نقش مهارت‌آموزی در پیشرفت شهرهای سبز

آزمایش‌های نوآورانه در شهرهای اروپایی ظهور رویکرد مبتنی‌بر مهارت را در رسیدگی به چالش‌های شهری و تقویت رشد پایدار برجسته کرده‌ است. تجارب شهرهای پیشرو نشان می‌دهد که این رویکرد بخشی از استراتژی شهری گسترده‌تر است که برای شکل دادن به آینده محیط‌های شهری ضروری است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اتحادیه اروپا سال مهارت را که از می ۲۰۲۳ تا مه ۲۰۲۴ در بر می‌گیرد، به‌منظور تأکید بر نقش مهارت‌ها در توسعه شهری پایدار نام‌گذاری کرده است. سیاست انسجام (CP) خط مشی جدید اتحادیه اروپا برای ادغام مهارت در برنامه‌های توسعه شهری به‌ویژه هنگام مواجهه با موانع است. عنصر اصلی این خط مشی، بعد شهری آن است که نقش حیاتی در حمایت از توسعه مهارت در شهرها برای رسیدگی به چالش‌های جمعیتی ایفا می‌کند.

بسیاری از مناطق شهری با تغییرات جمعیتی همچون پیری جمعیت و کاهش نرخ زاد و ولد و پیامدهای آن برای محیط‌های شهری و جوامع آنها مواجه هستند. هدف از سیاست انسجام در بعد شهری، نه‌تنها افزایش انعطاف‌پذیری اقتصادی، بلکه تجهیز اقتصادهای شهری به مهارت‌های لازم برای رشد پایدار است، به‌ویژه برای شهرهایی که به‌عنوان قطب فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی در خط مقدم مقابله با این چالش‌ها قرار دارند. نیاز به مهارت‌آموزی فراتر از تحصیلات و مدارک است و تأکید آن بر اهمیت بازارهای کار متنوع و فراگیر و گذار به سمت مدل اقتصاد سبزتر است.

نقش مهارت‌آموزی در پیشرفت شهرهای سبز

سیاست انسجام؛ مهارت‌هایی برای رشد فراگیر و پایدار

هدف اصلی CP کاهش نابرابری‌های اقتصادی، اجتماعی و منطقه‌ای و بهبود فراگیری بازار کار، فراهم کردن دسترسی عادلانه به آموزش و حمایت از ادغام جوامع حاشیه‌نشین و اتباع کشورهای دیگر است. سیاست انسجام به‌طور ذاتی با توسعه سرمایه انسانی ادغام شده است و توسعه مهارت برای پیشرفت فردی و جمعی را در عصر کنونی ضروری می‌داند.

سرمایه‌گذاری در بخش نیروی کار اشکال مختلفی دارد، از آموزش حرفه‌ای و برنامه‌های آموزشی گرفته تا حمایت از نوآوری و کارآفرینی در سطح شهر از طریق ابزارها و ابتکارات بسیاری که بودجه نوآوری در شهرها را تأمین می‌کند. در حال حاضر یکی از چالش‌های مهم شهرها نبود تطابق بین مهارت‌های موجود در نیروی کار و مهارت‌های مورد نیاز بازار است.

بسیاری از مناطق با کمبود نیروی کار ماهر در بخش‌های کلیدی روبه‌رو هستند که مانع توسعه اقتصادی و رقابت‌پذیری آنها می‌شود. هدف برنامه‌های حمایت‌شده توسط CP، پر کردن این شکاف به‌وسیله ایجاد طرح‌های توسعه مهارت با نیازهای خاص هر منطقه، با در نظر گرفتن چشم‌انداز اقتصادی منحصربه‌فرد و مناطق رشد بالقوه آن است.

برای رشد فراگیر و عادلانه نیاز است که توسعه مهارت‌ها در همه بخش‌های جامعه در دسترس باشد و گروه‌های محروم همچون افراد بیکار، پناهندگان و افرادی با سطح تحصیلات پایین مورد حمایت قرار بگیرند. سیاست انسجام در سال‌های اخیر بر مهارت‌های آینده‌محور متمرکز شده است و در حال ارتقای مهارت‌هایی است که با تقاضاهای بازار آتی مطابقت دارد.

نقش مهارت‌آموزی در پیشرفت شهرهای سبز

رویکردهای نوآورانه مبتنی‌بر مهارت در شهرهای پیشرو

امروزه بسیاری از شهرها با چالش دوگانه گذار به اقتصاد سبز و ایجاد بازارهای کار فراگیر و متنوع روبه‌رو هستند. تجربیات چهار پروژه شهری STEAM City در آویروی پرتغال، IGNITION در منچستر انگلستان، Passport۴Work در آیندهوون هلند و Vilawatt در بیلادکانس اسپانیا، بینش‌های ارزشمندی را در مورد پیچیدگی‌های رویکرد مبتنی‌بر مهارت ارائه می‌دهد.

این شهرها در گذار به سمت اقتصاد سبز با مهارت‌های مناسب بر موانع متعددی شامل پیچیدگی پیش‌بینی مهارت‌ها، فقدان شفافیت در بازار کار، همسو کردن تعاریف منسوخ مهارت‌های سبز با الزامات مدرن و همچنین جذب سرمایه غلبه کردند.

با توجه به پیچیدگی پیش‌بینی مهارت‌ها، آویرو رصدخانه کار را راه‌اندازی کرد تا تجزیه‌وتحلیل‌های کاملی از بازار کار انجام دهد و از توسعه مهارت‌های لازم برای اهداف پروژه STEAM اطمینان حاصل کند. منچستر استراتژی مشابهی را از طریق تیم هوش مهارت‌های GMCA خود به کار گرفت که با ذی‌نفعان صنعت برای شناسایی شکاف‌های مهارتی، به‌ویژه در فناوری‌های سبز، مقاوم‌سازی و شکل دادن به سیاست‌ها و حمایت کارفرمایان همکاری می‌کند.

پروژه (گذرنامه برای کار) Passport۴Work آیندهوون با توجه به شفافیت بازار کار، مهارت‌ها را بر مدارک سنتی اولویت می‌دهد و به این ترتیب استعدادهای مورد نیاز برای غلبه با کمبود نیروی کار در بخش‌های حیاتی انتقال انرژی شامل ساخت‌وساز و فناوری را پرورش می‌دهد. پروژه Vilawatt در بیلادکانس نیز نمونه‌ای از یک رویکرد متمرکز برای انتقال انرژی محلی است که بر توسعه مهارت‌های جدید و دانش تجاری تأکید دارد و یکی از مؤلفه‌های کلیدی آن ایجاد مشارکت شهروندان عمومی‌خصوصی (PPCP) است که نقشی حیاتی را در جنبه‌های دولتی و عملیاتی بهره‌وری انرژی از طریق مقاوم‌سازی ساختمان‌های مسکونی قدیمی‌تر ایفا می‌کند.

نقش مهارت‌آموزی در پیشرفت شهرهای سبز

نکات کلیدی در توسعه شهرهای سبز

شهرهای نام‌برده و بسیاری از شهرهایی که در حال گذار به اقتصاد سبز هستند، نکات ارزشمندی را در اختیار شهرهای دیگر قرار می‌دهند که در تلاش برای توسعه شهری پایدار هستند. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین این نکات اشاره می‌شود.

تحلیل شغلی مهارت‌ها

منچستر برای شناسایی مهارت‌های سبز ضروری برای تحول زیرساختی، تلاش‌های متمرکزی به رهبری تیم هوش مهارت انجام داده است که شامل تحقیقات کامل و تخصصی است که مشاغل خاص مورد نیاز برای توسعه ساختمان‌های کم‌کربن را هدف قرار می‌دهد. بینش‌های به‌دست‌آمده از این تحقیق در تعیین حیاتی‌ترین مهارت‌های مقاوم‌سازی مؤثر بوده و شهر را قادر می‌سازد تا مشاغلی را که با کمبود مهارت مواجه هستند، اولویت‌بندی کند. این رویکرد استراتژیک چارچوب ارزشمندی را برای سایر مناطق شهری فراهم می‌کند تا مسیرهای مشابهی را به سمت تحول سبز در پیش بگیرند.

تشکیل سازمان اختصاصی پیش‌بینی مهارت

یک نکته کلیدی از تجربیات آویرو و منچستر راه‌اندازی موفقیت‌آمیز سازمان‌های پیش‌بینی اختصاصی است؛ رصدخانه کار آویرو و تیم هوش مهارتی منچستر نقشی اساسی در نظارت بر مشخصات شغلی با تقاضای بالا در میان‌مدت تا بلندمدت و به‌طور کلی در ایجاد مشاغل سبز و پایدار ایفا می‌کنند. تمرکز آنها نه‌تنها بر شناسایی شکاف‌های مهارتی فعلی، بلکه بر پیش‌بینی نیازهای آینده است که امکان جهت‌گیری استراتژیک آموزش را در اقتصاد محلی برآورده می‌کند، به‌ویژه در مناطقی که با کمبود مهارت مواجه هستند.

رویکرد ساختاریافته برای پیش‌بینی مهارت‌ها

بیلادکانس در تعریف ویژگی‌های حرفه‌ای برای اقتصاد دایره‌ای با استفاده از طبقه‌بندی اروپایی مهارت‌ها، شایستگی‌ها و مشاغل (ESCO) پیشگام است. این روش قابلیت انتقال داده‌ها را تضمین و به شفافیت بازار کار کمک می‌کند و یک مدل مقیاس‌پذیر را برای شهرهایی ارائه می‌دهد که در حال گذار به شیوه‌های اقتصادی پایدارتر هستند.

به‌طور مشابه، آیندهوون که به صنعت پیشرفته خود شناخته شده است، از زبان مهارت‌های ONET برای تطبیق شغل و ماژول‌های آموزش الکترونیکی استفاده کرده است. با ادغام زبان مهارت‌های ONET در پلتفرم، درک مشترک از مهارت‌ها را تضمین و تطبیق کار مؤثر در منطقه و فراتر از آن را تسهیل می‌کند. علاوه بر این، تأکید ONET بر مهارت‌های گسترده و قابل انتقال، جابه‌جایی کارگران را بین بخش‌های مختلف صنعت تسهیل و از این طریق با چالش کمبود مهارت مقابله می‌کند.

گواهینامه حرفه‌ای جدید برای اقتصاد سبز

بیلادکانس پیشرو در صدور گواهینامه حرفه‌ای برای مشاغل سبز است و با ایجاد گواهی‌های جدید که شامل نکات ظریف حرفه‌های اقتصاد سبز مانند تأسیسات فتوولتائیک و مدیریت زیست‌محیطی است، تضمین می‌کند که افراد می‌توانند مهارت‌ها و دانش مربوطه را کسب کرده و در مشاغل مربوط از آن استفاده کنند. این رویکرد که شامل ماژول‌های آموزشی عملی است، شکاف در فرایندهای صدور گواهینامه سنتی را پر می‌کند و رویکردی ضروری برای شهرهایی است که در اقتصاد سبز سرمایه‌گذاری می‌کنند.

نقش مهارت‌آموزی در پیشرفت شهرهای سبز

رویکردهای مناسب در جمع‌آوری داده‌ها

آویرو با تمرکز قوی بر فناوری و نوآوری ضرورت وجود رویکرد جمع‌آوری داده‌های انعطاف‌پذیر در پیش‌بینی مهارت‌ها را نشان می‌دهد. رصدخانه کار شهر روش‌های خود را برای جمع‌آوری داده‌ها از شرکت‌هایی با اندازه‌های مختلف وفق می‌دهد تا بتواند درک جامعی از بازار کار محلی به دست آورد. این سازگاری برای شهرهایی که به دنبال درک کامل قابلیت‌های اقتصادی منحصربه‌فرد خود هستند، نکته‌ای کلیدی به شمار می‌آید.

پیوند داده‌های پیش‌بینی با آموزش

آویرو و منچستر در پیوند داده‌های پیش‌بینی با آموزش متمایز هستند؛ آویرو فعالیت‌های پیش‌بینی را در برنامه‌های آموزشی برای افزایش نرخ مشارکت ادغام می‌کند و منچستر مهارت‌ها را از مدل‌های پیش‌بینی به چارچوب صلاحیت اروپا پیوند می‌دهد و به‌طور مؤثر نیازهای بازار کار را در برنامه‌های درسی و آموزشی می‌گنجاند.

به‌روزرسانی مداوم مدل‌های پیش‌بینی

اهمیت به‌روزرسانی و بازنگری مستمر پیش‌بینی مهارت‌ها برای همگام شدن با صنایع به‌سرعت در حال توسعه غیرقابل انکار است. تحقیقات مداوم و ایجاد حلقه‌های بازخورد با کارشناسان و کارگران صنعت برای مرتبط و مؤثر نگه داشتن پیش‌بینی مهارت‌ها ضروری است و تضمین می‌کند که استراتژی‌های توسعه نیروی کار با نیازهای فعلی و آتی بازار کار همسو هستند.

اطلاعات قابل‌دسترس و قابل‌فهم

یک درس مهم از آیندهوون و بیلادکانس، تأکید بر قابل‌دسترس و قابل‌فهم کردن مهارت‌های پیش‌بینی اطلاعات، به‌ویژه برای جویندگان کار آسیب‌پذیر است. آیندهوون پیچیدگی اطلاعات مربوط به مهارت‌ها و جنبه‌های رفتاری را تا سطح زبان ب ۱ ساده‌سازی کرده تا اطمینان حاصل کند که مفاهیم برای گروه وسیع‌تری از مخاطبان قابل درک است. به‌طور مشابه، بیلادکانس نیز از منابع دردسترس همچون ویکی‌تکنولوژی و برگه‌های اطلاعات شغلی در پروژه خود استفاده می‌کند تا اطلاعات شغلی و مهارتی کلیدی را برای شهروندانش مرتبط‌تر و مفیدتر سازد.

همکاری ذی‌نفعان

رویکرد آیندهوون مزایای یک رویکرد مشارکتی و همکاری چند ذی‌نفع را برجسته می‌کند. این شهر با پیوستن به سایر مناطق و پروژه‌های بازار کار، تأثیر فعالیت‌های پیش‌بینی خود را به‌طور قابل‌توجهی افزایش داده است و برای این کار از همکاری سایر بخش‌های بازار کار و همچنین دولت ملی کمک می‌گیرد تا نهادینه‌سازی نتایج ارزشمند پروژه را تقویت کند.

این بینش‌های کلیدی در کنار هم نقشه‌راهی را برای شهرها فراهم می‌کند تا به‌طور مؤثر به پویایی بازار کار در حال تغییر پاسخ دهند.

نقش مهارت‌آموزی در پیشرفت شهرهای سبز

کد خبر 779720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.