کدام نکات بهداشتی باید در پیاده‌روی اربعین رعایت شود؟

زائرانی که می‌خواهند به زیارت اربعین بروند باید به نکات مهمی توجه داشته باشند تا سلامت آنها در این مسیر حفظ شود و از این سفر نهایت استفاده را ببرند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با توجه به فرارسیدن اربعین حسینی (ع) و مشرف شدن بسیاری از هم‌وطنان به این سفر، ابتدا افراد باید برای بیماری‌های خود آماده باشند و پیش از سفر، تمهیدات لازم را در نظر بگیرند، مسئله دوم حوادث ترافیکی است که در سفر باید به آن توجهات ویژه داشت و نکته سوم گرمازدگی است که خطر آن تمام افراد را تهدید می‌کند و کودکان، افراد مسن و بانوان باردار باید توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند و از گرمازدگی پیشگیری کنند.

بیماری‌های گوارشی نیز بسیار مهم هستند و افراد با حفظ نظافت شخصی مانند شستن دست از آن پیشگیری کنند، پیش از هر سفری باید تمام بیماری‌های خود را در نظر بگیریم و داروهای آن را بیش از نیاز با خود ببریم، با وجود اینکه موکب‌ها در عراق وجود دارند، اما تمام داروهای مورد نیاز آنجا پیدا نمی‌شود.

افرادی که دیابت دارند پیش از سفر با پزشک خود هماهنگ کنند تا در طول سفر دچار مشکل نشوند، در خصوص خطرات جاده‌ای و حوادث ترافیکی نیز زائران باید مراقب خود باشند و هنگام خواب‌آلودگی رانندگی نکنند؛ همچنین توصیه می‌شود افراد هر دو ساعت توقف داشته باشند تا استراحت کنند.

در صورت وقوع حادثه مصدوم نباید جابه‌جا شود تا ستون فقرات آن فرد دچار مشکل نشود و از خون‌ریزی‌های خارجی نیز باید با استفاده از دستمال جلوگیری شود، چراکه این مسئله یکی از دلایل اصلی فوت افراد در حادثه است، در خصوص پیشگیری از گرمازدگی، افراد باید در ساعات خنک حرکت و از مایعات استفاده کنند تا آب بدن آن‌ها حفظ شود.

افراد نباید در سفر اربعین مواد فاسدشدنی با خود به همراه داشته باشند و بهتر است در صورت به همراه داشتن کنسرو، آن‌ها را بجوشانند، توصیه می‌شود افراد به همراه خود لیوان شخصی و قاشق و چنگال ببرند.

اگر افراد دچار بیماری گوارشی یا گرمازدگی شدند باید در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند، در انتظار رسیدن به یک نقطه مشخص نمانند و درمان خود را به تعویق نیندازند؛ اورژانس کشور تمهیدات بسیاری را در نظر گرفته است تا بیماری خاصی از مرزها به کشور وارد نشود، در مرزها نیز مراکز مختلف مجهز به اورژانس قرار دارند تا به زائران کمک می‌کنند.

زائران اربعین حسینی باید توجه داشته باشند که غذا را خوب بجوند، از پرخوری و درهم‌خوری و خوردن غذاهای سنگین، چرب و پرادویه خودداری و در صورت امکان بیشتر غذاهای آبکی مانند سوپ و آش مصرف کنند.

پادرد، مشکل شایع در پیاده روی اربعین است و افراد باید نسبت به استراحت متناوب حین پیاده روی و استراحت کامل شبانه توجه داشته باشند.

همچنین می‌توانند شب‌ها پاها را با آب نمک به اضافه روغن بادام یا زیتون ماساژ دهند، ماساژ باید از نوک و لابه‌لای انگشتان پا شروع شود و به سمت زانو و کمی بالاتر باشد تا درد و ورم را رفع کند و وقتی نشسته و خوابیده‌اند نیز باید پاها را کمی بالاتر از سطح بدن بگذارند.

با توجه به احتمال گزش حشرات، زائران باید لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند و جوراب پوشیده بپوشند و از کرم یا مواد دافع حشرات برای مناطقی از پوست که با لباس پوشیده نمی‌شوند، استفاده کنند.

به طور کلی رعایت تدابیر حفظ سلامتی و نکات بهداشتی، بهترین راه برای تأمین سلامت در این مسیر طولانی است و زائران همچنین باید از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند چای پررنگ و قهوه پرهیز کنند و به مقداری انجیر، بادام خام، پسته و مویز یا برگه میوه‌های خشک، مانند هلو، زردآلو یا آلوبخارا به همراه داشته باشند.

کد خبر 779706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.