فرش قرمز برای سبزپوشی بازار سرمایه

ادامه قرمزپوشی نمادهای بورس تهران در روزهای اخیر برگزاری نشست فوق‌العاده شورای عالی بورس و تصمیم‌گیری برای تزریق ۵۰ همت نقدینگی به بازار را به‌دنبال داشت که کارشناسان ورود این منابع مالی را محرک مناسبی برای رشد بازار در روزهای آینده می‌دانند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ریزش بدون توقف در بورس که از هفدهم تیر سال جاری آغاز شده بود، این هفته نیز ادامه پیدا کرد تا جایی که در ۲۴ روز کاری اخیر بازار سهام ۲۰ روز ریزشی را به ثبت رسانده است.

ادامه سقوط بدون توقف نمادهای تالار شیشه‌ای در هفته‌های اخیر بازار سهام را به مرز حساس و سرنوشت‌ساز خود رساند تا جایی که در معاملات روز یکشنبه، بیست‌ویکم مرداد ۱۴۰۳ شاخص کل بورس تهران ۴۶۷ واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح دو میلیون و سه هزار و ۳۷۵ واحد رسید. در یازدهمین روز خروج سرمایه از بورس تهران شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با ریزش ۲۲۵ واحدی در رقم ۶۳۴ هزار و ۵۵۳ واحدی ایستاد.

روز دوشنبه بیست و دوم مرداد نیز شاخص شاخص کل بورس در پایان معاملات با چهار هزار و ۷۲۲ واحد کاهش در ارتفاع یک میلیون و ۹۹۸ هزار و ۶۵۳ واحد قرار گرفت. شاخص هم‌وزن در جریان معاملات این روز با ۸۴۶ واحد کاهش به ۶۳۳ هزار و ۷۰۶ واحد و شاخص قیمت هم‌وزن با ۴۵۳ واحد کاهش به ۳۳۹ هزار و ۴۴۸ واحد رسید و معامله‌گران در بورس تهران بیش از چهار میلیارد و ۷۰۵ میلیون سهم و اوراق مالی را با انجام بیش از ۲۳۹ هزار معامله به ارزش ۴۵ هزار و ۴۲۲ میلیارد ریال دادوستد کردند.

در پایان معاملات روز بیست‌وسوم مرداد، بورس همچنان با دامنه نوسان محدودی فعالیت خود را آغاز و به پایان رساند. افت شاخص کل موجب کاهش قیمت بسیاری از نمادهای معاملاتی شد و رنگ قرمز بر روی آن‌ها نمایان شد، که نشان‌دهنده کاهش ارزش سهام نسبت به گذشته و در نتیجه، افت ارزش سرمایه‌گذاری در بازار است. این وضعیت نامناسب بازار سرمایه در روز جاری به وضوح قابل مشاهده است.

فرش قرمز برای سبز پوشی بازار سرمایه

شاخص کل بورس تهران در روز سه‌شنبه این هفته به رقم یک میلیون و ۹۹۱ هزار واحد رسید که نشان‌دهنده کاهش بیش از هفت هزار واحدی بود و این کاهش نسبی در شاخص کل بورس باعث افت ارزش کل بازار سهام شد، شاخص هم‌وزن نیز با افت ۱۲۵۳ واحد در رقم ۶۳۲ هزار و ۴۵۳ واحد ایستاد، همچنین در این روز ۱۰۱ هزار معامله به ارزش حدود ۳,۰۱۴ میلیارد تومان در بورس انجام شد.

کاهش دامنه نوسان برای مدیریت ریسک‌

با ادامه ریزش‌های سنگین در بازار سهام، از روز چهاردهم مرداد به‌منظور کاهش اثر ریسک‌های سیستماتیک بر بازار سرمایه، دامنه نوسان از شش به منفی و مثبت یک درصد کاهش پیدا کرد و سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که با توجه تداوم شرایط حاکم بر بازار سرمایه، در هفته گذشته و ریسک‌های سیستماتیک مؤثر بر آن، ضمن انجام بررسی‌های تکمیلی و پس از دریافت نظر بورس‌ها، مقرر شد محدودیت دامنه نوسان معاملات سهام و حق‌تقدم در هفته پیش رو نیز مشابه هفته گذشته، در دامنه مثبت و منفی یک درصد و معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی نیز در دامنه مثبت و منفی دو درصد برقرار باشد.

کارشناسان بر این باورند که این افت دنباله‌دار در بازار ممکن است ناشی از نگرانی‌ها و فروش گسترده سهام توسط سرمایه‌گذاران در واکنش به اخبار و شرایط اقتصادی باشد، همچنین سقوط قیمتی در بورس می‌تواند تحت تأثیر عوامل اقتصادی، سیاسی یا جهانی مؤثر بر بازار سرمایه صورت گرفته باشد بر این اساس روز گذشته جلسه فوق‌العاده شورای عالی بورس با محوریت بررسی آخرین وضعیت بازار سرمایه و پیشنهادات سازمان بورس برگزار شد.

یک روز پیش از آن نیز نشستی با همین موضوع و حضور معاونان و مدیران بانک مرکزی در سازمان بورس برگزار شد که خروجی آن جزو موضوعات اصلی جلسه فوق‌العاده شورا بود.

تزریق ۵۰ همت نقدینگی به بازار

در نشست اخیر شورای عالی بورس که با حضور وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس و اعضای شورای عالی بورس برگزار شد، بانک مرکزی برای استفاده از ابزارهای کمکی شبکه بانکی کشور برای حمایت از بازار سرمایه اعلام آمادگی کرد.

محمدرضا فرزین؛ رئیس کل بانک مرکزی اظهار کرد: در این جلسه توافق شد از بیست‌وچهارم مرداد، ابزارهای در اختیار بانک مرکزی و نظام بانکی کشور به کمک بازار سرمایه بیاید، همچنین قرار است برای بهبود شرایط بازار سرمایه و امیدواری سهام‌داران به آینده بازار تلاش‌های مضاعفی در کوتاه مدت صورت بگیرد و بانک مرکزی هیچ زمانی حمایت خود از بازار سرمایه را دریغ نکرده و معتقد است که در شرایط ویژه کنونی باید حمایت‌ها نسبت به بازار سرمایه تقویت شود.

در روزهای گذشته نیز مدیر سرمایه‌گذاری صندوق توسعه بازار سرمایه اعلام کرد: این صندوق درصدد است برای حمایت از شرایط کنونی بازار سرمایه، اوراق تبعی از نوع تأمین مالی را، به میزان ۵,۰۰۰ میلیارد تومان (پنج همت) منتشر و در صورت نیاز، صندوق توسعه بازار سرمایه از آمادگی لازم برای انتشار اوراق تبعی، از نوع بیمه سهام، برخوردار است.

این اوراق به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند که حق فروش یک سهم ویژه را با قیمت مشخصی در آینده داشته باشند. به‌عبارت‌دیگر، این اوراق، حکم نوعی بیمه برای سهام دارد و به سهامداران این امکان را می‌دهد که در برابر کاهش قیمت، از سرمایه خود، محافظت کنند.

فرش قرمز برای سبز پوشی بازار سرمایه

نرخ بهره و اوراق عامل ریزش بورس

حسین زمانی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: در تمام دنیا به‌ویژه کشورهای پیشرفته همچون آمریکا در زمان بحران کرونا دولت حدود سه هزار میلیارد دلار برای حمایت از صنایع به بازار سهام تزریق کرد و در هفته گذشته نیز شاهد ریزش در بازار سهام آمریکا، اروپا و ژاپن بودیم که در عرض یک روز نزدیک به ۱۵ درصد سقوط کرد، اما به سرعت دولت و بانک مرکزی این کشورها از بازار سهام حمایت کرد.

وی بعضی سیاست‌های بانک مرکزی را نقطه مقابل و عامل ریزش بازار سهام دانست و گفت: در کشور ما نه‌تنها بانک مرکزی از بورس حمایت نکرد، بلکه با سیاست‌هایی همچون نرخ بهره بالای ۳۲ درصد، نرخ اوراق ۳۸ درصد به بالا و تأمین مالی نرخ مؤثر سالانه بالای ۴۵ درصد خود مزید بر علت شرایطی است که به تولیدکننده و صنایع آسیب می‌رساند.

کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به پیامدهای بالا بودن نرخ بهره خاطرنشان کرد: در این شرایط سرمایه‌گذار به‌دلیل ریسک‌های سیاسی، تمایل چندانی برای ورود به بازار سهام ندارد و آسان‌ترین راه را به اصطلاح سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمد ثابت، سپرده‌های بانکی یا اوراق اقساط می‌بیند که سالانه سود تقریباً ۳۵ درصد را بدون ریسک و تضمین شده به آن‌ها می‌پردازند.

زمانی با انتقاد از عملکرد سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: این سازمان با برداشت بدون اجازه از سود صنایع در کنار نرخ بالای بهره، اوراق و تأمین مالی مهم‌ترین دلایل ریزش بازار سهام به شمار می‌آید.

بازگشت ارزش ریالی سهم‌ها به سال ۹۵

وی درباره برگزاری جلسه اضطراری و اخیر شورای عالی بورس تصریح کرد: در این نشست با تزریق پنج همت به صندوق توسعه و تثبیت ۴۵ همت به افزایش سقف اعتباری کارگزاری‌ها و در مجموع تزریق ۵۰ همت به بورس موافقت شد که حمایت از بورس در گذشته نیز سابقه داشت و این موضوع ادامه‌دار بوده است، به‌ویژه زمانی که قیمت‌ها از نظر دلاری و ریالی به کف خود می‌رسند، بسیار جذاب هستند.

کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه توضیح داد: بعضی از صنایع و سهم‌ها در حال حاضر از نظر ارزش ریالی به شکل تبدیل نشده به قیمت سال ۹۵ و ۹۶ رسیده‌اند به همین دلیل بازار در مقطع کنونی جذاب است، به شرط آنکه بانک مرکزی روند نادرستی که در زمینه نرخ بهره و نرخ اوراق در پیش گرفته را اصلاح کند تا شرایط برای رشد بازار سهام فراهم شود.

زمانی با انتقاد از دخالت‌های دولت در بازار سهام افزود: علاوه‌بر برداشت از سود صنایع که یک دخالت آشکار در بورس به شمار می‌آید، قیمت‌گذاری دستوری موضوع دیگری است که در سال گذشته حدود ۱۲ همت زیان انباشته خودروسازان به‌دلیل دلالی و قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو بوده است.

وی اظهار امیدواری کرد با دخالت نکردن دولت در روزهای آینده بازار سهام روند عادی خود را طی کند با این حال در حال حاضر تزریق منابع می‌تواند محرک مناسبی برای رشد بازار باشد.

بالا بودن نرخ بهره بدون ریسک

داوود حسنی، کارشناس بازار سرمایه نیز با اشاره به درخواست سازمان بورس برای تعریف خط اعتباری یا واریز حداقل ۵۰ همت به بازار به خبرنگار ایمنا گفت: از ابتدای سال با اتفاقاتی همچون ریسک‌های منطقه‌ای و سیاسی بحرانی در بورس شکل گرفت که سازمان و شورای عالی بورس در شرایط بحرانی دخالت نکرد و زمینه ریزش‌ها را فراهم کرد.

وی تعطیلی یا محدود کردن دامنه نوسان بورس در روز پس از اعلام خبر شهادت اسماعیل هنیه را ضروری دانست و افزود: ادامه فعالیت بورس در روزهای پس از این واقعه موجب شد صندوق‌های اهرمی نزدیک به ۲۰ درصد و سهام در هر روز شش درصد ریزش کنند تا اینکه تصمیم یک درصدی شدن دامنه نوسان گرفته شد که نوشدارو پس از مرگ سهراب بود.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ادامه ریزش بورس از اردیبهشت سال گذشته تاکنون گفت: در بهار سال گذشته پیک ارزش معاملات سهام ۲۳ همت در روز بود که امروز به هزار میلیارد تومان رسیده است و عوامل زیادی در این موضوع تأثیرگذار بوده که دخالت نکردن ارکان شورای عالی بورس از جمله آن‌ها است.

فرش قرمز برای سبز پوشی بازار سرمایه

زمانی برای حمایت مالی از بورس

حسنی فوری‌ترین اقدام لازم را حمایت مالی از بورس عنوان کرد و ادامه داد: آزادسازی نرخ دلار نیمایی و حذف قیمت‌گذاری دستوری ضروری است، اما در حال حاضر با یک فوق بحران در بورس روبه‌رو هستیم و باید این موضوع مورد توجه مسئولان سازمان بورس و شورای عالی آن قرار گیرد، همان‌گونه که به‌تازگی تصمیم به جذب نقدینگی از بانک‌ها برای بورس گرفته شد.

وی تزریق نقدینگی ۵۰ هزار میلیارد تومانی را یک اقدام کوتاه مدت برای نجات بازار سرمایه توصیف کرد و گفت: این اقدام در کوتاه مدت به‌طور قطع مشکلات را حل می‌کند، زیرا بازار در حال حاضر تشنه نقدینگی است و باید در روند مثبت قرار گیرد، به‌عنوان مثال سهامی به نام زامیاد در یک سال ۷۰ درصد ریزش داشته و سهام بدون هیچ‌گونه حمایتی در حال ریزش هستند.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بلاتکلیفی بازار در روزهای اخیر و به‌دنبال محدود شدن دامنه نوسان به یک درصد یادآور شد: قرار است که از اوایل هفته آینده دامنه نوسان سه درصدی شود که این اقدام باید همراه با ورود نقدینگی از سوی بانک مرکزی صورت گیرد تا بازار فعال کنترل شود.

قیمت سهام در کف تاریخی

حسنی قیمت بر سود سهام را نزدیک به شش و نیم واحد برشمرد و گفت: این رقم کف تاریخی سهام و به این معناست که در حال حاضر قیمت سهام به سال ۹۶ و ۹۷ برگشته و امیدواریم تزریق نقدینگی انجام شود تا در مراحل بعدی نیز در زمینه حل مشکلات عوامل بنیادی همچون قیمت‌گذاری دستوری و غیره اقداماتی صورت گیرد.

به گزارش ایمنا، با توجه به تلاش‌های مدیران اقتصادی کشور و با اعلام حمایت بانک مرکزی از بازار سرمایه، به نظر می‌رسد در روزهای آینده، بتوانیم شاهد وضعیتی مطلوب و کاهش خروج سرمایه از این بازار باشیم.

کد خبر 780865

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.