اولین اسیر و آخرین آزاده جنگ/ سیدالاسرای‌ ایران کیست؟

شهید حسین لشگری از دلاوران و اسرای جنگ تحمیلی است که ۱۸ سال در اسارت دشمن به سر برد و توسط رهبر معظم انقلاب، لقب سیدالاسرای ایران را گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، شهید خلبان آزاده حسین لشگری، ملقب به سیدالاسراء ایران در سال ۱۳۳۱ در روستای ضیاءآباد شهرستان قزوین به دنیا آمد.

وی دوره تحصیلات ابتدایی را در زادگاهش به پایان رساند و برای ادامه تحصیل به قزوین رفت؛ در سال ۱۳۵۰ پس از اخذ دیپلم برای انجام خدمت سربازی به لشکر ۷۷ خراسان اعزام شد. همان موقع با درجه گروهبان سومی در رزمایش مشترکی که بین نیروی زمینی و هوایی انجام می‌گرفت، حضور داشت و با خلبانان شرکت‌کننده در رزمایش آشنا شد.

پس از آن شور و شوق فراوانی به حرفه خلبانی در وی ایجاد شد؛ به طوری که پس از پایان دوره سربازی در آزمون دانشکده خلبانی شرکت کرد و پس از موفقیت به استخدام نیروی هوایی درآمد.

اولین اسیر و آخرین آزاده جنگ/ سیدالاسرای‌ ایران کیست؟

سال ۱۳۵۴ پس از گذراندن مقدمات آموزش پرواز در ایران، برای تکمیل دوره خلبانی به خارج از کشور اعزام شد و با درجه ستوان دومی به ایران بازگشت و به عنوان خلبان هواپیمای شکاری اف - ۵ مشغول به خدمت شد.

پس از انجام ۱۲ مأموریت هواپیمای وی مورد اصابت موشک دشمن قرار گرفت و مجبور به ترک هواپیما شد که نهایتاً در خاک دشمن به اسارت ارتش بعثی عراق درآمد و از آغاز جنگ تا زمستان ۱۳۵۹ در سلول انفرادی بود و سپس به مدت هشت سال با حدود ۶۰ نفر دیگر از هم‌رزمانش در یک سالن عمومی و دور از چشم صلیب سرخ جهانی نگهداری شد که نهایتاً ۱۶ سال در اسارت ماند و در تاریخ ۱۷ فروردین ۱۳۷۷ به ایران بازگشت.

با موافقت فرمانده کل قوا در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۷۸ درجه نظامی وی به سرلشکری ارتقا یافت؛ همچنین خلبان لشکری، جانباز ۷۰ درصد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که با تحمل ۱۸ سال (۶۴۱۰ روز) اسارت دشمن بعثی و مقاومت جانانه در برابر سختی‌های زیاد، پیروزمندانه به میهن اسلامی بازگشته بود، در بدو ورود در دیدار صمیمانه با فرماندهی معظم کل قوا ضمن تجدید بیعت با ایشان، مفتخر به لقب «سید الاسرای ایران» از سوی رهبر معظم انقلاب شد.

خلبان سرافراز «حسین لشکری» سرانجام روز ۱۹ مرداد سال ۱۳۸۸ در بیمارستان لاله تهران بر اثر عارضه‌های ناشی از دوران اسارت در سال‌های جنگ تحمیلی به شهادت رسید و پیکر پاکش در ستاد نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسمی تشییع شد.

کد خبر 779956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.