راهکارهای پیشگیری از گرمازدگی در پیاده‌روی اربعین

با توجه به وضعیت آب و هوایی کشور عراق، گرمازدگی یکی از موضوعاتی است که سلامت زوار را تهدید می‌کند، از همین رو زوار بهتر است نکاتی را رعایت کنند تا در سلامت کامل این سفر را به سرانجام برسانند و از آن نهایت استفاده را ببرند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به‌منظور پیشگیری از کم‌آبی بدن در فصل گرما و در پیاده‌روی اربعین حسینی، زائران باید آب و مایعات به اندازه کافی بنوشند و از بطری‌های آب بهداشتی و شیر و دوغ بسته‌بندی شده استفاده و از مصرف دوغ شور، عرق‌های سنتی و شربت‌های خانگی شیرین پرهیز کنند.

زائران از نوشیدن مقادیر زیاد قهوه و چای به‌ویژه نوشابه‌های کافئین‌دار و نوشیدنی‌های انرژی‌زا در طول مسیر راهپیمایی پرهیز کنند، چراکه مصرف این نوشیدنی‌ها موجب کم‌آبی بدن می‌شود.

توصیه می‌شود زائران در طول مسیر مراسم اربعین میوه‌های خشک را به عنوان میان وعده با خود به همراه داشته باشند و تا حد امکان از مصرف میوه با پوست خودداری کنند و سبزی‌هایی که قابل پوست گرفتن هستند مانند خیار و هویج پوست گرفته و سپس مصرف شود.

زائران برای جلوگیری از یبوست، میوه‌هایی که خاصیت ملین دارند مانند آلو و انجیر همراه خود داشته باشند، برای پیشگیری از این عارضه می‌توان از نان‌هایی که حاوی سبوس بیشتری هستند به جای نان لواش استفاده کرد.

در طول مراسم اربعین تا حد امکان از خوردن غذاهای چرب و شور مانند انواع تنقلات شور، انواع کنسروها و انواع سوسیس و کالباس به دلیل تحریک سیستم ایمنی خودداری شود.

زائران برای تقویت سیستم ایمنی بدن، روزانه از منابع غذایی حاوی آهن و روی مانند گوشت قرمز، مرغ، ماهی، تخم مرغ، انواع سبزی‌ها، حبوبات، میوه‌های تازه و خشک و غلات کامل استفاده کنند.

از مصرف غذاهای حاوی مقادیر زیاد چربی و نمک که موجب تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود، خودداری و به منظور جلوگیری از مسمومیت نیز از ماست کم‌چرب و پاستوریزه، لیموترش یا آب‌لیمو همراه با غذا استفاده شود.

برای جلوگیری از مسمومیت و گرمازدگی از دوغ‌های بسته‌بندی شده پاستوریزه استفاده شود و با توجه به اینکه نعنا و پونه خاصیت ضدعفونی کننده دستگاه گوارش دارند، توصیه می‌شود زائران با خود کمی نعنا و پونه همراه داشته باشند و با دوغ مخلوط و میل کنند.

از خوردن سالاد و سبزی‌های خام و نپخته خودداری شود و اگر در کنار غذا، سبزی‌های پخته شده مانند سیب‌زمینی، کدو و هویج وجود دارد، برای پیشگیری از یبوست استفاده شود.

همچنین اگر زائر اربعین حسینی (ع) هستید، برای جلوگیری از گرمازدگی بین ساعت ۱۱ تا ۱۵ که گرما به اوج خود می‌رسد، پیاده‌روی نکنید، سعی کنید در این ساعات بیشتر به استراحت مشغول باشید و از غروب تا پاسی از شب به پیاده‌روی ادامه دهید و لباس‌های خنک و نخی بپوشید و از کلاه و عینک استفاده کنید.

در صورت بروز علائم گرمازدگی شامل گیجی، نداشتن تعادل، سردرد، تهوع و بالا بودن دمای بدن، خود را به محل سایه و خنک برسانید، خوردن نوشیدنی‌هایی مانند شربت سکنجبین و خاکشیر، شربت آب لیمو، شربت آلبالو، شربت بید مشک، گلاب، تخم‌شربتی و تخم خرفه می‌توانند به جلوگیری از گرمازدگی کمک کند.

اضافه کردن مقدار کمی آب لیمو یا سرکه به آب می‌تواند به رفع تشنگی کمک کند، اسپری کردن گلاب به سر و صورت و شست‌وشوی سر و گردن و سینه با آب خنک یا گلاب نیز مؤثر است.

در پیاده‌روی اربعین فعالیت بدنی زیاد می‌شود، افرادی که به این مقدار فعالیت عادت ندارند، قبل از سفر فعالیت بدنی خود را زیاد کنند و بعد از بازگشت از سفر نیز به ورزش ادامه دهند.

اگر مبتلا به بیماری خاصی هستید داروهای خود را در این سفر همراه داشته باشید، به خصوص اگر به دیابت، بیماری قلبی، تنفسی یا کلیوی یا سایر بیماری‌های زمینه‌ای مزمن مبتلا هستید، باید دارو همراه خود داشته باشید.

بهتر است در مکان‌هایی که ازدحام جمعیت وجود دارد از ماسک استفاده کنید و به خصوص افراد مبتلا به بیماری‌های دیابت و قلبی عروقی این موارد را بیشتر رعایت کنند.

روزانه غرغره حلق و شست‌وشوی بینی با آب گرم یا محلول آب و نمک را انجام دهید و اگر علائمی شبیه آنفلوانزا (تب، سرفه، گلودرد) پیدا کردید، از ماسک استفاده و به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

کد خبر 780078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.