۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۲
کشف کد زندگی

مدل جدید هوش مصنوعی دانشگاه فنی درسدن به نام GROVER، با تحلیل DNA به‌عنوان یک زبان، قادر به کشف قوانین پیچیده ژنوم است.

به گزارش خبر گزاری ایمنا، محققان دانشگاه فنی درسدن مدل هوش مصنوعی جدیدی به نام GROVER معرفی کرده‌اند که می‌تواند اطلاعات پیچیده ژنومی را رمزگشایی کند. این مدل، توسط تیم مرکز بیوتکنولوژی (BIOTEC) دانشگاه فنی درسدن توسعه یافته و DNA انسان را همچون یک زبان در نظر می‌گیرد و با یادگیری قواعد و زمینه‌های DNA، GROVER قادر است اطلاعات مهمی را از توالی‌های ژنتیکی استخراج کند بنابراین این ابزار می‌تواند تحولی در ژنومیک و پزشکی ایجاد کند.

DNA اطلاعات ضروری برای حیات را در خود نگه می‌دارد و فهم نحوه ذخیره و سازماندهی این اطلاعات یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های علمی بوده است. مدل GROVER با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، DNA را همچون متن تحلیل می‌کند؛ این مدل می‌تواند پروموترهای ژنی و مکان‌های اتصال پروتئینی بر روی DNA را شناسایی کند و حتی فرآیندهای اپی‌ژنتیکی را نیز یاد بگیرد.

آنا پوتش رهبر این تیم‌تحقیقات ، گفته است «DNA کد حیات است، چرا آن را همچون یک زبان در نظر نگیریم؟» تیم او مدل زبان بزرگی را بر روی ژنوم انسان آموزش داده و ابزار حاصل، GROVER نامیده شده است؛ این مدل می‌تواند لایه‌های مختلف کد ژنتیکی را باز کند و به اطلاعات کلیدی در مورد ویژگی‌های انسانی، پیش‌زمینه‌های بیماری و پاسخ‌های ما به درمان‌ها دست یابد.

پوتش کرده است که درک قوانین DNA از طریق مدل زبان می‌تواند به کشف معانی بیولوژیکی پنهان در DNA و پیشرفت ژنومیک و پزشکی شخصی‌سازی شده کمک کند.