۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲
قضاوت در مه

کارشناسان داوری فوتبال معتقدند، با وجود نبود رسیدگی صحیح به فسادهای مالی گذشته داوران برای قضاوت در لیگ مشکلات زیادی پیشرو دارند و نبود VAR در همه ورزشگاه‌ها آتش حمله به داوران را تندتر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، در حالی رقابت‌های فصل جدید لیگ برتر فوتبال امروز -پنج‌شنبه بیست و پنجم مرداد- می‌شود که وضعیت داوری و فوتبال به شدت ملتهب است و افشاگری‌های فساد پیاپی، گزارش‌هایی مبنی بر پرداخت‌های بی‌ضابطه در هفته‌های گذشته منتشر شده است. فیفا نحوه برخورد با فسادهای گزارش شده را در آئین‌نامه‌ها را صریح و شفاف، مشخص کرده و حتی گزارش نکردن فساد از سوی هر یک از ارکان فعال در فوتبال را نیز جرم تلقی کرده است، اما در حالی که همگان منتظر رسیدگی به پرونده‌های فساد هستند نبود شفافیت‌ها در فعالیت فدراسیون به‌خصوص بخش قضائی، خود یک فساد محسوب می‌شود.

در سال‌های گذشته فدراسیون فوتبال و کمیته داوران تلاش کردند تا فقط داور خود را سفید کنند و بارها در مقابل اتهامات، به دفاع از آنها پرداختند. انتقاد اهالی فوتبال نسبت به فدراسیون و کمیته داوران این است که چرا نام داوران متخلف را اعلام نمی‌کنند؟ از چند سال قبل فدراسیون تاکید کرد سیاست آنها در قبال داوران متخلف محرومیت بدون اعلام اسامی است! موضوعی که البته در هیچ جای دنیا قابل مشاهده نیست.

قضاوت در مه

دلیلی برای برگزاری لیگ بدون VAR وجود ندارد

حیدر سلیمانی، کارشناس داوری فوتبال درباره وضعیت داوری در شروع بیست‌وچهارمین دوره لیگ برتر فوتبال به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تاج در حدود سه ماه قبل در مصاحبه مطرح کرد که شش دستگاه VAR به کشور وارد شده است، اما امروز با شروع لیگ متوجه می‌شویم اتفاقی رخ نداده است. فصل گذشته فصل خوبی برای داوری فوتبال ایران نبود و به عبارتی بهتر است بگوییم فصل فاجعه‌بار داوری بود. فسادهای فوتبالی مخصوصاً فسادهایی که در بدنه فدراسیون فوتبال رخ داد که بررسی و حل آن به نتیجه نرسید. با توجه به اتفاقات لیگ قبل دلیلی برای برگزاری لیگ بدون VAR وجود ندارد. زمانی که اعلام می‌شود چهار هفته اول لیگ بدون VAR است زمینه‌سازی برای فساد شکل می‌گیرد.

وی می‌افزاید: در چهار هفته ابتدایی با توجه به مسابقات زیادی که انجام می‌شود مطمئناً اشتباهات تأثیرگذار و قابل توجهی رخ خواهد داد. لیگ فوتبال ما حتماً نیازمند به کمک داور ویدئویی است تا نشان دهیم جامعه فوتبالی به دنبال پاک کردن فساد است. در بدنه فدراسیون از سمت داوران پیرو رئیس کمیته داوران سابق در کنار ناظران و برگزار کنندگان بازی‌ها فسادها و بی‌اخلاقی‌هایی رخ داده که قابل انکار نیست و اگر از این موضوعات جلوگیری نشود ادامه دار است. با وجود VAR داوران اشتباهات کمتری دارند و حق به حق دار می‌رسد.

این کارشناس داوری می‌گوید: اگر به دنبال فوتبال پاک هستیم باید خیلی زودتر دست به کار می‌شدیم و از اولین بازی لیگ VAR مورد استفاده قرار می‌گرفت تا اشتباهات داوری به حداقل ممکن برسد و همه چیز واضح باشد. زمانی که استفاده از VAR به نتیجه نرسید طبیعتاً شایعه و سوالاتی برای مردم و جامعه فوتبال به وجود می‌آید که در میان داوران افرادی وجود دارد که بخواهند دنباله رو اتفاقات قبل باشند.

قضاوت در مه

عزمی برای کمک به داوران و داوری فوتبال وجود ندارد

وی تصریح می‌کند: تاج در ماه‌های گذشته در سکوت فوتبالی چند حکم برای اعضای کمیته داوران صادر کرد و افراد جدیدی را معرفی کرده که حتی در لیگ دو کشور سوت نزده و قضاوتی داشته‌اند در نتیجه نمی‌توانند کمک حال کمیته داوران باشند. همه این موضوعات نشان دهنده این است که عزمی برای کمک به داوران و داوری فوتبال وجود ندارد.

طبق صحبت‌هایی که شده از هفته چهارم ممکن است هفت دستگاه VAR مورد استفاده قرار بگیرد که کافی نیست. در هر هفته هشت بازی برگزار می‌شود و باید هشت استادیوم مجهز به این تکنولوژی باشد که بتواند قضات‌های کم اشتباهی را شاهد باشیم.

داوران برای قضاوت مسابقات امنیت ندارند

نوذر رودنیل، کارشناس داوری فوتبال درباره وضعیت داوری در شروع لیگ برتر ۱۴۰۳-۱۴۰۴ فوتبال به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به اتفاقاتی که اخیراً در خصوص فساد در فوتبال ایران رخ داد، پاکسازی فوتبال از فساد کامل نشده است. اگر از فساد زیادی که در فوتبال رخ داده جلوگیری نشود و شرایط تغییر نکند داوران ما برای قضاوت مسابقات امنیت ندارند و مورد آزار تماشاچیان قرار خواهند گرفت. برای استفاده از VAR قول مساعد داده شد که اتفاقی رخ نداد.

وی می‌افزاید: در حال حاضر امکان استفاده از VAR به دلیل نبود زیرساخت‌ها در کشور وجود ندارد و از نظر من حتی تا ۱۵ سال دیگر امکان حضور و بهره‌مندی نیست. صحبت‌هایی غیر منطقی درخصوص تجهیز ورزشگاه‌ها به VAR می‌شود . بحث فساد حائز اهمیت است زیرا هنوز فساد حل نشده است و قضات در مورد اتفاقات رخ داده تصمیم نگرفته‌اند. کاری با شخص و فرد نیست بلکه کل مورد صحبت و مواخذه است و طبق اعلام رسانه‌های رسمی و ملی فساد در فوتبال بسیار گسترده است.

قضاوت در مه

تعطیلی یک ساله لیگ برای پاک سازی فساد در فوتبال ایران

رودنیل می‌گوید: وقتی شرایط مسموم باشد حتی داورانی که سلامت کادری داشتند مورد سوظن هستند و تماشاگران اجازه قضاوت درست را به آنان نمی‌دهند. یک اشتباه سهوی کافی است تا داوری مورد خشم تماشاگران قرار گیرد. فساد باید کامل پاکسازی شده و با هرکس در هر مقام و منزلت قاطعانه برخورد شود و بعد به سراغ برگزاری لیگ در شرایطی مطلوب و به دور از فساد رفت.

وی ادامه می‌دهد: تعطیلی یک ساله لیگ برای پاک‌سازی فساد مورد قبول است. زیرا در این شرایط امنیتی برای داوران قضاوت کنند در این فصل وجود ندارد. در کنار فساد گسترده، VARوجود ندارد و همه مورد حمله قرار می‌گیرند. همه از بازیکنان و مربیان تیم‌ها، داوران و فدراسیون با مشکلات زیاد روبه‌رو هستند و پس از گذشت چند هفته از لیگ وضعیت بدتر می‌شود.

این کارشناس داوری تصریح می‌کند: فدراسیون فوتبال هیچ زمینه سازی و فعالیتی برای بالا بردن اطلاعات و به روز نگهداشتن داوران انجام نمی‌دهد. چه ایرادی دارد که اسم افرادی که فساد کرده‌اند را مطرح و رسانه‌ای شود تا همه بدانند. زمانی که همه چیز پنهانی باشد همه افراد مضنون هستند و اعتمادی وجود ندارد. همه افراد و جامعه از وضعیت قضاوت چند داور خبر دارند اما اسمی از سمت فدراسیون مطرح نمی‌شود. دلیل این پنهان‌کاری‌ها و عدم شفافیت چیزی جز ترس نیست. اگر از داوری برای تخلف بازجویی شود قطعاً اسم دو نفر دیگر مطرح می‌شود و به همین ترتیب زنجیروار همه افراد مشخص می‌شوند.

به گزارش ایمنا، لیگ قبل در شرایط بدی به پایان رسید و داوران فوتبال بیش از افراد دیگر فوتبالی به دلیل فسادهای مالی رخ داده مورد حمله قرار گرفتند حال باید دید با وجود به نتیجه نرسیدن و اتمام پرونده‌های فساد مالی شرایط داوری در لیگ پیش رو چگونه است و فدراسیون تا چه حد می‌توانند داوران خود را از فضای آلوده دور نگهدارند.

کد خبر 781254

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.