خنکای تابستان را در چهارمحال‌وبختیاری تجربه کنید

آب‌وهوای خنک در کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بکر، چهارمحال‌وبختیاری را به یکی از مقاصد مناسب مسافرت‌های تابستانی تبدیل کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از چهارمحال‌وبختیاری، در این روزهای که حرارت و گرمای هوا همه را کلافه کرده است، اما گزارش‌های هواشناسی موید این است که شهرکرد مرکز چهارمحال‌وبختیاری در بسیاری از روزهای فصل تابستان به عنوان خنک‌ترین مراکز استان‌ها معرفی شده است.

چهارمحال‌وبختیاری به انواع جاذبه‌های دیدنی طبیعی، آبشارهای متعدد، دره‌ها، دشت‌های وسیع، چشمه‌های مختلف و جاذبه‌های تاریخی معروف است.

این استان زیبا که بخش زیادی از رشته کوه‌های زاگرس را در خود جای داده و مرتفع‌ترین استان کشور است، به بام ایران معروف است.

آب‌وهوای خنک در کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بکر این استان را به یکی از مقاصد مناسب مسافرت‌های تابستانی تبدیل کرده است.

این استان سرچشمه دو رودخانه مهم و پرآب کشور، یعنی کارون و زاینده رود است و با وجود مساحت اندک خود در مقایسه با سایر استان‌ها منبع مهم تأمین کننده آب شیرین کشور است.

وجود کوه‌های مرتفع و برف‌گیر همچون زردکوه، سبزکوه، هفت چشمه، کوه کلار، هزار دره، سفیدکوه، جهانبین و کوه ریگ از عوامل مهم در تعدیل آب و هوا و همچنین به وجود آمدن چشم اندازهای زیبای طبیعی و جاذبه‌های مهم گردشگری در این استان شده است.

چهارمحال‌وبختیاری یکی از استان‌های مناطق کوهستانی فلات مرکزی ایران است و از شمال و مشرق با اصفهان، از سمت غرب با خوزستان، از جنوب با کهگیلویه‌وبویراحمد و در شمال غربی با لرستان هم مرز و همسایه است.

در ادامه این مطلب مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری چهارمحال‌وبختیاری را که برای سفر در فصل تابستان بسیار مناسب‌اند، معرفی خواهیم کرد.

آبشار آتشگاه لردگان، بلندترین آبشار ایران

آبشار آتشگاه در شهرستان لردگان و در فاصله ۴۰ کیلومتری از شهر لردگان قرار گرفته است، دلیل محبوبیت و شهرت این آبشار، قرار گرفتن آن در میان دره‌ای سرسبز و طول دو کیلومتری آن است که به آن لقب طولانی‌ترین آبشار ایران را داده است.

منظره زیبای این آبشار در طول مسیر و جریان خروشان آن، هرساله تعداد زیادی از مسافران را به خود جذب می‌کند، آبشار آتشگاه در انتهای مسیر خود به دریاچه سد کارون ۳ خوزستان می‌ریزد.

برای رسیدن به این آبشار باید خود را از شهر لردگان به روستای آتشگاه برسانید، سپس بعد از پارک خودرو باید مسیر آبشار را پیاده طی کنید، این پیاده‌روی ممکن است حدود چهار ساعت طول بکشد.

در اطراف آبشار نیز امکانات و محیط مناسب برای کمپ و چادر زدن وجود دارد.

خنکای تابستان را در چهارمحال‌وبختیاری تجربه کنید

غار یخی چما، زمستانی در دل تابستان

غار یخی چما در شهرستان کوهرنگ در فاصله ۲۵ کیلومتری شهر چلگرد و در نزدیکی روستا شیخ علیخان قرار دارد.

این غار یخی یکی از غارهای یخی طبیعی و بزرگ ایران و بزرگ‌ترین منبع آب شیرین کشور است، زیبایی طبیعی و کم‌نظیر این غار، آن را به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی چهارمحال و بختیاری تبدیل کرده است.

این غار یخی حتی در تابستان نیز دارای لایه‌های یخی در سقف و دیواره آن است اما به دلیل افزایش دما، ضخامت لایه‌ها کمتر می‌شوند و خطر ریزش قطعات یخ وجود دارد، بنابراین در فصول گرم نباید وارد غار شد.

برای رسیدن به غار یخی چما باید خود را به روستای شیخ علیخان برسانید، سپس به سمت روستای سرآقا سید حرکت کنید، در میانه راه با کمک تابلوهای راهنما باید وارد مسیر فرعی به سمت غار یخی شوید و سپس ادامه مسیر را به‌صورت پیاده طی کنید، در این مسیر نیاز به گذر از رودخانه و دره دارید، پس بهتر است همراه با راهنمای آشنا به مسیر و تجهیزات به این غار بروید.

خنکای تابستان را در چهارمحال‌وبختیاری تجربه کنید

تالاب چغاخور، نگین فیروزه‌ای غرب ایران

تالاب چغاخور در شهرستان بروجن و روستا سنگ چین قرار دارد، این تالاب یکی از تالاب‌های بین‌المللی ایران است که محل زندگی ایل بختیاری در قرون گذشته بوده است.

تالاب چغاخور در میان دشتی وسیع و کوهستانی بلند قرار دارد و منظره‌ای چشم‌گیر را برای دوست‌داران طبیعت رقم می‌زند، در فصل زمستان این تالاب محلی برای پرندگان مهاجر است و تورهای مختلفی برای پرنده‌نگری در این محل برگزار می‌شود این تالاب در فاصله بین تالاب گندمان و تالاب سولقان قرار دارد.

در فصول گرم به دلیل خنکی هوا، اطراف تالاب محل ییلاق عشایر بختیاری است، برای رسیدن به این تالاب باید از شهرکرد به سمت جنوب حرکت کنید و پس از عبور از شهر شلمزار به روستای سنگ چین برسید، با رسیدن به روستا وسعت تالاب برای شما نمایان می‌شود.

خنکای تابستان را در چهارمحال‌وبختیاری تجربه کنید

دیمه؛ چشمه‌ای جوشان در دامنه زردکوه بختیاری

چشمه دیمه یکی از چشمه‌های مهم چهارمحال‌وبختیاری است که در روستا دیمه شهرستان کوهرنگ قرار دارد، این چشمه یکی از چشمه‌های ثبت شده در فهرست آثار طبیعی کشور است.

آب معدنی این چشمه که در زردکوه سرچشمه می‌گیرد، در نهایت به زاینده رود می‌رسد. به باور مردم محلی، آب این چشمه به قدری مفید و سرشار از مواد معدنی است که از آن برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌کنند.

برای رسیدن به چشمه دیمه باید به شهرستان کوهرنگ و شهر چلگرد بروید، سپس در حدود ۱۰ کیلومتر از چلگرد به سمت شمال شرقی حرکت کنید تا به روستای دیمه برسید، با پرس‌وجو از افراد محلی روستا، به راحتی می‌توانید مسیر چشمه را پیدا کنید.

فیلم| دیمه، چشمه‌ای که زاینده‌رود را زندگی می‌بخشد

خنکای تابستان را در چهارمحال‌وبختیاری تجربه کنید

پل زمان خان، یادگار دوران صفوی

پل تاریخی زمان خان که یکی از جاذبه‌های گردشگری چهارمحال‌وبختیاری بوده در شهرستان سامان روی رودخانه زاینده‌رود احداث شده است، قدمت این پل به دوران صفوی باز می‌گردد که به دستور زمان خان یکی از سرداران ایل نفر یا همان ایل قشقایی ساخته شده است.

برای دیدن این پل باید به شهرستان سامان در ۲۷ کیلومتری شمال شهرکرد و در نزدیکی روستای ایلبگی سفر کنید، همچنین اگر از علاقه‌مندان به ورزش هیجان‌انگیز رفتینگ هستید، با سفر به پل زمان‌خان، می‌توانید این فعالیت جذاب و هیجانی را تجربه کنید.

در این منطقه و روی رودخانه زاینده رود تورهای رفتینگ برگزار می‌شود، همچنین به تازگی در مجاورت پل زمان‌خان، پل معلقی ساخته‌اند که با عبور از آن آدرنالین خونتان افزایش خواهد یافت.

فیلم| پل زمان خان؛ نگین گردشگری بام ایران

خنکای تابستان را در چهارمحال‌وبختیاری تجربه کنید

لذت یک روز گرم تابستان در طبیعت زیبا سیاسرد بروجن

چشمه سیاسرد بروجن در فاصله چهار کیلومتری شهر بروجن و در مسیر جاده بروجن به خوزستان قرار دارد، در طی سال‌ها، در اطراف این چشمه تفرجگاهی بنا شده است که هم‌نام این چشمه است.

منطقه تفریحی سیاسرد، به دلیل داشتن آب و هوای خنک در فصول مختلف سال، مسافران زیادی را در فصول گرم مانند تابستان و بهار به خود جذب می‌کند، از امکانات این مجموعه گردشگری می‌توان به امکانات رفاهی، شهربازی، استراحت‌گاه و سکوهای مناسب شب‌مانی اشاره کرد.

برای رسیدن به این منطقه کافیست از بروجن به سمت خوزستان حرکت کنید.

خنکای تابستان را در چهارمحال‌وبختیاری تجربه کنید

گرداب بن، تفرجگاهی خنک

گرداب بن یکی از مهم‌ترین مناطق تفریحی چهارمحال‌وبختیاری و شهرستان بن است که در ۱۸ کیلومتری شهرکرد قرار دارد؛ سرچشمه آن، کوهی است که گرداب در کنار آن به‌وجود آمده اما تاکنون کسی موفق به کشف سرچشمه‌اش نشده است.

چشمه‌سار گرداب بن در پایه کوه افغان دریاچه‌ای به‌وسعت تقریبی ۳۸ هزار مترمربع و عمق میانگین هفت متر ایجاد کرده است.

برای رسیدن به این منطقه کافی است به شهر بن سفر کنید تا در ابتدا این شهر با این جاذبه گردشگری مواجه شوید.

فیلم| گرداب بن؛ جاذبه گردشگری برای روزهای گرم تابستان

خنکای تابستان را در چهارمحال‌وبختیاری تجربه کنید

کد خبر 781105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.