ضربه سخت کاهش ازدواج و فرزندآوری چین به اقتصاد جواهرات و خرده‌فروشی

کاهش میل به ازدواج و متعاقبا روند نزولی در جمعیت چین تأثیر زیادی بر اقتصاد این کشور گذاشته است به‌طوری‌که حتی بخش خرید کالاهای لوکس و جواهرات این کشور نیز با مشکل مواجه شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نرخ ازدواج در دهه گذشته در چین به نصف کاهش یافته است و تنها ۳.۴ میلیون زوج در نیمه اول سال ازدواج کرده‌اند. طبق داده‌های دولت در نیمه اول سال ۲۰۲۴، اقتصاددانان هشدار می‌دهند که پیری جمعیت می‌تواند منجر به رشد کند و بهره‌وری کمتر شود.

بر اساس گزارش اخیر سازمان تحقیقاتی Rhodium Group، مصرف‌کنندگان چینی در حال عقب‌نشینی از مخارج هستند که نتیجه احتمالی پس‌انداز جمعیت پیر برای بازنشستگی است.

به گفته این سازمان، پس‌انداز خانوارها در ۱۱ سال گذشته، در محدوده زمانی که جمعیت در سن کار چین به اوج خود رسیده بود، در حال افزایش بوده است. در همین حال، خرده‌فروشی در این کشور در ماه ژوئن فقط دو درصد رشد داشت که بسیار کمتر از روند رشد هشت درصدی خرده‌فروشی قبل از همه‌گیری در کشور بود.

ضربه سخت کاهش ازدواج و فرزندآوری چین به اقتصاد جواهرات و خرده‌فروشی

نرخ ازدواج در چین همچنان رو به کاهش است و کمتر از چهار میلیون زوج از ژانویه تا ژوئن سال جاری ازدواج کردند. بر اساس داده‌های وزارت امور مدنی چین، این میزان نصف تعداد زوج‌هایی است که یک دهه پیش در یک بازه زمانی مشابه ازدواج کردند.

به نظر می‌رسد که خرج کردن برای ازدواج نیز به طور چشمگیری کاهش داشته است به‌طوری‌که واردات الماس به چین در نیمه اول سال ۲۸ درصد نسبت به نیمه اول سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

De Beers، بزرگترین تولید کننده الماس در جهان، در یادداشتی اعلام کرد: «به نظر می‌رسد که جواهرفروشان چینی به جای دریافت سفارشات جدید، الماس‌های موجود خود را می‌فروشند. اگرچه این تقاضا در ایالات متحده ثابت بوده و هند همچنان قوی است، مصرف‌کنندگان در چین به میزان قابل‌توجهی محصولات لوکس کمتری خریداری می‌کنند. خرده‌فروشان نیز هنگام ذخیره‌سازی مجدد بسیار محتاط هستند و سطح موجودی متوسط را بالاتر از حد معمولی ایجاد می‌کنند.»

ضربه سخت کاهش ازدواج و فرزندآوری چین به اقتصاد جواهرات و خرده‌فروشی

چالش‌های اقتصادی مداوم در چین، به‌ویژه در بازار املاک و اعتماد پایین مصرف‌کننده، بهبود مورد انتظار از کاهش شدید در سال ۲۰۲۳ را به تأخیر انداخته است.

کاهش فروش و رشد کمتر ناشی از پیری جمعیت می‌تواند دلیل توقف سرمایه‌گذاری در این کشور باشد. بر اساس داده‌های دولتی، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در چین در سه ماهه گذشته ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافت که دومین کاهش بزرگ سرمایه‌گذاری در ربع قرن گذشته است.

در سال ۲۰۲۳، جمعیت چین که حدود ۱.۴ میلیارد نفر است، برای دومین سال متوالی کاهش یافت و این کشور بیش از دو میلیون نفر را از دست داد زیرا نرخ مرگ و میر از نرخ تولد پیشی گرفت. سازمان ملل در آخرین گزارش چشم‌انداز جمعیت جهان پیش‌بینی کرد که جمعیت کل آن تا پایان قرن به نصف کاهش می‌یابد و انتظار می‌رود که در این کشور تا سال ۲۱۰۰ فقط ۷۷۰ میلیون نفر ساکن باشند.

ضربه سخت کاهش ازدواج و فرزندآوری چین به اقتصاد جواهرات و خرده‌فروشی

کد خبر 781273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.