توجه به زمان، مکان و لحن برای داشتن یک فن بیان مناسب ضروری است

یک کارشناس مدیریت کارآفرینی بین‌الملل با بیان اینکه توجه به زمان، مکان و لحن برای داشتن یک فن بیان مناسب ضروری است، گفت: تقویت فن بیان، نفوذ کلام و دانستن نحوه متقاعد کردن دیگران، می‌تواند زندگی را تغییر دهد و یک راه عالی برای پیشرفت باشد.

حمید نوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اهمیت فن بیان اظهار کرد: فن بیان در حقیقت همان توان سخن گفتن (در هر شرایط و زمان) بوده و نتیجه آن توانایی برقراری ارتباط مؤثر با دیگران است و اگر می‌خواهید با دیگران خود ارتباط خوبی برقرار کنید، منظور خود را به خوبی به مخاطبانتان منتقل کنید و کاری کنید که بقیه از همنشینی و صحبت با شما لذت ببرند، باید تلاش کنید فن بیان و نفوذ کلام خوبی داشته‌باشید.

وی افزود: به‌طور خلاصه فن بیان به این معنا است که ما بدانیم چه چیزی را در چه زمانی و به چه شکلی بگوییم، از این رو بیان نقش مهمی را در زندگی ما بازی می‌کند؛ تا جایی که می‌توان آن را به عنوان یک فن یا مهارت معرفی کرد؛ مهارتی که همه ما به آن نیازمندیم.

این کارشناس مدیریت کارآفرینی بین‌الملل تصریح کرد: هر فردی در زندگی در شرایطی قرار می‌گیرد که باید با دیگران صحبت کند و ممکن است بخواهد از اعتقاداتش دفاع کند، پس باید بتواند با فن بیان خوب آن را مدیریت کند، همچنین هر فردی برای متقاعد کردن دیگران با هر موقعیت اجتماعی که باشد نیاز به نفوذ کلام و مهارت فن بیان دارد.

وی در خصوص ویژگی‌های یک فن بیان مناسب افزود: انتخاب کلمات، مهم‌ترین نکته برای فن بیان قوی است، همچنین زمان و مکان گفت‌وگو، در بد و خوب بودن فن بیان شما مؤثر است؛ لازم به ذکر است که اهمیت لحن در فن بیان، کمتر از کلمات و زمان و مکان نیست، فن بیان پر حرفی نیست، فن بیان چرب‌زبانی نیست، فن بیان حاضر جوابی نیست، فن بیان داشتن یک صدای خوب نیست.

نوریان درباره ویژگی‌های یک فن بیان مناسب اظهار کرد: کلمات و سخنان خود را باید در زمان مناسب و با لحن و شیوه مناسب با دیگران به اشتراک بگذاریم، انتخاب کلمات مهم‌ترین نکته برای فن بیان قوی است و پیش از شروع هر سخن و گفت‌وگویی، نیازمند انتخاب کلمات هستیم، ابتدا باید نسبت به آنچه می‌خواهیم بگوییم یک دید کلی داشته باشیم و سپس به سراغ بیان آن برویم، در واقع یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که افراد در گفت‌وگوهای خود تجربه می‌کنند؛ این است که در انتخاب کلمات موفق نیستند و همین موجب می‌شوند که نتوانند بیان خوبی داشته باشند، به عبارتی هر کلمه بار و معنای خاص خود را دارد و بسیار پیش می‌آید که در موقعیت‌هایی گزینه‌های متعددی پیش روی ما باشد، با این حال همیشه یک‌سری کلمات هستند که بهتر و دقیق‌تر منظور و سخن ما را منتقل می‌کنند که باید از آنها در گفت‌وگو استفاده کرد، بنابراین اولین رکن در پرورش فن بیان، داشتن طیف مناسبی از کلمات و انتخاب هوشمندانه آن است.

این کارشناس مدیریت کارآفرینی بین‌الملل با بیان اینکه زمان و مکان گفت‌وگو، در بد و خوب بودن فن بیان مؤثر است، گفت: دومین ویژگی که در رابطه با فن بیان مطرح است، زمان و مکان گفت‌وگو است، در واقع با توجه به هدف و موضوعی که در ذهن داریم، باید مراقب باشیم که کلمات و سخنانمان را در زمان مناسب و در مکان مناسب به زبان آوریم.

نوریان با اشاره به اینکه اهمیت لحن در فن بیان، کمتر از کلمات و زمان و مکان نیست، افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های فن بیان مناسب استفاده و به‌کارگیری لحن و شیوه مناسب برای بیان سخنان است، در واقع ما برای حرف زدن باید تن صدا و لحن مناسب با موقعیت را به کار ببریم؛ برای نمونه یک درخواست، زمانی می‌تواند محترمانه باشد که کلمات محترمانه همراه با لحنی محترمانه به کار برده شود؛ بسیار پیش می‌آید که فردی کلمات محترمانه‌ای را برای گفت‌وگو انتخاب کرده، اما با لحنی تهاجمی آن را بیان می‌کند؛ طبیعی است که چنین مکالمه‌ای نمی‌تواند یک مکالمه ماهرانه باشد، چرا که چگونه گفتن مهم است.

وی بیان کرد: نشانه‌های کلامی و غیرکلامی در ارتباطات مورد توجه است و لازم است بدانیم نشانه‌های غیرکلامی مهم‌تر از نشانه‌های کلامی است، زیرا به انتقال معنای دقیق پیام کمک می‌کند، نشانه‌های غیرکلامی شامل سه نشانه از جمله زبان بدن، صدای گوینده و حالت چهره می‌شود.

کد خبر 779948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نورانی IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    1 0
    بسیار عالی
  • Kosar DE ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    1 0
    فوق العاده عالی و تاثیر گزار بود ممنون استاد عزیز
  • هاجر IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    1 0
    بسیار عالی و پر محتوا و هوشمندانه لطفا از این قشر مطالب بیشتر بگذارید بسیار سودمند است
  • حدیثه صداقت IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۱
    1 0
    به این وسیله مراتب سپاس خود را از استاد با تجربه و فرهیخته‌ای که را و روش فن بیان در محیط کار و زندگی روزمره را به من آموختند تقدیم میدارم . مطلب شما بسیار سازنده و مفید بود .