چگونه می‌توان از بروز علائم گرمازدگی در پیاده‌روی اربعین پیشگیری کرد؟

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افرادی که دچار گرمازدگی می‌شوند، باید لباس‌های خود را تعویض کنند و با خوردن مایعات و آب پاشیدن به بدن، خود را خنک نگه دارند و به محیطی که تهویه مناسب‌تری دارد، بروند، اما اگر وضعیت آنها بهتر نشد، باید از تیم‌های امدادی برای بهبودی علائم گرمازدگی کمک بگیرند.

پژمان عقدک در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به خدمات‌رسانی نیروهای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به زائران حسینی در پیاده‌روی اربعین اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در زمینه ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی در بخش‌های مختلف اعزام نیرو داشته است، در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی نیز ۱۰ واحد امدادی را به منظور ارائه خدمات بهتر به زائران پیاده‌روی اربعین به مرز شلمچه و چذابه اعزام کرده است.

وی با بیان اینکه این ۱۰ واحد امدادی شامل یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، یک دستگاه موتورلانس و هفت دستگاه آمبولانس و یک دستگاه واحد خودروی پشتیبانی به همراه ۲۶ نفر نیروی فوریت‌های پزشکی اصفهان هستند، این نیروها به مرز شلمچه اعزام شدند و آنجا مستقر و تحت نظارت ستاد کشوری هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز تعداد ۱۰ پزشک و ۲۰ نفر کادر پرستاری و پیراپزشکی برای ارائه خدمات به زائران حسینی در پیاده اربعین اعزام و معاونت بهداشتی نیز چهار تیم سه نفره بهداشت محیط را به مناطق مرزی کشور اعزام کرده است.

وی با تاکید بر اینکه این نیروهای امدادی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ناحیه مرزی کشور کارهای بهداشت محیط، نظارت بر امکان تهیه و توزیع مواد غذایی و بهداشت عمومی و بهداشت محیط را بر عهده دارند، گفت: در واقع هم تیم‌های بهداشتی و هم تیم‌های درمانی به مناطق مرزی اعزام شدند و اورژانس پیش بیمارستانی برای ارائه خدمات بهتر به هموطنان در پیاده‌روی اربعین حضور دارند و امیدواریم تا آخر راهپیمایی اربعین بتوانند کمک‌های مؤثری را به زائران حسینی داشته باشند.

عقدک به افرادی که در مسیر پیاده‌روی اربعین دچار گرمازدگی می‌شوند، توصیه کرد: زائران باید توجه کنند که از ابتلای خود به گرمازدگی پیشگیری کنند، لذا بهتر است مایعات بیشتری را مصرف کنند و کمتر در نور آفتاب قرار گیرند تا دچار عوارض نشوند، زائران باید بدانند در ساعت‌هایی که تابش نور آفتاب مستقیم است بین ساعت ۱۰:۰۰ تا ۱۶:۰۰ راهپیمایی نکنند.

وی ادامه داد: بهتر است زائران حسینی برای پیشگیری از ابتلاء به گرمازدگی پیاده‌روی را بیشتر در ساعت‌های اول صبح، هنگام غروب و شب انجام دهند تا در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگیرند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان عنوان کرد: اگر زائران حسینی در آفتاب هم حرکت کردند، باید پوشش مناسبی داشته باشند، از کلاه‌های لبه‌دار و عینک‌های آفتابی استفاده کنند، پیراهن‌های روشن، بلند و نخی بپوشند که امکان تعرق و تهویه بدن برای آنها فراهم شود و در طول مسیر مایعات و آب سالم کافی مصرف کنند.

وی تاکید کرد: زائران حسینی دقت کنند، در طول مسیر پیاده‌روی پیوسته راه نروند و بین راه استراحت و در سایه حرکت کنند و کمتر در زیر آفتاب راه بروند، چنانچه همه این موارد را رعایت کردند و دچار علائم گرمازدگی مانند سردرد، سرگیجه، حالت تهوع، گرفتگی عضلات شدند، بهتر است این افراد به مکانی که سایه است بروند تا کمتر در معرض آفتاب باشند و از تیم‌های امدادی که خدمات درمانی ارائه می‌دهند، کمک بگیرند.

عقدک در خصوص کاهش علائم گرمازدگی زائران پیاده‌روی اربعین توصیه کرد: افرادی که دچار علائم گرمازدگی می‌شوند، باید لباس‌های خود را تعویض کنند و با خوردن مایعات و آب پاشیدن به بدن، خود را خنک نگه دارند و به محیطی بروند که تهویه مناسب‌تری داشته باشد و منتظر بمانند تا وضعیت آنها طی ۱۵ دقیقه یا نیم ساعت به حالت عادی بازگردد، اگر بعد از این مدت وضعیت آنها بهتر نشد، باید از تیم‌های امدادی و نیروهای پیش‌بیمارستانی کمک‌های لازم برای بهبودی علائم گرمازدگی دریافت کنند.

کد خبر 782163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.