واکنش مدیرکل محیط‌زیست به اظهارات اعضای شورای شهر در خصوص توسعه برخی صنایع اصفهان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان نسبت به اظهارات اعضای شورای اسلامی شهر در خصوص توسعه برخی صنایع اصفهان واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست استان اصفهان احمدرضا لاهیجان زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اظهار کرد: اما امروز ناچار شدم به دلیل برخی مطالب خلاف واقع که روز گذشته توسط آقای شریعتی، یکی از اعضای محترم شورای شهر اصفهان و پیش از این توسط آقای صالحی، سخنگو و عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اصفهان، رسانه‌ای و خصوصاً در فضای مجازی انتشار گسترده‌ای داشت، مصاحبه‌ای داشته باشم تا مطالبی که به دلیل بی اخلاقی محض به اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان نسبت داده یا به نوعی تهمت و افترا زده‌اند را برای عموم مردم شفاف سازی کنم.

وی افزود: در ابتدا شایسته است از زحمات و درایت شهردار محترم اصفهان و معاونین ایشان که همراستا و هم سو با محیط زیست اقدامات و برنامه‌های قابل قبولی را اجرا و دنبال می‌نمایند تشکر نمایم همچنین از اکثر اعضا محترم شورای اسلامی شهر اصفهان که همواره حفظ محیط زیست سرلوحه برنامه‌های آنها می‌باشد نیز قدردانی نمایم و قطعاً برخی اظهارات خارج از عرف و قانون یک یا دو عضو شورای شهر به هیچ وجه نافی تلاش‌ها و زحمات شهرداری و شاکله شورای شهر اصفهان نبوده و نخواهد بود.

لاهیجان زاده تصریح کرد: پر واضح است که تب انتخابات شورای شهر از ماه‌های آینده شروع و از سال ۱۴۰۴ اعضا جدید منتخب می‌بایست توسط مردم و با آرا مردم انتخاب و کار خود را آغاز نمایند، پس توجیه عملکرد ضعیف برخی از اعضا شورا، خصوصاً در حوزه آلودگی هوا در خلال حدود سه و نیم سال فعالیت شورا از هم اکنون کلید خورده و با نسبت دروغ و فرافکنی سعی در تبرئه خود و به اصطلاح فرار رو به جلو دارند و قطعاً این بازی‌ها دیگر برای مردم فرهیخته اصفهان نخ نما شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان تصریح کرد: در خصوص مطالبی که آقایان شریعتی و صالحی اعضا محترم شورای شهر اصفهان در رابطه با توسعه پالایشگاه و عوارض آلایندگی در ایام اخیر مطرح کردند به استحضار مردم شریف اصفهان می‌رساند که بر خلاف اظهارات این دو تن، پالایشگاه اصفهان هیچگاه از فهرست صنایع آلاینده و عوارض آلایندگی خارج نشده و هم چنان در فهرست مربوطه قرار دارد و مستندات آن نزد معاون محترم امور عمرانی استاندار و اداره کل امور مالیاتی و دستگاه نظارتی سازمان بازرسی موجود است. فلذا انتشار خبر خروج پالایشگاه از لیست صنایع آلاینده، کذب محض، شایعه پراکنی و نشر اکاذیب توسط این افراد است که می‌بایست در مراجع قانونی پاسخگوی اظهارات خود باشند.

وی افزود: در خصوص طرح توسعه پالایشگاه نیز به عرض می‌رسانم که پس از انتشار اخبار غیر رسمی از برنامه‌های توسعه‌ای پالایشگاه اصفهان، اداره کل حفاظت محیط زیست استان، به سرعت وارد موضوع و مکاتبه با پالایشگاه گردید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه را خلاف ضوابط و مقررات دانسته و خواستار توقف هر گونه طرح و پروژه و یا حتی تفکر توسعه‌ای در پالایشگاه گردید و این موضوع منجر به جلسات متعدد و به دفعات در یک بازه زمانی شش ماهه با حضور استاندار محترم، معاونین استانداری، معاون وزیر نفت، معاون سازمان حفاظت محیط زیست کشور، دستگاه‌های نظارتی و … گردید.

لاهیجان زاده ادامه داد: نهایتاً اداره کل حفاظت محیط زیست موفق شد که طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه مشتمل بر پتروشیمی و… را به طور کلی منتفی و این پروژه‌ها را به استان هرمزگان منتقل نماید. این اداره کل در حالی در بازه زمانی شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲ به شدت و یک تنه درگیر جلوگیری از اجرای طرح‌های توسعه پالایشگاه بود که برخی از این آقایان که مدعی حفظ محیط زیست و سلامت مردم در آستانه انتخابات شورا شده‌اند در خواب زمستانی و سکوت مطلق به سر می‌بردند و به یاری خداوند و حمایت تمام قد قوه قضائیه و استاندار معزز، این اداره کل توانست سرفراز از این مسئولیت مهم خارج گردد و خوشبختانه طرح‌های توسعه پالایشگاه به سمت جنوب کشور و دریا هدایت و اجرای طرح در مجاورت پالایشگاه منتفی گردد. در حال حاضر پالایشگاه بر اساس مصوبه سال ۱۳۹۶ هیئت محترم وزیران و سایر مجوزات صرفاً اجازه دارد طرح بهینه سازی تولید سوخت خود برای تولید بنزین و گازوئیل با استاندارد یورو ۴ و یورو ۵ و مازوت کم گوگرد را اجرا نماید که با تکمیل این طرح روزانه ده‌ها میلیون لیتر سوخت با کیفیت و با استاندارد بسیار بالا در سطح استان توزیع خواهد شد که اثر چشمگیری در کاهش آلودگی هوا ناشی از منابع متحرک (خودروها) خواهد داشت.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان خاطرنشان کرد: در خصوص مسئولیت اجتماعی صنایع نیز به عرض مردم شریف استان و خصوصاً دو تن از اعضا غیر مطلع شورای شهر اصفهان می‌رساند که موضوع مسئولیت اجتماعی صنایع مصوبه سفر ریاست جمهور شهید به استان اصفهان بوده که توسط جناب آقای مخبر، معاون اول وقت رئیس جمهور به استان و دستگاه‌های اجرایی رسماً ابلاغ و مقرر شد که از محل مسئولیت اجتماعی در راستای حفظ محیط زیست هزینه گردد و این مصوبه لازم‌الاجرا و مربوط به ابتدای سال ۱۴۰۱ بوده و هیچ ارتباطی با موضوع اخیر پالایشگاه یعنی طرح توسعه آن ندارد. ضمناً حداقل ۱۳ صنعت را در بر می‌گیرد و خاص پالایشگاه نمی‌باشد.تاکید می‌گردد که جذب اعتبار مسئولیت اجتماعی موضوع مصوبه سفر ریاست جمهوری بوده و عدم اجرای آن ترک فعل محسوب می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این موضوع، مسئولیت اجتماعی در بند ۶ ماده ۱۶ ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۴۰۲ و بند ۶ ماده ۱۴ ضوابط اجرایی قانون بودجه سال ۱۴۰۳ لحاظ و دستگاه‌ها مجازند با مصوبه شورای برنامه‌ریزی، بخشی از هزینه‌های خود را از محل مسئولیت اجتماعی تأمین نمایند.

لاهیجان زاده گفت: اما موضوع خلاف واقع دیگری که جناب آقای شریعتی در مصاحبه خود مطرح نمودند خروج نیروگاه شهید محمد منتظری از لیست عوارض آلایندگی و پرداخت مسئولیت اجتماعی است. البته ای کاش ایشان قبل از انتشار این مطالب سراسر کذب با یک تماس تلفنی صحت و سقم این مطالب را جویا می‌شدند. در این خصوص نیز به عرض می‌رسانم که نیروگاه شهید محمد منتظری از زمان پلمب مشعل‌های مازوت سوز، یعنی سال ۱۳۹۳ و تأمین صد درصدی گاز، از لیست صنایع آلاینده خارج گردید. در سال ۱۴۰۰ که بنا به ضرورت پیش آمده در کشور پلمب ها شکسته و مازوت استفاده شد. ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از آلودگی نیروگاه به مبلغ ۲۷ میلیارد تومان توسط این اداره کل برآورد و ابلاغ گردید. پرونده قضائی آن نیز در دادسرای استان و دادگاه شهرستان تحت رسیدگی قرار گرفت که نهایتاً با استناد به مصوبه شورای امنیت ملی منجر به صدور قرار منع تعقیب و عدم توجه به اعتراض این اداره کل و تأیید قرار صادره گردید. در سال ۱۴۰۲ نیز نیروگاه‌های کل کشور که بنا به ضرورت و کمبود گاز (ناترازی انرژی) ملزم به مصرف مازوت شدند، بنابر مصوبه شورایعالی امنیت ملی در لیست آلایندگی قرار نگرفتند. بنابراین بهتر بود بزرگواران مسئول که هر کدام دارای شأن و جایگاه اجتماعی و سیاسی هستند پیش از هرگونه اظهار نظر در این خصوص که تماماً ساخته ذهن خود و یا حاصل برداشت اشتباه از شایعات یا بهره‌گیری از منابع غیر موثق است ابتدا از صحت و سقم اخبار حاصله اطمینان حاصل و سپس اظهار نظر نمایند چرا که این اقدامات می‌تواند ناآگاهانه جایگاه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و خادمین آن را زیر سوال برد.

اما در خصوص حفظ سلامت مردم و برخی اقداماتی که اداره کل حفاظت محیط زیست استان در کمتر از دو سال گذشته در خصوص کاهش آلاینده‌های زیست محیطی داشته است به صورت فهرست وار به شرح ذیل اعلام می‌نمایم تا این دو عضو بزرگوار شورای شهر با این اقدامات آشنا شوند:

۱. تعطیلی بیش از ۴۰ واحد غیرمجاز تولید آجر به طور دائم.
۲. تعطیلی و پلمب ۳۰۰ کوره آجر در آذر و دی ماه سال ۱۴۰۲ با حکم قضائی برای اولین بار در تاریخ فعالیت کوره‌های آجر.
۳. اختصاص ۵۰ هکتار از اراضی شهرک بزرگ برای برنامه‌ریزی خروج ۵۳ واحد ریخته‌گری از شهرهای اصفهان، خمینی شهر و نجف آباد.
۴. اختصاص ۵۰ هکتار جدید در شهرک بزرگ برای خروج حداقل ۵۰ واحد دیگر ریخته گری.
۵. اختصاص ۵۰ هکتار در شهرک بزرگ برای خروج کارخانه‌های موزائیک سازی.
۶. تصویب سند برنامه کاهش آلودگی هوای اصفهان در شورای برنامه‌ریزی وتوسعه استان.
۷. تصویب آئین نامه اجرایی مدیریت و مقابله با پدیده گرد و غبار در شورای برنامه‌ریزی و توسعه
استان .۸. تصویب طرح جامع مدیریت پسماند شهری و روستایی استان اصفهان در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان.
۹. بررسی و صدور مجوز جهت اجرای طرح‌های ایجاد نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۲۰۰۰ مگاوات در سطح استان.
۱۰. پیگیری نصب و راه اندازی سیستم‌های کنترل آلودگی هوا و پساب، حداقل در ۷۰ صنعت کوچک و بزرگ استان در سال‌های ۱۴۰۱ -۱۴۰۲.
۱۱. اخذ برنامه جامع اجرایی کاهش آلودگی هوا از صنایع بزرگ مقیاس و متوسط استان.
۱۲. بررسی و صدور مجوز ایجاد خط آهن اختصاصی ایستگاه ورتون به پالایشگاه اصفهان که با تکمیل این خط، روزانه چندین هزار تردد تانکرهای حمل فرآورده‌های نفتی به کلانشهر اصفهان کاهش می‌یابد.
۱۳. پیگیری به منظور ارتقا نیروگاه شهید محمد منتظری از نیروگاه بخار به نیروگاه سیکل ترکیبی و انتقال آن به خارج از شعاع ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان.
۱۴. بررسی و صدور مجوز خط دوم قطار شهری (مسیر غرب به شرق) که با وجود کمبود اعتبارات در حال اجرا می‌باشد و برای پایان سال ۱۴۰۳ فاز اول آن هدف گذاری شده است.
۱۵. طرح شکایت به طرفیت شرکت آب منطقه‌ای استان و مدیرعامل مربوطه و شرکت مدیریت منابع آب ایران و معاون شرکت و سرپرست حوزه آبریز زاینده رود مبنی بر عدم تأمین و تخصیص حقابه تالاب بین‌المللی گاوخونی.
۱۶. طرح شکایت به طرفیت شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان و مدیرعامل مربوطه مبنی بر آلودگی هوا و عدم مدیریت پسماند.
۱۷. انجام ۱۲۴۷۰ مورد پایش واحدهای تولیدی و صنعتی در سال ۱۴۰۲ که منجر به صدور ۴۱۸۲ اخطاریه و ۱۴۳ حکم قضائی علیه واحدهای آلاینده استان گردید.
و ده‌ها مورد اقدامات کلان و بزرگ دیگر که فرصتی برای ارائه آنها در این مقال نیست.»

کد خبر 778349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.