از صدور پروانه تعمیراتی تا شروط میراث برای نوسازی

روز جمعه خبر تخریب بخشی از مسجد کازرونی اصفهان در رسانه‌ها منتشر شد تا جایی که مدیرکل و معاونان میراث فرهنگی روز شنبه به محل مسجد رفتند و از نزدیک صحبت اهالی و اعضای هیئت امنا را شنیدند؛ این گزارش به صفر تا صد آنچه در این مسجد می‌گذرد پرداخته است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، موضوع میراث فرهنگی و گردشگری با کوچه به کوچه این شهر گره خورده و نمی‌توان از محله‌ای نام برد و تاریخی منحصر به فردی برای آن بیان نکرد؛ گویا روایت خشت خشت آجرهای کوچه پس کوچه‌ها با خاطرات مردم محل گره خورده و آن‌ها از این خاطرات همچون دارایی ارزشمند محافظت می‌کنند؛ یکی از این محلات که وجب به وجب آن خاطره و روایت است، محله «عباس‌آباد» است و از روز جمعه بود که خبر تخریب شبستان مسجد کازرونی در میان این خیابان دلنشین و خاطره‌انگیر توسط هیئت امنا در رسانه‌ها منتشر شد و پس از آن اخبار ضد و نقیضی درباره مجوز دار بودن یا نبودن این امر منتشر می‌شد؛ روز بعد یعنی شنبه بیستم مرداد مدیرکل و جمعی از معاونان اداره کل میراث فرهنگی ضمن بازدید از این مسجد با اعضای هیئت امنا و مردم محل به گفت‌وگو پرداختند و این موضوع تا حد زیادی به حواشی موجود پایان داد؛ آنچه که در ادامه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگوی ایمنا با افراد و بخش‌های دخیل در این امر است:

محمدرضا کازرونی از اهالی قدیمی محل در گفت‌وگو با ایمنا اظهار می‌کند: این مسجد باید سالم بماند و با تخریبی مواجه نشود و اگر قرار است ترمیمی صورت بگیرد، زیر نظر متخصصان میراث فرهنگی باشد؛ از ۲ سال قبل قصد تخریب کل مسجد را داشتند و حالا که با مقاومت مواجه شدند می‌گویند قصد تخریب شبستان را داریم در حالی که شبستان این مسجد حاوی مجموعه عظیمی از خاطرات سیاسی، فرهنگی و ایدئولوژیک است.

وی با تاکید بر اینکه اینجا ارزش فرهنگی و تمدنی دارد و اصل تأسیس آن برای مقابله با فراماسونری بوده است، ادامه می‌دهد: این شبستان در وعده‌های مختلف نماز پر نمی‌شود؛ از سویی وضعیت نامناسب سرویس بهداشتی بانوان دلیل خوبی برای توسعه آن نیست چرا که دیگر نقاط مسجد نیز این بستر و ظرفیت را دارد.

این نمازگزار قدیمی مسجد کازرونی می‌گوید: این هیئت امنا قانونی نیست و چندین ماه از فعالیت آن‌ها گذشته است.

مسعود چگونیان از نمازگزاران جوان مسجد نیز با بیان اینکه هم موقع در تخریب سال قبل و سال جاری حضور داشتم، اظهار می‌کند: هیئت امنا از سمت امور مساجد حکم ندارد چرا که از آبان سال قبل حکم آن‌ها تمام شده است.

احمدرضا کازرونی از دیگر نمازگزاران جوان مسجد می‌گوید: با مجوز تعمیر و مرمت به مسجد آمدند اما قول داده بودند بدون هماهنگی میراث اقدامی انجام ندهند که این موضوع را انجام نداده‌اند.

یکی از اهالی محل نیز بیان می‌کند: از سمت امور مساجد به ما قول دادند اگر قرار باشد تخریبی هم در کار باشد درهای مسجد باز و داخل حیاط نماز برقرار می‌شود اما در روز ابتدایی مردم پشت درب مسجد به اقامه نماز پرداختند.

صفر تا صد آنچه در مسجد کازرونی می‌گذرد؛ از صدور پروانه تعمیراتی تا شروط میراث برای نوسازی

شروط میراث برای عملیات نوسازی

از سویی شهرام امیری سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به تاریخچه مسجد کازرونی اظهار می‌کند: مسجد کازرونی متعلق به تاریخ معاصر اصفهان است و بر این اساس حدود ۷۰ سال قبل در محله عباس‌آباد بنا شده است؛ در این ۷۰ سال بسیاری از مردم و بزرگان اصفهان در آن حضور داشتند و از این نظر جزو مساجد با قدمت اصفهان است.

وی ادامه می‎‌دهد: موضوع نوسازی و ساخت و ساز این مسجد از حدود ۴ سال قبل مطرح بود و هیئت امنا به‌دلیل مشکلات تصمیم دارند فضای بزرگ‌تری ایجاد کنند اما عده‌ای از دوست‌داران میراث فرهنگی معتقد بودند نباید به کالبد این مسجد دست زده شود.

سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با یادآوری اینکه بررسی سال‌های اخیر نشان‌دهنده این بود که بخش‌هایی از مسجد واجد ارزش تاریخ و برخی فاقد ارزش است، عنوان می‌کند: بر این اساس کارشناسان اداره کل در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بررسی‌هایی را انجام دادند و حتی نمایندگانی از وزارت آمدند و تأیید کردند می‌توان بخش‌هایی از مسجد را واجد و برخی فاقد ارزش تاریخی دانست.

امیری یادآوری می‌کند: بر این اساس از هیئت امنا درخواست شد طرحی بیاورند و بر این اساس به نتیجه رسیدیم صحن اصلی، ۲ ایوان ورودی، سقف‌ها، سر در و دالان ورودی باید حفظ شوند اما شبستان با رعایت از صحن اصلی امکان بازسازی و گسترش دارد.

وی می‌گوید: روز شنبه مدیرکل میراث به‌عنوان تنها نهاد حاضر به همراه مدیران به مسجد رفته و به بررسی موارد پرداختند و به این نتیجه رسیدند تخریب و نوسازی ضلع جنوبی آسیبی از نظر تاریخی به مسجد وارد نمی‌کند اما همانجا تاکید شد هرگونه دخل و تصرف در صحن اصلی مسجد مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

سخنگوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: برخی مردم معتقد بودند هیئت امنا از نظر قانونی اختیاری ندارند که قرار شد به مرکز رسیدگی به امور مساجد و اوقاف مراجعه کنند چرا که این موضوع در اختیار میراث نیست، از سویی عده‌ای نیز می‌گفتند مجوز تخریب وجود نداشته که قرار شد از شهرداری پیگیری کنند چرا که شهرداری در این باره تصمیم‌گیری می‌کند.

امیری با بیان اینکه هیئت امنای مسجد مجوزهای میراثی خود را در سال ۱۴۰۱ گرفته بودند یعنی مجوزهای میراثی برای نوسازی را دارند اما هرنوع عملیات ساخت و ساز نیازمند مجوز شهرداری است یعنی چون از نظر میراث نوسازی در این محل بلامانع است کاری با مجوز نداریم، تاکید می‌کند: به هیئت امنا اعلام شد از این به بعد برای هر عملیات باید ناظر میراث فرهنگی از ۲ حوزه معاونت میراث فرهنگی و یگان حفاظت حاضر باشند و اگر هر آسیبی به صحن اصلی وارد شود مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

صفر تا صد آنچه در مسجد کازرونی می‌گذرد؛ از صدور پروانه تعمیراتی تا شروط میراث برای نوسازی

شهرداری: مجوز صادر شده از سوی شهرداری، پروانه تعمیراتی است

علی رضی‌زاده مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه بر اساس درخواست هیئت امنای مسجد درخواستی برای پروانه ارائه شد، اظهار می‌کند: بر اساس این درخواست هماهنگی‌های لازم را با اداره کل میراث انجام دادیم و یک پروانه تعمیراتی در این خصوص صادر و این موضوع شامل نقشه‌هایی بود که اداره کل میراث تأیید کرده بود و بر اساس آن پروانه صادر شد.

وی با بیان اینکه بر اساس پروانه اعلام کردیم که هرگونه فعالیت باید با میراث فرهنگی هماهنگ باشد، ادامه می‌دهد: پروانه صادره، پروانه تعمیراتی و بر اساس دستورالعمل‌های کمیسیون ماده ۵ بود.

مدیر منطقه یک شهرداری اصفهان تاکید می‌کند: با توجه به اینکه هیئت امنای مسجد ملکی را خریداری کرده و قرار است به سطح مسجد اضافه شود پروانه صادر شد که این فعالیت توسط سازمان میراث فرهنگی تحت کنترل است و آماده هر نوع همکاری هستیم.

صفر تا صد آنچه در مسجد کازرونی می‌گذرد؛ از صدور پروانه تعمیراتی تا شروط میراث برای نوسازی

هیئت امنای مسجد کازرونی: طبق رأی و اجازه میراث کار را پیش می‌بریم

محمد ادیب دبیر هیئت امنای مسجد کازرونی نیز در گفت‌وگو با ایمنا با بیان اینکه مسجد حدود ۷۰ سال قبل در زمان پهلوی دوم ساخته شده است، اظهار می‌کند: برای میراث فرهنگی ارزش فراوانی قائل هستیم و از روز اولی که در شهرداری برای نوسازی تقاضا دادیم، شهردار وقت اعلام کرد که این مکان ستاره‌دار و زیر نظر میراث نیست و بر همین اساس در سال ۱۴۰۰ دستور تهیه نقشه را به ما دادند و زمانی که این روند طی می‌شد برخی افراد می‌گفتند این مکان خاطراتی دارد و با این موضوع شهرداری به ما گفت از میراث هم مجوز بگیرید.

وی با بیان اینکه از میراث فرهنگی پیگیری کردیم و در این مسیر یک خانه ۱۸۰ متری و یک زمین ۷۰ متری نیز در جنوب این مسجد آزاد و خریداری کردیم تا شبستان مسجد را گسترش دهیم، ادامه می‌دهد: کارشناسان و مسئولان میراث تاکید کردند به حیاط مسجد دست نخورد اما شبستان مشکلی ندارد که قبول کردیم، بنابراین مجوز تخریب شبستان و ساخت زیرزمین، همکف و یک طبقه را دادند که پس از آن مجوز شهرداری را گرفتیم.

دبیر هیئت امنای مسجد کازرونی توضیح می‌دهد: این مسجد دارای امکانات رفاهی نیست و حتی یک اتاق برای خادم ندارد و خادم شب‌ها در شبستان می‌خواند، سرویس بهداشتی و وضوخانه مرتبی ندارد و بر این اساس شرمنده بانوان هستیم و برای همین مسائل و ایجاد یک فضای فرهنگی برای جوانان و نمازگزاران تصمیم به این برنامه گرفتیم.

ادیب تاکید می‌کند: مسجد شلوغ است و حتماً بهتر از این هم خواهد شد؛ روزی این مسجد برای چند ده خانواده بود اما امروز صدها و هزاران خانواده در این محل مستقر هستند.

وی با یادآوری اینکه ما طبق رأی و اجازه میراث کار را پیش می‌بریم، عنوان می‌کند: چندین نقشه به میراث بردیم که یکی از آن‌ها تأیید شد و طبق آن ساختمان شبستان تخریب شده و به زمین خریداری شده ملحق می‌شود که شامل ۳ طبقه حسینیه، کتابخانه، سوئیت برای عالم، خادم، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و شبستان ۲ طبقه خواهد بود.

همانطور که بیان شد یکی از دغدغه‌های مردم محل، اتمام زمان فعالیت هیئت امنا است اما دبیر هیئت امنای مسجد کازرونی با اشاره به روند کار هیئت امنای مسجد می‌گوید: مجوزهای هیئت امنا ۳ ساله است اما تا زمانی که از امور مساجد به مسجد نیایند یا انتخاباتی برگزار نشود، حکم هیئت امنای قبلی باقی خواهد ماند.

ادیب در پایان تاکید می‌کند: تمام دغدغه‌مان ایجاد یک مرکز فرهنگی مسجد محور در فضای مرکزی شهر است و این موضوع امری ضروری به نظر می‌رسد.

صفر تا صد آنچه در مسجد کازرونی می‌گذرد؛ از صدور پروانه تعمیراتی تا شروط میراث برای نوسازی

امور مساجد: حکم اعضای هیئت امنا همچنان برقرار است

حجت‌الاسلام مجتبی کوچک‌زاده مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایمنا درباره روند فعالیت هیئت امنای مسجد کازرونی اظهار می‌کند: هیئت امنا زمانی که فعالیت ۳ ساله تمام و احکام باطل شود اجازه فعالیت ندارند اما تا نفرات بعدی نصب شوند حکم افراد قبلی برقرار است و مشکلی در این باره مطرح نیست.

به گزارش ایمنا، توجه به دغدغه و نگرانی شهروندان و حفاظت از میراث فرهنگی و بناهایی که هویت مردم شهر در آن ریشه دارد از وظایف مسئولان است، موضوعی که درباره مسجد تاریخی کازرونی نیز صادق است و مردم و اهالی محل نگرانی به‌جایی درباره نوسازی این مسجد دارند، بنابر اظهار نظر مسئولان میراث فرهنگی، شهرداری منطقه و اعضای هیئت امنا این دغدغه مورد توجه آن‌ها نیز قرار دارد و تلاش می‌کنند عملیات نوسازی با رعایت ضوابط قانونی و اخذ مجوزهای لازم پیش برود.

گزارش ویدئویی ایمنا از روایت آنچه بر مسجد کازرونی گذشت را در این فیلم مشاهده کنید.

کد خبر 780035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.