خواهرخواندگی اصفهان و ایروان پیوندی تاریخی و فرهنگی است

اصفهان با ایروان خواهرخوانده است و این پیوند تاریخی و فرهنگی، زمینه را برای تعاملات بیشتر بین دو شهر فراهم کرده است که این موضوع در سفر «جواد کشتگر» دوچرخه‌سوار، مربی و معلم تربیت‌بدنی به ایروان مورد توجه قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ایروان، پایتخت ارمنستان، روز دوشنبه هشتم مرداد سال جاری میزبان جواد کشتگر، دوچرخه‌سوار، مربی و معلم تربیت‌بدنی پرتلاش ایرانی شد.

کشتگر که به‌عنوان سفیر صلح و دوستی با هدف ترویج دوستی و همبستگی بین ملت‌ها رکاب زده است و پس از رسیدن به این شهر با «محمد اسدی‌موحد» رایزن فرهنگی کشورمان در ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار که در مسجد جامع کبود ایروان برگزار شد، محمد اسدی‌موحد، مشاور مرکز فرهنگی سفارت ایران در ارمنستان بر اهمیت ورزش در تقویت روابط فرهنگی و اجتماعی ملت‌ها تأکید کرد و گفت: تلاش برای ایجاد ارتباط و انجام فعالیت‌های مشترک فرهنگی و ورزشی را پیگیری خواهد کرد.

وی با اشاره به اعتراضات ورزشکاران در المپیک پاریس علیه رژیم صهیونیستی، بر ضرورت رساندن صدای ملت مظلوم فلسطین به گوش جهانیان تأکید کرد.

جواد کشتگر، دوچرخه‌سوار اصفهانی نیز با اشاره به خاطرات خوش خود از ارامنه اصفهان گفت: همان حس خوبی را در مردم فرهنگ دوست ارمنستان احساس کرده است و ابراز امیدواری کرد که این سفر به تحکیم روابط بین دو ملت دوست ایران و ارمنستان کمک کند.

وی ادامه داد: جامعه ورزشی و فرهنگی اصفهان آماده است تا از ورزشکاران ارمنستانی، به‌ویژه دوچرخه‌سواران، به گرمی استقبال کند.

کشتگر که در راستای تحکیم و تقویت صلح و دوستی بین کشورها رکاب می‌زند، هدف از این سفر را نه گفتن به هر نوع خشونت و کشتار علیه کودکان و زن‌ها در سراسر جهان، به ویژه در غزه عنوان کرد و ضمن محکوم کردن آن، بر اهمیت نقش ورزشکاران در اعتراض به بی‌عدالتی‌ها تأکید کرد.

خواهرخواندگی اصفهان و ایروان پیوندی تاریخی و فرهنگی است

جواد کشتگر، دبیر تربیت‌بدنی و دوچرخه‌سوار اصفهانی، سفر دوماهه خود با دوچرخه به حوزه قفقاز جنوبی (کشورهای ارمنستان و گرجستان) را در محل مرکز همکاری‌های بین‌المللی شهرداری اصفهان کلید زد؛ این دوچرخه‌سوار اصفهانی قصد دارد طی ماه‌های تیر و مرداد سال جاری، حرکت خود با دوچرخه را از شهر باتومی گرجستان آغاز و ضمن بازدید از شهرهای مختلف کشورهای گرجستان و ارمنستان، با حرکت به سمت شهر مغری ارمنستان و مرز کشورمان به پایان برساند.

خواهرخواندگی اصفهان و ایروان؛ پیوندی عمیق

به گزارش ایمنا، این دیدار از آن جهت حائز اهمیت است که اصفهان با ایروان خواهرخوانده است و این پیوند تاریخی و فرهنگی، زمینه را برای تعاملات بیشتر بین دو شهر فراهم کرده است.

این رویداد مهم، با هماهنگی و پیگیری‌های رایزنی فرهنگی ایروان، مورد توجه رسانه‌های ارمنستانی قرار گرفت و خبرگزاری آرمن پرس (بزرگترین خبرگزاری دولتی ارمنستان) با حضور در مسجد جامع کبود ایروان، مصاحبه‌ای اختصاصی با جواد کشتگر انجام داد.

همچنین ارتباط فرهنگی و تاریخی ارمنستان و گرجستان با ایران ارتباطی صمیمانه و دوستانه است که در طول چند صد سال برقرار بوده است و بخشی از دلایل اصلی این ارتباط را می‌توان وجود نقاط مشترک فرهنگی میان مردم سه کشور دانست.

به طوری که به‌عنوان یک گردشگر ایرانی در همان لحظه ورود به کشور ارمنستان و گرجستان متوجه شباهت‌ها و قرابت‌های فرهنگی زیادی میان این سه کشور می‌شویم، از این‌رو همین موضوع موجب شده است تا سفر به ارمنستان و گرجستان برای گردشگران ایرانی بسیار شیرین و لذت‌بخش شود.

خواهرخواندگی اصفهان و ایروان پیوندی تاریخی و فرهنگی است

این گردشگران که در هنگام ورود به این مقاصد گردشگری با استقبال گرم و رفتار دوستانه مردم آن‌ها روبه‌رو می‌شوند، آنچنان احساس راحتی می‌کنند که گویی به یک سفر داخلی رفته‌اند؛ در واقع یکی از اصلی‌ترین شباهت‌های فرهنگی میان مردم این دو کشور را می‌توان همان تمایل به برقراری روابط گرم و صمیمانه دانست که بیشتر آن را از ویژگی‌های خوب مردمان مشرق زمین می‌دانند.

به‌طور مثال ارمنی‌ها و گرجی‌ها در هنگام صحبت با دیگران و زمانی که دچار هیجان می‌شوند با صدای بلند و با لحن دوستانه صحبت می‌کنند و تمایل دارند از زبان بدنشان بسیار استفاده کنند، همان چیزی که در رفتار اغلب ایرانی‌ها نیز می‌توان دید.

جالب است بدانید که علاوه‌بر الگوهای رفتاری مشابه، وجود فرهنگ غنی، مردم ساده، صادق، آرام، صلح طلب و دارای انرژی مثبت که آن را به گردشگران ایرانی انتقال می‌دهند، همواره موجب احساس نزدیکی مردم سه کشور بوده است و به همین جهت شهروندان اصفهان، به ارتباط ۲۴ ساله خواهرخواندگی اصفهان و ایروان و حضور شهروندان ارمنی در منطقه جلفای اصفهان (مرکز همزیستی ادیان در ایران) افتخار می‌کنند.

کد خبر 779049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.