های زندگی در سراسر اتحادیه اروپا است.

کشورهای اروپایی با بیشترین افزایش هزینه‌های زندگی

افزایش هزینه‌های زندگی در بعضی از کشورهای جهان بارزتر و بیش از ۵ درصد بوده است. بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۲۲، ایرلند شاهد افزایش خیره‌کننده ۷.۱ درصدی و پس از آن اسپانیا و ایتالیا شاهد افزایش ۶.۳ و ۵.۴ درصدی بودند. این افزایش در ۱۰ کشور اتحادیه اروپا، از ۴ درصد فراتر رفت که نشان‌دهنده روند صعودی گسترده در سراسر منطقه است.

چندین کشور اروپای شرقی همراه با سوئد و بریتانیا نیز شاهد کاهش سهم هزینه‌های مسکن بودند که رومانی با کاهش ۴.۱ درصدی بیشترین کاهش را تجربه کرد و بوسنی و هرزگوین و صربستان در رتبه‌های بعدی آن قرار گرفتند.

افزایش هزینه‌های زندگی در اتحادیه اروپا / مسکن، پرهزینه‌ترین‌بخش

کشورهای اروپایی با صرف بیشترین هزینه برای مسکن

هزینه مسکن به‌عنوان درصدی از کل هزینه‌های خانوار به‌طور قابل‌توجهی در سراسر اروپا متفاوت است. در سال ۲۰۲۲، اسلواکی با بیش از ۳۰ درصد هزینه‌های خانوار به مسکن، پیشتاز این فهرست بود. فنلاند و دانمارک به ترتیب با ۲۹.۶ و ۲۹.۱ درصد پس از آن قرار گرفتند.

این ارقام نشان می‌دهد که کشورهای اروپای شمالی و مرکزی با فشارهای مالی قابل‌توجهی در ارتباط با مسکن و خدمات آب و برق مواجه هستند که به احتمال زیاد ناشی از هزینه‌های انرژی بالاتر یا بازارهای مسکن گران‌تر است.

در مقابل، کشورهای اروپای جنوبی و شرقی هم‌چون مونته‌نگرو، ترکیه و آلبانی سهم بسیار کمتری دارند که به ترتیب شامل ۱۱.۶، ۱۲.۴ و ۱۲.۵ درصد می‌شود.

گزارش‌های اخیر در مورد مسکن مقرون‌به‌صرفه نیز نشان می‌دهد که هزینه‌های مسکن می‌تواند بار مالی بالایی را بر خانوارها به‌ویژه افراد کم‌درآمد تحمیل کند. نرخ سربار هزینه مسکن در میان اقتصادهای پیشرو اروپا به‌طور نگران‌کننده‌ای بالا است. در سال ۲۰۲۲ به‌طور تقریبی نیمی از مستأجران خصوصی کم‌درآمد در بریتانیا (۴۹ درصد) بیش از ۴۰ درصد، در فرانسه ۳۲ درصد و در ایتالیا ۲۸ درصد از درآمد خود را صرف اجاره کردند.

افزایش هزینه‌های زندگی در اتحادیه اروپا / مسکن، پرهزینه‌ترین‌بخش

کد خبر 782696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.