روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در پالایشگاه شازند تولید می‌شود

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی(ره) شازند گفت: این واحد پالایشگاهی نخستین واحد تولیدکننده بنزین یورو ۴ در کشور با ظرفیت ۱۶میلیون لیتر در روز است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، مجید رجبی امروز _دوشنبه پانزدهم مرداد_ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پالایشگاه شازند نخستین واحد تصفیه و تولید گازوئیل یور و ۴ در کشور با ظرفیت ۱۲ میلیون لیتر در روز است.

وی افزود: روزانه شش میلیون و ۵۶۲ هزار و ۱۲۹ لیتر بنزین یورو پنج و هشت میلیون و ۳۵۹ هزار و ۸۷۰ لیتر بنزین یورو چهار در این واحد پالایشگاهی تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند گفت: این واحد پالایشگاهی نخستین واحد تولیدکننده بنزین یورو ۴ در کشور با ظرفیت ۱۶ میلیون لیتر در روز است.

رجبی از ارتقای ۴۴ درصد از بنزین تولیدی این واحد پالایشگاهی از استاندارد یورو چهار به یورو پنج خبر داد و افزود: شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند، با مشارکت شرکت دانش‌بنیان اکسیر پویان با تکیه بر دانش فنی متخصصین داخلی و کارشناسان مهندسی پالایش و با همکاری مجموعه بهره‌برداری، برنامه‌ریزی تولید و آزمایشگاه، این طرح در اردیبهشت امسال به صورت آزمایشی اجرا کرد.

وی تصریح کرد: پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به‌عنوان بزرگ‌ترین پالایشگاه تک‌واحدی کشور و نخستین پالایشگاه کشور با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه در روز در حال فعالیت است.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند اظهار کرد: ظرفیت تولید این شرکت در سال‌های اخیر با اتکا به توانمندی و تخصص دانش‌آموختگان کشور به ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

رجبی اضافه کرد: بنزین با استاندارد یورو پنج در مقایسه با بنزین با استاندارد یورو چهار دارای محتوی گوگرد بسیار پایین‌تری است و در موتورهای بنزینی آلایندگی کمتری را به هنگام سوخت ایجاد می‌کند، زیرا محتوای گوگرد بنزین با استاندارد یورو پنج، کمتر از ۱۰ جز در یک میلیون و محتوای گوگرد بنزین با استاندارد یورو چهار، کمتر از ۵۰ جز در یک میلیون است.

وی تاکید کرد: قیمت فرآورده بنزین با استاندارد یورو پنج بالاتر از بنزین با استاندارد یورو چهار است، چراکه علاوه بر کاهش آلایندگی هوا در شهرها به افزایش سود سالانه پالایشگاه هم منجر می‌شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند افزود: این واحد در فرآیند کیفی‌سازی تولیدات و ارتقای شاخص‌های زیست محیطی برای تولیدات نهایی، از نیمه دوم سال گذشته طرح ارتقای کیفیت گازوئیل تولیدی خود را از یورو چهار به یورو پنج اجرا کرده است.

رجبی با بیان اینکه این پالایشگاه به عنوان شاخص در عمل به تعهدات زیست محیطی و ارتقای کیفیت محصولات معرفی شد، گفت: در راستای ارتقای کیفیت شاخص‌های زیست محیطی در کل کشور، اولین واحد تصفیه و تولید گازوئیل یورو چهار در کشور با ظرفیت ۱۲ میلیون لیتر در روز در این پالایشگاه راه‌اندازی و کلیه محصولات این پالایشگاه بعد از اجرای طرح‌های فاز دو تاییدیه استاندارد یورو چهار را کسب کردند.

وی تصریح کرد: این پالایشگاه اولین و تنها شرکت تولیدکننده سوخت کشتی ایرانی (۱۴۰ ATR) بر اساس استانداردهای بین‌المللی و مطابق معاهده ۲۰۲۰IMO است که در شرایط تحریم از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند اظهار کرد: این طرح از نیمه دوم مهر سال گذشته پیاده‌سازی شد و بدون افزودن تجهیزات خاص و یا سرمایه‌گذاری اولیه و تنها با تغییر در شرایط فرایندی، محصول تولیدی واحد تصفیه هیدروژنی گازوئیل از یورو چهار به یورو پنج ارتقا و میزان گوگرد موجود در محصول نهایی از ppm ۵۰ به زیر ۱۰ ppm داده شد.

رجبی اضافه کرد: همچنین طرح ارتقای کیفیت نفت سفید و سوخت جت پالایشگاه هم پیاده‌سازی و میزان گوگرد در محصولات ذکر شده به زیر ۱۰ ppm رسانده شد و در نهایت اجرای طرح‌های کیفی سازی محصولات واحدهای تصفیه هیدروژنی گازوئیل (GHT) و نفت سفید (KHT) به سود ۳۷/۵ میلیون دلاری در سال دست یافت.

وی ادامه داد: کاهش انتشار کربن و دی اکسید کربن، گامی مثبت در بهبود شاخص‌های زیست محیطی پالایشگاه به شمار می‌رود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند از اجرای طرح بهینه‌سازی بازیافت آب‌های با املاح بالا به روش اسمز معکوس خبر داد و گفت: با توجه به بحران کم‌آبی حاکم بر جهان که در کشور ما هم وجود دارد و الزام استفاده از روش‌های نوین بازیابی و تصفیه جریان‌های پساب پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به منظور صرفه‌جویی در مصرف آب، تأمین نیازهای آبی پالایشگاه و کمک به حفظ محیط زیست، احداث پروژه تصفیه پساب‌های موجود در پالایشگاه در دستور کار قرار گرفت.

رجبی تصریح کرد: کاهش حجم پساب ورودی به حوضچه‌های تبخیر و در نهایت قطع سرریز آن‌ها به اراضی کشاورزی منطقه، استفاده مجدد از پساب و کاهش برداشت آب خام از منابع زیرزمینی و سد کمال صالح و آب بدون املاح و کاهش بار وارده به سیستم آب DM که در شرایط اضطراری قرار می‌گیرند را از اهداف قابل حصول پروژه بهینه سازی بازیافت آب‌های با املاح بالا به روش اسمز معکوس برشمرد.

وی ادامه داد: طرح احداث واحد کک سوزنی به صورت مستقیم زمینه اشتغال ۳۰۰ نفر و به صورت غیرمستقیم یک‌هزار نفر را فراهم کرده است.

کد خبر 778370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.