افزایش سهم خودرو محوری در شهرها/ اهمیت مطالعات و برنامه‌ریزی‌ها در آینده مشخص می‌شود

معاون حمل‌ونقل ترافیک شهردار اصفهان گفت: رویکردها نشان می‌دهد شهرها به سمت افزایش سهم خودرو محوری می‌روند که برای شهر عوارضی همچون ترافیک و آلودگی به همراه دارند، اما معتقدم اهمیت مطالعات و برنامه‌ریزی این حوزه در آینده مشخص می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، حسین حق‌شناس امروز _پنجشنبه بیست‌وپنجم مرداد_ در نشست تخصصی مطالعات جامع حمل‌ونقل شهر اصفهان اظهار کرد: مطالعات جامع حمل‌ونقل و مبانی علمی آن در دهه ۱۹۵۰ در آمریکا شکل گرفت، اما اولین طرح مطالعه جامع ایران در این حوزه بین سال‌های ۱۳۶۶ تا ۱۳۶۸ در اصفهان انجام شد و هم‌اکنون نیز چهارمین مطالعه جامع در دست انجام است.

وی افزود: آماربرداری مطالعات چهارم به دوران پس از شیوع کرونا موکول شد و در این راستا سال ۱۴۰۱ اجرایی و مطالعه و مراحل آن تاکنون پیش رفته است.

معاون حمل‌ونقل ترافیک شهردار اصفهان با اشاره به سابقه مطالعات از سال ۱۳۶۶ تا ۱۴۰۱ و تحولات شاخص‌های حمل‌ونقل و سهم وسایل نقلیه در سفر روزانه شهروندان گفت: در سال ۱۳۶۶ سهم خودروهای سواری شخصی ۲۰ درصد، دوچرخه ۱۴ درصد و وسایل حمل‌ونقل همگانی ۵۵ درصد بوده است که این شاخص‌ها به ترتیب در سال ۱۳۷۹، ۲۷، ۸ و ۴۷ درصد شد.

حق‌شناس افزود: این شاخص‌ها در سال ۱۳۹۱ به ترتیب در سه بخش خودروی سواری شخصی، دوچرخه و همگانی ۴۵، ۴ و۳۵ درصد است و این سهم در سال ۱۴۰۱ در بخش سواری شخصی ۵۴ درصد و دوچرخه ۳ درصد شده است.

معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری اصفهان با بیان اینکه رویکردها نشان می‌دهد، شهرها به سمت افزایش سهم خودرو محوری می‌روند که برای شهر عوارضی همچون ترافیک و آلودگی دارند، تصریح کرد؛ باید بررسی کرد اگر در زمینه حمل‌ونقل همگانی، حمل‌ونقل غیر موتوری و مدیریت تقاضا کاری نکنیم، روند سیر وسایل نقلیه در شهر چگونه خواهد شد، اما اگر اقداماتی انجام دهیم چه اتفاقی برای سهم وسایل حمل‌ونقل در سفر روزانه شهروندان می‌افتد.

حق‌شناس با تاکید بر اینکه اهمیت مطالعات و برنامه ریزی در آینده مشخص می‌شود، گفت: هدف از برگزاری این نشست همفکری با اساتید و نخبگان است که امیدوارم دغدغه‌های آن‌ها بیشتر از مطالعه انجام شده باشد و نظرات جامع خود را مطرح کنند.

کد خبر 781331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.