مروری بر عملکرد وزرای ورزش در ادوار مختلف

به مناسبت معرفی احمد دنیامالی به عنوان گزینه پیشنهادی مسعود پزشکیان برای تصدی وزارت ورزش و جوانان مروری بر ادوار گذشته این وزارتخانه و مردان ورزشی دولت داشتیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، طی روزهای گذشته مسعود پزشکیان رئیس جمهور کشورمان لیست وزرای پیشنهادی خود برای کابینه دولت چهاردهم را اعلام کرد و در این میان احمد دنیامالی به عنوان وزیر ورزش به مجلس شورای اسلامی معرفی شد. به همین بهانه مروری بر وزرای پیشین وزارت ورزش و جوانان داشته‌ایم.

لازم به ذکر است که پیش از تشکیل وزارت ورزش و جوانان، سازمان تربیت بدنی مسئولیت رسیدگی امور ورزشی کشور را برعهده داشت و رئیس سازمان، یکی از معاونان رئیس‌جمهور محسوب می‌شد، اما در اوایل دهه ۹۰ رأی به تشکیل وزارت ورزش و جوانان داده شد.

از ریاست فدراسیون قایقرانی تا وزارت ورزش

از سوابق ورزشی احمد دنیامالی می‌توان به عضویت در هیئت مدیره فدراسیون جهانی کانوئینگ و ریاست فدراسیون قایقرانی ایران از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۹ اشاره کرد. ضمن اینکه وی عضویت هیئت مدیره فدراسیون جهانی کانوئینگ، مسئول توسعه کانوئینگ در قاره آسیا را نیز در کارنامه ورزشی خود ثبت کرده است.

احمد دنیا مالی کیست؟

مروری بر عملکرد وزرای ورزش در ادوار مختلف

محمد عباسی

محمد عباسی متولد ۱۳۳۷ از گرگان در استان گلستان است و از نمایندگان دوره هفتم مجلس شورای اسلامی، مشاور احمدی‌نژاد در آمریکای لاتین و وزیر تعاون در دولت نهم و نخستین وزیر ورزش و جوانان از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ به شمار می‌رود.

ورزش کشور در دوره وزارت وی دوران درخشانی را به خود دید و شاید بتوان گفت تدوین برنامه جامع ورزش و جوانان اقدام راهبردی این دوره بود.

عملکرد مطلوب کاروان ورزشی ایران در المپیک ۲۰۱۲ لندن که با کسب چهار مدال طلا، پنج مدال نقره و سه مدال برنز و حضور در جایگاه دوازدهم همراه بود به علاوه قهرمانی جهان کشتی‌، نایب قهرمانی وزنه‌برداری، کاراته، تکواندو، راهیابی تیم والیبال کشورمان برای اولین بار به جام جهانی از جمله رویدادهای مهم ورزشی است که در دوره وزارت وی اتفاق افتاده است.

مروری بر عملکرد وزرای ورزش در ادوار مختلف

سید رضا صالحی امیری

سید رضا صالحی امیری، رئیس سابق کمیته ملی المپیک، قائم‌مقام و معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی بوده است که در آغاز کار دولت حسن روحانی، هفتاد روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان بود.

مروری بر عملکرد وزرای ورزش در ادوار مختلف

محمد شریعتمداری

محمد شریعتمداری در دولت دوازدهم در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ سمت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برعهده داشت و از سال ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ به‌عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت فعالیت می‌کرد.

وی در آغاز کار دولت یازدهم، بیست روز سرپرست وزارت ورزش و جوانان و در دولت اول و دوم سید محمد خاتمی وزیر بازرگانی بوده است.

مروری بر عملکرد وزرای ورزش در ادوار مختلف

محمود گودرزی

محمود گودرزی پس از آنکه مجلس شورای اسلامی به مسعود سلطانی فر، رضا صالحی امیری و نصرالله سجادی، به عنوان وزیر ورزش و جوانان دولت یازدهم رأی اعتماد نداد، توسط حسن روحانی در نوزدهم آبان ۱۳۹۲، به عنوان چهارمین وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان به مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

بیست‌وششم آبان ۱۳۹۲ صلاحیت گودرزی در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و وی توانست به عنوان وزیر ورزش و جوانان از مجلس رأی اعتماد بگیرد، هرچند گودرزی در بیست و هفتم مهر ۹۵ نیز از سمت خود استعفا کرد.

برگزاری المپیک نوجوانان، کسب ۵۲ مدال (۲۱ طلا، ۱۸ نقره و ۱۸ برنز) و حضور در جایگاه پنجم در مسابقات آسیایی اینچئون، کسب ۳۷ مدال طلا، ۲۳ مدال نقره و ۲۹ مدال برنز و قرار گرفتن در جایگاه مسابقات پاراآسیایی اینچئون، حضور تیم ملی والیبال در جایگاه چهارم لیگ جهانی، کسب عنوان ششم سرو قامتان در رقابت‌های قهرمانی جهان، صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی و مرحله یک چهارم نهایی لیگ ملت‌های آسیا از جمله رخدادهای مهم ورزشی است که در زمان وزارت وی اتفاق افتاده است.

مروری بر عملکرد وزرای ورزش در ادوار مختلف

سید نصرالله سجادی

سید نصرالله سجادی استاد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران، سرپرست سابق وزارت ورزش و جوانان، معاون پیشین توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان و رئیس پیشین فدراسیون فوتبال است.

در بیست‌وهشتم مهر ۱۳۹۵ و پس از استعفای محمود گودرزی از سمت وزیر ورزش و جوانان، حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت طی حکمی نصرالله سجادی را به عنوان سرپرست وزارت ورزش و جوانان منصوب کرد.

مروری بر عملکرد وزرای ورزش در ادوار مختلف

مسعود سلطانی‌فر

مسعود سلطانی‌فر در دولت دوازدهم وزیر ورزش و جوانان بود و در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ در دولت یازدهم به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فعالیت می‌کرد و عضویت فراکسیون امید در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران را نیز در کارنامه خود دارد.

در جلسه رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی در تاریخ یازدهم آبان ۱۳۹۵ سلطانی‌فر توانست به عنوان وزیر ورزش و جوانان برگزیده شود ضمن اینکه وی برای بار دوم نیز برای تصدی وزارت ورزش و جوانان دولت دوازدهم انتخاب شد.

صعود تیم ملی والیبال به المپیک پس از ۵۲ سال، کسب رتبه سوم توسط تیم ملی فوتسال در مسابقات جهانی، قهرمانی کشتی گیران آزادکار کشور در رقابت‌های جهانی ۲۰۱۷، صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی روسیه، قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا، جایگاه سوم تیم ملی فوتبال ساحلی در رقابت‌های جهانی، کسب مدال طلای رشته سنگ‌نوردی در مسابقات جهانی، کسب ۶۲ مدال توسط کاروان ایران در مسابقات آسیایی جاکارتا، قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد در آسیا، قهرمانی تیم ملی والیبال در آسیا، قهرمانی تیم ملی ساندای در جهان و صعود تیم ملی والیبال به المپیک ۲۰۲۰ از جمله رخدادها مهم ورزشی کشور در دوره وزارت وی است.

مروری بر عملکرد وزرای ورزش در ادوار مختلف

حمید سجادی

دونده سابق المپیکی کشورمان، از سی‌ویکم مرداد ۱۴۰۲ با حکم رئیس‌جمهور عضو شورای عالی ورزش است و در دولت سیزدهم نیز به‌عنوان وزیر ورزش و جوانان فعالیت می‌کرد.

چهارم اسفند ۱۴۰۱ بالگرد حامل سجادی در حال فرود در مجموعه ورزشی شهرستان بافت دچار سانحه شد که منجر به درگذشت یکی از مشاوران وزیر ورزش به نام اسماعیل احمدی و خونریزی مغزی سجادی گردید و در نهایت نیز از سمت خود استعفا داد.

صعود تیم ملی فوتبال به جام جهانی قطر، کسب سهمیه المپیک توکیو توسط فرزانه فصیحی، نخستین حضور بانوان در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، کسب هفت مدال توکیو در المپیک توکیو، قهرمانی تیم ملی فوتبال ساحلی در جام بین قاره‌ای، قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات آسیایی، قهرمانی بانوان تکواندو کار در آسیا، قهرمانی فوتسال بانوان در کافا و قهرمانی کشتی آزاد در تورنمنت کرواسی از جمله اتفاقات مهم ورزشی دوران وزارت حمید سجادی است.

مروری بر عملکرد وزرای ورزش در ادوار مختلف

کیومرث هاشمی

کیومرث هاشمی از سال ۱۴۰۲ مسئولیت وزارت ورزش و جوانان را در دولت سیزدهم برعهده دارد، وی معاون پیشین سازمان تربیت بدنی، قائم‌مقام پیشین وزیر آموزش و پرورش در دولت دهم و رئیس پیشین کمیته ملی المپیک بوده است.

تدوین اساسنامه فدراسیون فوتبال از جمله برنامه‌های عملیاتی وی در دوران سرپرستی فدراسیون فوتبال است.

مروری بر عملکرد وزرای ورزش در ادوار مختلف

کد خبر 780050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.