ماهی‌گیری دموکرات‌ها از آب گل‌آلود جنگ غزه

وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته راهی تل‌آویو شد، سفری که باید در چهارچوب ادامه مذاکرات آتش‌بس با محوریت سه کشور مصر، قطر و آمریکا تحلیل شود، اما این تمام ماجرا نیست و به نظر می‌رسد دولت بایدن با پنهان شدن پشت ژست‌های بشردوستانه به اسم آتش‌بس و مبادله اسرا منافع دیگری را برای طولانی مدت دنبال میکند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز گذشته راهی تل‌آویو شد، سفری که باید در چهارچوب ادامه مذاکرات آتش‌بس با محوریت سه کشور مصر، قطر و آمریکا تحلیل شود، اما این تمام ماجرا نیست. به نظر می‌رسد دولت بایدن با پنهان شدن پشت ژست‌های بشردوستانه به اسم آتش‌بس و مبادله اسرا منافع دیگری را برای طولانی مدت دنبال می‌کند، منافعی که می‌تواند سبد رأی حزب متبوع بایدن را برای انتخابات ریاست‌جمهوری آبان پُرتر کند. از سوی دیگر هم‌زمان با این سفر، روز گذشته با برگزاری کنوانسیون ملی دموکرات‌ها، هزاران حامی فلسطین در سراسر آمریکا برای اعلام حمایت از غزه به خیابان‌ها آمدند و هم‌زمان ۲۵۰ سازمان و نهاد آمادگی خود را برای برگزاری بزرگ‌ترین تظاهرات تاریخ شیکاگو که در روزهای هجدهم تا بیست‌ودوم آگوست میزبان کنوانسیون ملی حزب دموکرات آمریکاست، اعلام کردند. سازمان‌دهندگان، تعداد شرکت‌کنندگان در این رویداد را ۴۰ تا ۱۰۰ هزار نفر از ایالت‌های مختلف تخمین زده‌اند. این یعنی حداقل بخشی از جامعه آمریکایی متوجه شده است که پشت پرده حمایت‌های سوری دموکرات‌ها از مذاکرات آتش‌بس، تداوم سیاست حمایت از کشتار و نسل‌کشی صهیونیست‌ها است که این بار در قالب جدیدی دنبال می‌شود و در این زمینه تفاوت بنیادینی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود ندارد.

آنتونی بلینکن روز گذشته در تل‌آویو مدعی شد تلاش‌های اخیر واشنگتن، «بهترین و شاید آخرین فرصت» برای دستیابی به توافق آتش‌بس در غزه است. اظهارات او در نهمین سفرش به غرب آسیا از آغاز جنگ غزه، با واکنش گروه‌های مقاومت فلسطینی مواجه شد. او بدون اشاره به حمایت همه‌جانبه تسلیحاتی، سیاسی و اقتصادی کشورش از رژیم صهیونیستی، از همه طرف‌های درگیر در جنگ خواست با توافق ادعایی موافقت کنند. بلینکن در اشاره‌ای پنهان و غیرمستقیم به ایران گفت: «اکنون زمان آن است که اطمینان حاصل کنیم هیچ‌کس اقدامی انجام نمی‌دهد تا این روند از مسیر خود خارج شود.»

به گزارش آسوشیتدپرس وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته اعلام کرد که اسرائیل پیشنهاد آتش‌بس مورد حمایت ایالات متحده را پذیرفته است و با اعلام این خبر از جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس نیز خواست که دست به اقدامی مشابه بزند.

ماهی‌گیری دموکرات‌ها از آب گل‌آلود جنگ غزه

شروط جدید صهیونیست‌ها چیست؟

سفر بلینکن پس از جلسه مشترک مصر، قطر و ایالات متحده در روز جمعه در قاهره انجام شده است، جلسه‌ای که با مانور رسانه‌ای گسترده سعی شد تا این‌طور القا کند که دستیابی به آتش‌بس نزدیک است، اما درواقع خروجی آن چیزی جز همراهی با زیاده‌خواهی‌های بیشتر صهیونیست‌ها نبود. درست در همان ساعات صدور بیانیه نشست قاهره، «نتانیاهو» شروط جدید رژیم صهیونیستی را برای ازسرگیری مذاکرات اعلام کرد. اعلام این شروط از سوی رژیم صهیونیستی نشان داد هماهنگی کاملی بین صهیونیست‌ها و دولت بایدن در این باره وجود دارد. در شروط جدید رژیم صهیونیستی از محور «نتساریم» سخنی به‌میان نیامده، و بر تخلیه محور فیلادلفیا که همان مسیر گذرگاه رفح است، نیز اشاره‌ای نشده است، موضوعی که نشان می‌دهد صهیونیست‌ها در دور جدید مذاکرات قصد دارند به حضور خود در این دو محور ادامه دهند و در این زمینه با آمریکایی‌ها نیز به‌طور کامل به توافق رسیده‌اند، علاوه‌بر این، رژیم صهیونیستی تعداد اسیرانی را که باید در مرحله‌ی نخست مبادله اسیران آزاد شوند، مشخص کرده است. خلاصه‌ی شروط جدید رژیم صهیونیستی این است که این رژیم دیگر همچون دور قبلی مذاکرات درباره فهرست اسیران، خواسته‌های مقاومت را پذیرا نیست و درباره پایان جنگ نیز به‌دنبال توقف موقت جنگ و باقی ماندن در دو محور اصلی نتساریم و فیلادلفیا در نوار غزه است. علاوه‌بر اینکه صهیونیست‌ها هنوز درباره شمال نوار غزه و جلوگیری از حضور نیروی مقاومت از این منطقه بر خواسته پیشین خود اصرار دارند که به‌طور مشخص در این مذاکرات تعریفی از آن ارائه نشده است.

چرا حماس وارد مذاکرات نشد؟

این در حالی است که جنبش مقاومت اسلامی حماس، با پیش‌بینی چنین فضایی وارد بازی جدید صهیونیست‌ها نشد و از همان ابتدا اعلام کرد در این دور از مذاکرات حضور ندارد، زیرا نتانیاهو به دنبال آتش‌بس نیست. جنبش حماس در همین راستا با توجه به قرائن میدانی، پیشنهاد ادعایی آمریکا برای آتش‌بس در غزه را رد و خاطرنشان کرد: پس از اینکه به سخنان میانجی‌ها درباره آنچه در مذاکرات رخ داد گوش دادیم، مطمئن شدیم که نتانیاهو همچنان درصدد ایجاد موانع بر سر راه دستیابی به توافق است، به گزارش العالم، حماس با انتشار بیانیه‌ای تصریح کرد: پیشنهاد جدید آمریکا در جهت برآورده کردن اهداف بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و در راستای موافقت با خواست آن‌ها است، به‌ویژه در زمینه رد آتش‌بس دائمی و مسئله خروج نیروهای اشغالگر از غزه. حماس تصریح کرد که پیشنهاد آمریکا به اصرار نتانیاهو برای ادامه اشغال محور نتزاریم، گذرگاه رفح و کریدور فیلادلفیا تدوین شده است. حماس خاطرنشان کرد که ما نتانیاهو را مسئول خنثی کردن تلاش‌های میانجی‌گران و ممانعت از دستیابی به توافق و مسئول کامل جان اسرایش می‌دانیم.

این مذاکرات پس از آن اتفاق افتاد که صهیونیست‌ها با افزایش فشار میدانی و ارتکاب جنایت‌های فجیع در نوار غزه از جمله حمله به مدرسه التابعین تلاش کردند تا با فشار آمریکا، مصر و قطر، حماس را وادار به مذاکره با شروط صهیونیست‌ها کنند، اما حماس اعلام کرد سندی که برای مقاومت قابل مذاکره است همان سندی است که در ماه می ۲۰۲۴ از سوی بایدن ارائه شده است و تغییر در آن را نمی‌پذیرند. همین موضع سبب شد تا هدف اولیه مذاکرات آتش‌بس شکست بخورد، اما تکاپوی رسانه‌ای برای مهم جلوه دادن این مذاکرات همچنان ادامه دارد، زیرا دموکرات‌ها هنوز به ماهی‌گیری خود از آب گل آلود جنگ غزه برای انتخابات امید بسته‌اند.

ماهی‌گیری دموکرات‌ها از آب گل‌آلود جنگ غزه

امید دموکرات‌ها به برگ برنده آتش‌بس

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با وجود کناره‌گیری از انتخابات آتی ریاست‌جمهوری همچنان به تلاش برای پیدا کردن دست برتر حزب دموکرات در مقابل ترامپ ادامه می‌دهد. او برای این کار به دستاورد نیاز دارد و عرصه سیاست خارجی می‌تواند زمینه را برای این دستاوردسازی و دستیابی به یک برگ برنده فراهم کند. بر همین اساس بهتر می‌توان درک کرد که به چه علت تکاپوی دولت دموکرات آمریکا برای ثبت یک موفقیت در عرصه سیاست خارجی همچون پرونده آتش‌بس در غزه به رخدادی مهم در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مبدل شده است. موضوعی که به نظر می‌رسد در هماهنگی با نتانیاهو، به توافقی برد-برد میان دو طرف تبدیل شده تا هردو از طریق مذاکرات به خواسته‌های خود برسند، همچنین نباید فراموش کرد که این مذاکرات می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای به تعویق انداختن عملیات خون‌خواهی ایران نیز استفاده شود.

کد خبر 782634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.