۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۶:۵۹
به وقت کمبود در صنعت دارو

مسئولان انجمن‌های تولید و واردکننده دارو در پاسخ به بیمارانی که از کمبود و گرانی دارو در بازار مصرف گلایه دارند، نبود منابع مالی و مطالبات انباشته از بیمارستان‌ها و بیمه‌ها را دلیل ایجاد اختلال در زنجیره تولید دارو معرفی می‌کنند و خواستار حمایت ویژه دولت از این کالای استراتژیک هستند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، از بیمارانی که به مشکلات حاد همچون سرطان، نارسایی کلیه و ناراحتی‌های قلبی مبتلا هستند تا مبتلایان به دردهای مزمن از جمله هموفیلی، دیابت و مشکلات قلبی ماه‌ها است که با چالش کمبود دارو دست‌وپنجه نرم می‌کنند، بعضی از تماس‌های روزانه با سامانه تلفنی رایگان ۱۹۰ برای اطلاع از داروهای کمیاب گله‌مند هستند و دسته دیگر برای خرید داروی مورد نیاز خود در گرمای تابستان و با وجود مشکلات جسمی به داروخانه‌های شهر سر می‌زنند.

خانمی که دو سال قبل عمل پیوند کلیه انجام داده است در این باره به ایمنا می‌گوید: چند ماهی هست که داروهایم خیلی کمیاب شده به‌ویژه داروی مایفورتیک که دکتر تجویز می‌کند، اما داروخانه‌ها می‌گویند مشابه داخلی را دارند، خانواده‌ام مجبورند برای پیدا کردن دارویی که خیلی هم گران شده، چندین روز در داروخانه‌های بزرگ شهر بگردند تا شاید تعداد محدودی در یک داروخانه پیدا کنند که آن هم برای کمتر از یک هفته کافی است.

مجید ۲۳ ساله با اشاره به کمبود شدید و نبود بعضی فاکتورهای انعقادی مورد نیاز بیماران هموفیلی به‌ویژه فاکتور هشت اظهار می‌کند: زمستان پارسال نیز به‌دلیل کمبود فاکتور نوترکیب انعقادی، بیماران مجبور بودند درمان خود را با کم‌ترین میزان سهمیه پلاسمایی ادامه بدهند که این مشکلات تأثیر زیادی بر وضعیت روحی و جسمی بیماران خواهد داشت.

سرگردانی بیماران در داروخانه‌ها

کمبود انسولین قلمی وارداتی نیز یکی از مشکلات جدی بیماران دیابتی است که به گفته زهرا ۷۰ ساله از ابتدای سال جاری شدت پیدا کرده و در حال حاضر بیماران پس از ساعت‌ها انتظار در صف تماس اطلاعات دارویی، آدرس یک داروخانه در دورترین نقطه شهر را دریافت می‌کنند و تنها یک قلم انسولین در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد که برای دو روز مصرف بیمار کافی است. او می‌افزاید: هفته گذشته از داروخانه درخواست خرید دو قلم انسولین کردم، اما مسئول داروخانه گفت به ما اعلام شده هر بیمار فقط یک قلم سهمیه دارد و اگر داروی بیشتری بخواهید باید از اقلام داخلی استفاده کنید.

بیماران تالاسمی نیز از پیامدهای کمبود دارو در امان نیستند و به گفته یونس عرب، رئیس انجمن تالاسمی ایران نزدیک به ۳۵ تا ۴۰ درصد از بیماران تالاسمی برای زنده ماندن، راهی به غیر از مصرف داروی خارجی ندارند، زیرا داروهای تولید داخل دارای عوارضی است و آهن را در بدن این بیماران پایین نمی‌آورد در حالی که سال گذشته تنها ۱۲ درصد واردات دارو انجام شد و سال جاری هنوز وارداتی اتفاق نیفتاده است.

به وقت آفت کمبود در صنعت دارو

اکبر ۶۰ ساله که به ناراحتی قلبی مبتلا است نیز از جست‌وجوی چند روزه برای پیدا کردن یک قلم قرص خارجی می‌گوید و می‌افزاید: به توصیه دکتر سراغ یک داروخانه در حوالی بیمارستان چمران رفتم، اما قیمت یک بسته قرص به اندازه‌ای گران بود که مشابه داخلی‌اش را خریدم، در حال حاضر هم برای خرید قلم انسولین همسرم، مجبورم دو روز یک‌بار داروخانه‌های شهر را جست‌وجو کنم، بنابراین دیگر حوصله اضافه شدن یک داروی جدید به اقلام کمیاب را ندارم.

خانم قاسمی که به سرطان مبتلا است به ایمنا می‌گوید: داروها خیلی گران و کمیاب هستند به‌ویژه آمپول‌های وین کریستین و متوتروکسات که خانواده باید برای پیدا کردن و تأمین هزینه‌های دارو دو بار زحمت بکشند که سختی بیماری را چند برابر می‌کند.

چالش‌های شش‌گانه دارو

به تازگی شورای عالی سیاست‌گذاری انجمن داروسازان ایران نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشت و در آن شش چالش مهم و شش راهکار عبور از چالش‌های حوزه دارو را با رئیس‌جمهور در میان گذاشته است.

هادی احمدی، عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران با اعلام این مطلب اظهار کرد: از نظر آماری، ۹۸ درصد داروهای مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود و بیش از ۲۰۰ کارخانه داروسازی و ۷۶ شرکت پخش سراسری دارو و ۱۵۰ پخش استانی فعال هستند.

وی با اشاره به بودجه ۷۵ همتی بازار دارویی کشور در سال ۱۴۰۰ افزود: این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۱۲۵ همت و در سال ۱۴۰۲، به ۱۶۵ همت رسید و پیش‌بینی می‌شود که عدد بازار دارویی کشور در سال ۱۴۰۳، بیش از ۲۰۰ همت باشد که نشان از اهمیت دارو دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران یکی از خواسته‌های شورای عالی سیاست‌گذاری انجمن داروسازان ایران از رئیس‌جمهور را جلوگیری از دخالت ارگان‌های غیرمرتبط با حوزه دارو دانست و گفت: استقلال سازمان غذا و دارو نیز یکی دیگر از خواسته‌های شورا بوده است، زیرا معتقدیم این سازمان باید زیر نظر ریاست‌جمهوری اداره و بودجه ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شود.

شرایط بحرانی تولید و تأمین

احمدی بودجه مورد نیاز برای اجرای طرح دارویار در سال ۱۴۰۳ را ۱۲۵ همت برشمرد و ادامه داد: مجلس شورای اسلامی با ۸۵ همت موافقت کرد، همین موضوع از حالا شرایط دارو را بحرانی کرده است در حالی که باید نگاه استراتژیک به دارو داشت، زیرا هر گونه اختلال در مسیر تولید و تأمین دارو، به مردم آسیب می‌زند.

وی بیمه‌ها را همراهان خوبی برای سلامت مردم و داروخانه‌ها ندانست و تاکید کرد: اصلی‌ترین مشکل در تأمین هزینه‌های دارو، بیمه‌ها هستند تا جایی که سازمان تأمین اجتماعی از ابتدای سال جاری تاکنون، ریالی بابت دارو به داروخانه‌ها پرداخت نکرده است که این رفتار و همراهی نکردن بیمه‌ها، باعث شکست طرح دارویار خواهد شد و در حال حاضر باید منابع مالی پایدار برای دارو در نظر گرفته شود تا دچار این مشکلات نشود.

عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران درباره بدهی داروخانه‌های دولتی به صنعت پخش دارو گفت: داروخانه‌های دولتی، ۲۴.۶ همت بدهی به شرکت‌های پخش دارند که این چالش را دولت باید به‌صورت فوری حل کند، در حال حاضر صنعت داروسازی نیازمند تزریق نقدینگی است که حکم تنفس مصنوعی را برای این صنعت دارد.

به وقت آفت کمبود در صنعت دارو

به گفته غلامحسین صادقیان؛ مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تاکنون از ۱.۵ میلیارد ارز تخصیصی به دارو و تجهیزات پزشکی تنها ۶۰۰ میلیون دلار آن تأمین شده است، این ارقام نشان‌دهنده این است که شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده نتوانسته‌اند نقدینگی خود را تأمین کنند و با این چالش روبه‌رو هستند.

کسری نقدینگی شدید در بازار

وحید محلاتی، نایب رئیس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های پخش دارو و مکمل نیز با اشاره به آمارهای دولت اظهار کرد: تا دهم تیر حدود ۷۰۰ میلیون دلار ارز برای دارو و تجهیزات تخصیص داده شده و این آماری است که هر چند وقت یک بار منتشر می‌شود، با ضرب این عدد در چهار به عدد دو میلیارد و هشتصد میلیون دلار در سال می‌رسیم در حالی که ارز دارو و تجهیزات در سال حدود چهار میلیارد است و تاکنون ارز کمتر از چیزی که باید اختصاص پیدا می‌کرده، به دارو پرداخت شده و نشان‌دهنده کسری نقدینگی شدید در بازار دارو است.

وی زنجیره تأمین دارو را در حوزه ریال و حوزه ارز دچار مشکلات جدی دانست و گفت: چنین وضعیتی خود را با کمبود دارو نشان می‌دهد و بدون شک آثار منفی کمبود دارو در نیمه دوم سال ملموس خواهد بود، اما این حجم کمبود و نیاز به تأمین دارو نه از نظر عملیات مالی به سرعت قابل جبران است و نه از نظر تعداد خرید و واردات کالا امکان‌پذیر است، بنابراین کمبود دارو بیشتر از شرایط کنونی خواهد شد.

با وجود این، حیدر محمدی، رئیس سازمان غذا و دارو درباره وضعیت کمبودهای دارویی کشور توضیح داد: کمبودهای دارویی در مقایسه با سال‌های گذشته، کاهش قابل توجهی داشته به این دلیل که تأمین ارز و جابه‌جایی اجزا زنجیره سال جاری راحت‌تر بوده البته شرط تأمین دارو، تجهیزات و شیرخشک، تأمین مناسب و پایدار ارز و نقدینگی است که برای تداوم این امر نیاز به همکاری بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داریم و این مراکز همکاری لازم را داشته‌اند.

وی با اشاره به کیفیت داروهای تولید داخل اظهار کرد: اینکه پنداشته شود داروهای تولید داخل کیفیت لازم را ندارند، قابل قبول نیست، زیرا در حال حاضر ۹۹ درصد بازار دارویی ما متعلق به تولید داخل است و افراد از آن‌ها استفاده می‌کنند، داروهای تولید داخل با استانداردهای جهانی و داروهای برند مقایسه و تولید می‌شوند و بدون اثربخشی مشابه، مجوز تولید دریافت نمی‌کنند، اما اگر برخی بیماران خاص با داروهای تولید داخل سازگاری نداشته باشند، ملاحظاتی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود و برای آن‌ها اجازه واردات می‌دهیم.

یک بحران دنباله‌دار

از سوی دیگر مریم تاج‌آبادی، نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با انتقاد از ادامه کمبود نقدینگی در صنعت دارو اظهار کرد: از زمستان سال ۱۴۰۲ تاکنون مشکل کمبود نقدینگی در صنعت دارو بیداد می‌کند تا اندازه‌ای که اگر این مشکل برطرف نشود به‌زودی شاهد مشکلات جدی در تأمین دارو خواهیم بود.

به گفته وی مشکل کمبود نقدینگی هم در ابتدای زنجیره و تأمین ارز وجود دارد و هم در صنعت پخش برقرار است در حالی که تمام سرمایه تولیدکننده در پخش متمرکز شده است و امیدواریم که برای حل مشکل کمبود نقدینگی توجه ویژه‌ای به صنعت دارو شود.

از کمبود انرژی تا تأمین نقدینگی

محمد عبده‌زاده، رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران در گفت‌وگو با ایمنا اظهار کرد: صنعت داروسازی بخشی از تولید است و همچون دیگر بخش‌های تولید با مشکلاتی از جمله کمبود انرژی روبه‌رو است، زیرا قطع دو روز در هفته برق در سایت‌های تولید دارو، مشکل کمبود دارو را به‌دنبال دارد.

وی دومین چالش این صنعت را تأمین نقدینگی دانست و گفت: دارو یک کالای استراتژیک است، زیرا با جان و سلامت مردم سروکار دارد در حالی که در حال حاضر شرکت‌های داروسازی تولیدی در حوزه تأمین نقدینگی به شدت با مشکل روبه‌رو هستند، زیرا بدهی بخش‌های دولتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی موجب می‌شود نقدینگی مورد نیاز برای خرید مواد اولیه به شرکت‌های دارویی و تولیدی بازنگردد.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان دارو تخصیص منظم اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه را برای تأمین نقدینگی شرکت‌های دارویی ضروری عنوان کرد و ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه باید موظف شود که بودجه تصویب شده برای تهیه دارو در بخش بیمه‌ها از جمله در بودجه سال ۱۴۰۳ را به‌موقع و منظم توزیع کند تا در زمان مناسب به دست شرکت‌های تولیدی برسد.

مطالبات انباشته تولیدکنندگان از بیمه

عبده‌زاده از افزایش مطالبات شرکت‌های تولید دارو از بخش دولتی خبر داد و گفت: از سوی دیگر تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه نیز منظم نیست و استفاده از راهکار دریافت تسهیلات از بانک‌ها که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت، در حال حاضر با کاهش پرداخت تسهیلات امکان‌پذیر نیست.

وی پرداخت نشدن مطالبات از بخش دولتی، توقف دریافت تسهیلات بانکی و اعتبارات بودجه‌ای را موجب اختلال در چرخه تولید دانست و یادآور شد: همه تعهدات تولیدکنندگان برای ثبت سفارش، خرید ارز، پرداخت مالیات، حق بیمه تأمین اجتماعی و بقیه هزینه‌ها به شکل نقدی انجام می‌شود در حالی که مطالبات به شکل سالانه تأمین می‌شود و در این شرایط امکان دریافت به‌موقع منابع مالی لازم را نداریم.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان دارو مهم‌ترین چالش صنعت دارو را تأمین نقدینگی لازم اعلام کرد و افزود: آمار دقیق مطالبات باید از سوی شرکت‌های توزیع کننده اعلام شود، اما می‌توان اعلام کرد که تا ماه گذشته مطالبات در همه بخش‌های دولتی ۲۵ هزار میلیارد تومان بود که از این مقدار بر اساس اعلام حوزه صنعت پخش نزدیک به ۱۷ میلیارد تومان سررسید شده است.

رشد خزنده کمبود در داروخانه‌ها

عبده‌زاده درباره میزان کمبود کنونی داروها در بازار مصرف تصریح کرد: هنگامی که تولیدکنندگان نتوانند ماده اولیه مورد نیاز را به موقع تأمین کنند، کمبود دارو ایجاد می‌شود که در بعضی از داروخانه‌ها دیده می‌شود و از حوزه‌های مختلف یعنی داروهای سرپایی گرفته تا واکسن و شیرخشک در حال افزایش است.

به وقت آفت کمبود در صنعت دارو

وی با اشاره به تلاش‌های شرکت‌های تولیدی در دو ماه اخیر برای تأمین نقدینگی مورد نیاز گفت: به‌تازگی نیز نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشتیم که دستور پی‌گیری آن صادر شده و امیدواریم در روزهای آینده نیز از سوی مجلس، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه تصمیماتی برای پرداخت بخشی از بدهی‌های معوق گرفته شود که امیدواریم این پول به حساب شرکت‌های پخش دارو واریز شود، زیرا ممکن است دانشگاه علوم پزشکی این اعتبار را در بخش‌های دیگر هزینه کند.

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران دلیل اصلی کمبود دارو را بخش‌های دولتی معرفی کرد و توضیح داد: شرکت‌ها ملزم به تولید و توزیع به موقع دارو و پرداخت هزینه‌های تولید از جمله مالیات و بیمه و خرید ارز هستند، در حالی که هیچ الزامی از سوی بخش دولتی به بازپرداخت مطالبات و بدهی‌ها وجود ندارد.

وی درباره تأثیر مشکلات تولیدکنندگان بر افزایش قیمت داروها اظهار کرد: برای چند قلم دارو از وزارت بهداشت درخواست افزایش قیمت کردیم، اما دیدگاه وزارت بهداشت نسبت به این موضوع با توجه به شرایط تورم در کشور بسیار سخت‌گیرانه است.

کاهش بودجه و افزایش سهم پرداختی بیمار

رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی ایران یکی از ناترازی‌های اصلی این بخش را مربوط به بودجه دانست و تاکید کرد: بودجه تأمین داروی کشور با کمبود بسته شده و بار آن روی دوش بخش تولید افتاده است، زیرا میزان نیاز بودجه‌ای سازمان‌های بیمه‌گر و بودجه طرح دارویار بستگی به برنامه‌ریزی دولت برای تعیین سهم پرداخت از جیب مردم دارد و برای کاهش پرداخت هزینه دارو از جیب مردم لازم است که دولت سهم خود را در بودجه افزایش دهد.

عبده‌زاده با اشاره به هدف‌گذاری برنامه هفتم توسعه برای کاهش پرداخت هزینه دارو از جیب مردم به ۳۰ درصد افزود: قوانین بودجه سالانه نیز باید هم‌راستا با این برنامه باشد به عبارت دیگر نمی‌توان چشم‌انداز کاهش پرداخت از جیب مردم را تعریف کرد، اما بودجه را کاهش داد، زیرا با کاهش بودجه تعهدی ایجاد می‌شود که قابل انجام نیست و فشار مضاعفی به تولیدکنندگان وارد می‌شود و نتیجه آن ایجاد کمبود در بازار بوده است.

وی درباره گلایه‌های بیماران از کمبود دارو تاکید کرد: همه این مشکلات قابل حل است، زیرا معتقدیم که پیشگیری از کمبود دارو بسیار مهم‌تر از رفع کمبود دارو است و پیش از رسیدن به این مرحله باید برای جلوگیری از ایجاد آن برنامه داشت.

درخواست رفع کمبودهای موجود

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان دارو وظیفه دولت در شرایط کنونی را رفع کمبودهای موجود و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از ایجاد کمبود در آینده برشمرد و گفت: با کمک دولت، در صورتی که دارویی پس از ثبت سفارش در مرحله انتظار برای تأمین ارز یا ریال باشد یا شرکتی بدهی سررسید شده دارد، بازگشت مطالبات شرکت‌ها موجب مدیریت منابع تولیدکنندگان خواهد شد.

عبده‌زاده بهای تمام شده دارو را وابسته به عوامل گوناگونی عنوان کرد و گفت: افزایش دستمزد کارگر، حق بیمه و مالیات در مقابل کاهش معافیت مالیاتی شرکت‌ها، قیمت تمام شده داروها را بالا می‌برد از سوی دیگر هزینه تأمین مواد جانبی و بسته‌بندی و غیره به روز تغییر می‌کند و این گرانی کالا را زیان‌ده می‌کند در حالی که شرکت‌های تولیدکننده بورسی هستند و چون نمی‌توانند با زیان‌دهی به کار ادامه دهند دچار کمبود دارو می‌شویم.

وی با اشاره به پیچیدگی مشکل کمبود دارو توضیح داد: کمبود نقدینگی و عوامل فراوانی در ایجاد کمبود دارو نقش دارند که زنجیروار به هم متصل هستند و نمی‌توان این موضوع را تنها از یک زاویه دید و وزارت بهداشت را مقصر دانست، زیرا اگر همه اجزای این زنجیره در کنار هم قرار گیرد و به‌طور منظم کار کند، خروجی آن تأمین منظم و مستقیم دارو برای بیماران خواهد بود.

سیاست درست واقعی شدن نرخ ارز

احمد آتش هوش، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفت‌وگو با ایمنا کمبود نقدینگی در صنایع داروسازی را ناشی از تغییر نرخ ارز دانست و اظهار کرد: بر مبنای سیاست‌های کلان کشور که به نظر درست هستند، نرخ ارز باید به سمت واقعی شدن پیش برود بر همین اساس نرخ ارز تخصیص یافته به دارو، شامل مواد اولیه و داروی ساخته شده وارداتی شامل اینکه نمونه داخلی داشته باشد یا نه در دو سال گذشته به تدریج از چهار هزار و ۲۰۰ تومان به ارز نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی تغییر پیدا کرد.

به وقت آفت کمبود در صنعت دارو

وی این تصمیم را نیازمند تأمین نقدینگی بسیار زیاد در بخش تولید و واردات عنوان کرد و گفت: با تغییر نوع ارز مصرفی در این بخش برای تأمین میزان دارویی که وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای تولید یا واردات سیاست‌گذاری کرده، چندین برابر نقدینگی در این بخش مورد نیاز است.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو وضعیت بازار را تابع مستقیمی از وضعیت تخصیص ارز معرفی کرد و یادآور شد: شرکت‌های دارویی با اعتباری که نزد شرکت‌های معتبر بین‌المللی دارند، خرید و واردات دارو را انجام می‌دهند و می‌توانند پس از ۱۳۰ تا ۱۹۰ روز بعد، پول آن تأمین‌کننده را پرداخت کنند، اما سیستم ارزی بانک مرکزی و نحوه ثبت سفارش و تخصیص ارز و کد آماری به ترتیبی است که باید در زمان ترخیص کالا از گمرک، به‌طور حتمی ارز خریداری شده باشد، بنابراین امکان خریدار اعتباری و حل مشکل تأمین نقدینگی برای شرکت‌های واردکننده از دست می‌رود.

نیاز شرکت‌های تولیدکننده و واردکننده به تسهیلات

آتش هوش با اشاره به همکاری سازمان غذا و دارو با شرکت‌های واردکننده توضیح داد: با اختیاری که از مراجع بالاتر به آن‌ها داده شده مجوز ترخیص با حداقل اسناد را صادر می‌کنند که در رساندن به‌موقع دارو به نیازمندان و بیماران تسریع ایجاد کرده و فرصتی برای شرکت واردکننده فراهم می‌کند تا ارز را با تأخیر دو سه ماهه پس از ورود کالا خریداری کنند.

وی تصریح کرد: این فرصت چند ماهه از نظر حجم محموله و ریسک تغییر نرخ ارز برای شرکت‌ها مشکل ایجاد می‌کند، زیرا واردکنندگان، دارو را بی‌درنگ پس از ورود به کشور می‌فروشند و افزایش نرخ ارز در آینده زیان شرکت واردکننده را به‌دنبال دارد.

به وقت آفت کمبود در صنعت دارو

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو از دولت خواست ارز مورد نیاز دارو را زودتر از کالاهای دیگر اختصاص دهد و یادآور شد: مهم‌تر از آن مکلف کردن بانک‌ها یا تأمین منابع از طریق دیگر است تا تسهیلاتی در اختیار شرکت‌های تولید و واردکننده دارو قرار گیرد، همچنین لازم است که بیمه‌ها تعهدات خود را نسبت به شرکت‌های دارویی و بیمارستان‌ها انجام دهند تا مطالبات شرکت‌های پخش و تأمین‌کننده دارو پرداخت شود.

چرخه معیوب تأمین مالی

آتش هوش چرخه تأمین مالی در بخش دارو را معیوب توصیف کرد و ادامه داد: در حال حاضر دارو به‌دلیل نیاز بیمارستان‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرند، اما چون بیمه‌ها هزینه‌ها را به‌موقع پرداخت نمی‌کنند، وضعیت گردش مالی داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش نگران‌کننده است.

وی عمده بدهی انباشته بخش دولتی را مربوط به تولیدکنندگان داخلی دارو دانست و گفت: بیش از ۹۰ درصد داروی مصرفی کشور در داخل تأمین می‌شود و با توجه به وقفه شدیدی که در پرداخت‌های شرکت‌های پخش ایجاد شده است، نمی‌توانند مطالبات خود را از داروخانه‌ها یا مراکز بیمارستانی دریافت کنند در نتیجه مطالبات شرکت‌های تولید و واردکننده نیز پرداخت نخواهد شد.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو عنوان کرد: کمبود نقدینگی ثبت سفارش، تهیه مواد اولیه و ادامه تولید را دچار مشکل و وقفه کرده است و از آنجا که سهم عمده تأمین دارو با تولید داخل است این بخش بیشتر متأثر می‌شوند، قسمت اعظم داروهای وارداتی نیز اقلامی هستند که نمونه تولید داخل ندارند و بیماران خاصی از آن استفاده می‌کنند.

به گزارش ایمنا، محمدجعفر قائم‌پناه، معاون اجرایی رئیس‌جمهور و سرپرست نهاد ریاست‌جمهوری در روزهای اخیر از رفع مشکل نقدینگی تأمین مواد اولیه کارخانه‌جات دارویی و واردات دارو در پی دستور رئیس‌جمهور خبر داد و اعلام کرد: با دستور رئیس‌جمهور محترم به معاونت اجرایی درباره پیگیری مشکلات عرضه دارو با توجه به محدودیت‌هایی که در تأمین مواد اولیه کارخانه‌جات دارویی و واردات دارو به‌دلیل مشکلات نقدینگی به وجود آمده بود، بر اساس هماهنگی به عمل آمده با بانک مرکزی، تصمیمات و اقدامات لازم گرفته و مسئله نقدینگی با سازوکارهای ویژه توسط بانک مرکزی تسهیل شد و به این ترتیب روند تأمین و عرضه دارو در روزهای آینده بهبود و مردم نگران موضوع تأمین و عرضه دارو نباشند.

کد خبر 780499

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.