رونمایی از دستاوردهای جدید سازمان پارک‌ها در نمایشگاه مدیریت شهری

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان از رونمایی از دو دستاورد جدید این سازمان برای نخستین‌بار در نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری اصفهان خبر داد و گفت: در این نمایشگاه پنج کتاب جدید از جمله « اطلس گونه‌های صفه اصفهان» عرضه شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مجتبی حق‌شناس در حاشیه بازدید از سیزدهمین نمایشگاه جامع مدیریت شهری و هفتمین نمایشگاه تخصصی حمل‌ونقل عمومی و ترانزیت اصفهان با حضور در غرفه خبرگزاری ایمنا اظهار کرد: از جمله دستاوردهای جدید غرفه پارک‌ها در این نمایشگاه می‌توان به سموم غیرشیمیایی همچون سموم پالیزین اشاره کرد که از آن‌ها استفاده می‌کنیم، چراکه بسیاری از آفات به سموم شیمیایی مقاوم شده‌اند و شاهد شکایت شهروندان برای در امان ماندن کودکانشان از مسمومیت‌های ناشی از اینگونه سموم بوده‌ایم، بنابراین به سمت استفاده از سموم غیرشیمیایی حرکت کردیم.

وی با بیان اینکه در این نمایشگاه در بخش فضای سبز، شرکت‌ها محصولات خود را عرضه کرده‌اند و از شهرها و حتی کشورهای مختلف برای بازدید و مراوده فناوری به غرفه‌ها مراجعه می‌کنند، افزود: دو دستاورد جدید شهر اصفهان با همکاری دانشگاه صنعتی اصفهان انجام گرفته است؛ نخست کموتراپی یا تزریق سرم به تنه درختان است که در اصل نوعی شیمی درمانی برای درخت محسوب می‌شود که با همکاری مخترع آن از اساتید دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان ادامه داد: استفاده از این اختراع تأثیر بسیار مثبتی روی زردی چنارهای سطح شهر گذاشت که به علت بی‌آبی و شرایط بد آهن خاک، برگ‌های آن‌ها زرد شده بود؛ البته قصد داریم در فصل زمستان مرحله جدیدی از این تزریق را انجام دهیم تا شهروندان در تابستان سال آینده این حالت خزان زودرس به علت گرمای هوا را مشاهده نکنند.

حق‌شناس دومین دستاورد را کیک‌های چالکود عنوان کرد و گفت: قدیم‌ها در شهر اصفهان چاله‌های با ابعاد ۸۰ مترمکعب بین درختان حفر می‌شد و در زمستان سه کیلو کود شیمیایی با ۳۰ کیلو کود دامی را به صورت مخلوط وارد این چاله‌ها می‌کردند، اما امروز دانشمندان ما این مواد را به صورت پلیت فشرده و محکم عرضه کرده‌اند و دیگر لازم نیست آن حجم از مواد عالی، شیمیایی و باکتریایی را وارد خاک کنند.

وی خاطرنشان کرد: این اختراع علاوه‌بر کاهش هزینه کارگری موجب می‌شود کودها همچون گذشته با آبشویی از دسترس گیاه خارج نشوند و تا سه سال آرام آرام جذب خاک و گیاه شوند؛ البته در شهر اصفهان مرحله ابتدایی کار انجام شده است و سال جاری استفاده بیشتری در فصل زمستان از این محصول خواهیم داشت که در نمایشگاه جامع مدیریت شهری نیز آن را ارائه کردیم تا دیگر شهرها نیز از این فناوری‌ها استفاده کنند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به المان‌های گل‌های حجمی در نمایشگاه یادآور شد: سال‌های قبل کارهای جذابی درباره استفاده از این المان‌ها انجام شده است؛ به‌عنوان مثال سال قبل ۲۰۰۰ فلاورباکس در سطح شهر کار شد و نیاز است در شهر حرکت جدیدی ایجاد شود، چراکه با استفاده از این المان‌های ایستاده و مفهومی می‌توانیم در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم و طبیعت و فضای سبز بیشتری داشته باشیم.

حق‌شناس گفت: بیشتر این کارها فایبرگلاس و سبک وزن است و امیدواریم شب عید از آن‌ها در باغ گل‌ها و فلکه‌های اصلی شهر استفاده کنیم و شهرهای دیگر نیز از این مفاهیم بهره ببرند.

وی تصریح کرد: «کنده تراش» نام دستگاه دیگری است که سازمان پارک‌ها در نمایشگاه ارائه کرده است؛ در قدیم خارج کردن کنده‌هایی که پس از قطع شدن در خاک باقی می‌ماند به‌ویژه کنده‌های بیش از ۸۰ سانتی متری کار سختی بود به‌طوری که یک کارگر با قلم و چکش یک روز تمام طول می‌کشید تا کنده را از خاک خارج کند اما امروز این دستگاه به پشت تراکتور بسته می‌شود و با فشار هیدرولیک خیلی سریع و راحت کنده‌ها را از خاک خارج می‌کند؛ این دستگاه برای نخستین‌بار در فضای سبز شهر اصفهان استفاده شده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به ارائه دستگاه بیوفیکس مربوط به تصفیه پساب در این نمایشگاه گفت و افزود: یک شرکت در میدان المپیک روی آن کار می‌کند، به‌طوری که دستگاه سوپر هواده موجب می‌شود کدورت رنگ و بار میکروبی پساب کاهش پیدا کند، بوی پساب گرفته شود و پساب نزدیک به آب شرب شود و شهروندان در این باره نگرانی نداشته باشند.

وی گفت: با پوست خرما توسط شرکت‌های دانش‌بنیان فراوری شده‌اند به‌طوری که ۵۰ درصد میزان مصرف آب را کاهش می‌دهند؛ قلم‌های کودکند رهاشونده از جمله قلم‌هایی است که در خانه‌ها کنار گلدان‌ها و در فضای سبز کنار درختان قرار می‌گیرند و آرام آرام جذب خاک و گیاه می‌شوند.

حق‌شناس به شیوع تب دنگی به‌وسیله پشه آئدس اشاره کرد و گفت: شرکتی دانش‌بنیان یک نوع باکتری اختراع کرده که روی سطح آب استخرهای کشاورزی یا برکه‌ها پاشیده می‌شود و لاروهای پشه آئدس از آن‌ها استفاده می‌کنند؛ جالب است که تنها روی لاروهای این پشه اثر می‌گذارد و ماهی و انسان‌ها را درگیر نمی‌کند، البته باکتری‌هایی هم است که حشرات و برگ خوارها را کنترل می‌کند و شرکت بایوفارم در این باره به مبارزه بیولوژیک با آفات می‌پردازد.

حق‌شناس با اشاره به حضور تولیدکننده شکارگرها در غرفه سازمان پارک‌ها و رونمایی از پنج کتاب در این غرفه تصریح کرد: این کتاب‌ها با همکاری عوامل سازمان پارک‌ها، اساتید دانشگاه صنعتی و مراکز تحقیقات کشاورزی به مرحله رونمایی رسید که برای استفاده در این نمایشگاه به تعداد محدود منتشر شده است و امیدواریم به صورت گسترده در کتاب‌فروشی‌ها عرضه شود.

وی یکی از این کتاب‌ها را «اطلس گونه‌های صفه اصفهان» عنوان کرد و گفت: در این کتاب عکس و شرح زندگی همه گیاهان صفه آورده شده است که می‌توان آن را سرآمد همه این کتاب‌ها دانست، همچنین کتاب‌های «استانداردهای کاشت» و «اصول هرس» از دیگر کتاب‌های به نمایش درآمده هستند.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با اشاره به حضور سه غرفه در محله آینده یادآور شد: یکی از این غرفه‌ها مربوط به درخت مایع یا بیوراکتورها است و در حقیقت این بیوراکتورها جلبک‌هایی هستند که چند برابر فضای سبز اکسیژن تولید می‌کنند و می‌توانند به کاهش آلودگی هوا کمک کنند و به همین منظور شهرداری اصفهان در باغ گل‌ها از این سیستم استفاده کرده است.

وی ادامه داد: غرفه دیگر این محله مربوط به امواج فراصوت «اولترا سونیک» است که می‌تواند آفات را از مکان دور عقیم کند که توسط شرکت امیرفارم تهران ارائه شده است، البته این تکنیک برای دور کردن سگ‌ها و موش‌های شهری نیز به کار گرفته شده است.

حق‌شناس سومین غرفه محله آینده را مربوط به موضوع کاربرد انرژی اتمی در محیط زیست دانست و گفت: با توجه به هجمه کشورهای معاند علیه انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران و نیز تولید اسلحه می‌توان گفت این انرژی خواستگاه محیط زیستی زیادی دارد؛ بر همین مبنا دستگاهی ارائه شده است که با این انرژی به درختان پرتو دهی می‌کند و آفات درختان، داخل پوست، داخل تنه، سوسک سارتای موجود در نارون‌ها را از بین می‌برد و برای همین قصد داریم از این فناوری برای نجات درختان شهر اصفهان استفاده کنیم.

وی ادامه داد: این دستگاه تنه درخت را اسکن می‌کند و داخل بافت آن را نشان می‌دهد تا بتوانیم درختان خطرساز را زودتر شناسایی کنیم و نسبت به قطع آن‌ها اقدام کنیم.

کد خبر 779542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.