به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شهرداری تهران، مهدی چمران امروز_ دوشنبه پانزدهم مرداد_ در نشست خبری خود به مناسبت روز خبرنگار با بیان اینکه ما تلاش زیادی در دوره ششم داشتیم که طرحهای نیمه تمام را تکمیل و طرحهای جدید را آغاز کنیم، اظهار کرد: پروژهها وقتی متوقف شود و دوباره قصد بر راه اندازی آن باشد، سختتر از زمانی است که بخواهیم طرحی را آغاز کنیم. از ابتدای دوره ششم بنا را بر این گذاشتیم که طرحهای باقی مانده از دوره چهارم که به اتمام نرسیده بود، به پایان برسانیم.
وی افزود: آزادراه شهید شوشتری یکی از طرحهای بزرگ شهر ماست، در این دوره به پایان نمیرسد و قاعدتاً اگر ۹ کیلومتر ابتدایی آغاز شود که گشایش در شرق تهران ایجاد کند، با توجه به عبور از فضای محیط زیستی و ضرورت احداث تونل، بهره برداری به دورههای آینده و سالهای بعد موکول خواهد شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه امتداد بزرگراه یادگار امام به دلیل مشکلات مالی و یا دیگر مسائل رها شده بود، تصریح کرد: کار با جدیت و سرعت دنبال میشود و امتداد بزرگراه یادگار امام که از شمالیترین نقطه شهر آغاز میشود و به بزرگراه ساوه میرسد، تکمیل شود.
چپگرد میدان فتح به سمت میدان آزادی در روزهای آینده آماده میشود
چمران خاطرنشان کرد: این دو پروژه بسیار مهم هستند که اصرار داریم در دوره ششم به پایان برسد؛ ما تلاش کردیم این پروژهها در دوره فعلی اجرایی شود. تخلیه کردن سولههای استانداری، آموزش و پرورش و ارتش و دیگر بخشها کار ساده ای نبود اما به صورت همزمان بتن ریزی در پروژه یادگار امام و میدان فتح انجام شد و چپ گرد میدان فتح به سمت میدان آزادی در روزهای آینده آماده خواهد شد.
وی با اعلام اینکه پلهایی از شمالیترین تا جنوبیترین نقاط تهران اجرا شد، اضافه کرد: با توجه به وسعت شهر، پروژههایی این چنین کمتر دیده میشود. برای مثال دوربرگردانهای بزرگراه ارتش که در این دوره افتتاح شد، شاید یک یا دو بار از آن عبور نکرده باشیم و به نوعی میتوان گفت که شهروندان غرب تهران از طرحهای شرق خبری ندارند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه یکی از اقدامات مهم ما توجه به حمل و نقل عمومی بود، یادآور شد: نیمی از بودجه سالانه شهرداری به این حوزه اختصاص یافت. همین امروز گزارشی از مرکز مطالعات مجلس شورای اسلامی مطالعه میکردم که به حمل و نقل عمومی کشور پرداخته بود و انتقاد کرده بود که دولت و شهرداریها بودجه خوبی برای حمل و نقل اختصاص ندادهاند، البته درست است که دولت اعتباری در نظر میگیرد و منتظر است که نفت بفروشد و حواله دهد.
چمران با بیان اینکه میزان تولید و میزان نیاز با هم هماهنگی ندارند، گفت: در این مطالعه نیز اشاره شده بود که تا زمان تأمین تولیدات داخلی، واردات مورد توجه قرار بگیرد؛ البته باید به شرایطی برسیم که به تولیدات خارجی نیازی نداشته باشیم.
وی ادامه داد: سال قبل ۱۰ هزار میلیارد تومان مازاد بر بودجه برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفتیم و امسال نیز این رقم مازاد به ۱۵ هزار میلیارد تومان رسید که میتواند برای توسعه مترو و اتوبوسرانی مورد استفاده قرار بگیرد. این اقدام به تازگی در مطالعهها مورد توجه قرار گرفته در حالی که ما پیش از این اعتبارات را اختصاص دادیم.
تأمین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس در دوره ششم
چمران با بیان اینکه تأمین ۹۰۰ دستگاه اتوبوس در دوره ششم نسبت به ۶۵ دستگاه دوره قبل زیاد است، تصریح کرد: هرچند از این میزان رضایت نداریم و کارخانجات داخلی نتوانستند به آن میزان که باید اتوبوسها را تحویل دهند و سفارشات اتوبوسهای خارجی نیز هنوز وارد نشدهاند.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما بسیاری از اقدامات را انجام دادیم و قراردادها را منعقد کردهایم و باید در لحظات آخر هزینهها پرداخت و موافقت نامهها دریافت شود، گفت: امیدواریم رئیس جمهور با تغییراتی که ایجاد میکند، بر بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی تأثیری نداشته باشد.
چمران با اعلام اینکه در دیگر بخشها نیز برنامههای وسیعی همچون میهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر و نمایشگاه سرزمین تمدنها برگزار شده است، خاطرنشان کرد: برنامه محرم شهر در میدان آزادی نیز پیش بینی شده و در کنار طرحهای عمرانی که در شهر اجرا میشود، در حال برگزاری است. این برنامهها پیش از این برگزار نمیشده و در دیگر شهرها نیز شاهد آن نبودیم اما در این دوره برنامههایی از این قبیل اجرا شد و مورد استقبال شهروندان قرار گرفت.
وی با تأکید بر اینکه تدوین برنامه چهارم و بودجه و تلاش برای اجرای این برنامه از اقدامات شورا به شمار میرود، اظهار کرد: دفتر پایش گزارشی از اقدامات لازم برای اجرای برنامه چهارم برای ما ارسال کرده که باید مورد توجه قرار گیرد.
انتخابات هیئت رئیسه به دیگر شوراها پیام داد که اگر همرأی نیستیم باید همدل باشیم
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه با وجود اختلافات صفر تا صدی در برخی موارد در شورا، در موضوعات اساسی همچون تثبیت شورا در روز گذشته پیامی به دیگر شوراها داد که اگر هم رأی هم نیستیم باید همدل باشیم، گفت: ممکن است اختلاف نظرها باعث شود که به هم رأی بودن نرسیم اما در انتخاب هیئت رئیسه، پیشنهاد تثبیت هیئت مدیره بسیار اهمیت دارد و نظر ما این است که تثبیت صورت بگیرد تا بتوان تلاش بیشتری برای تحقق امور داشته باشیم.
چمران با بیان اینکه شرایط به نحوی است که اگر بتوانیم مسیر امروز را دنبال کنیم به نفع شهر است، اظهار کرد: اقدامی در غیر این صورت در شرایطی است که مشکل خاصی ایجاد شود.
وی افزود: مطالبات، تذکرات و ایرادات همه به جای خود؛ تلاش میشود که ایرادات برطرف شود و اگر نقطه ابهامی وجود دارد، ابهامات برطرف شود تا مشکلی ایجاد نشود، اما تغییر و دگرگونیهایی اگر ایجاد شود، بنده پیش بینی میکنم که به ما آسیب میزند. در مسیری که برای اصلاح پیش میرویم شاید نیازی به تغییر چندانی نباشد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شورا علاوه بر طرحهای عمرانی بر دیگر بخشها نیز نظارت میکند، یادآور شد: زمانی ایده آل فکر میشود که ما کارهایی میخواهیم انجام دهیم و این با آنچه در صحن شورا به عنوان وظایف تصویب میشود، تفاوت دارد. پروژه یادگار امام و آزادراه شهید شوشتری و همچنین پارکینگ جنب پارک ملت تصویب شده و باید انجام شود. برای مثال وعدههایی داده میشود که میخواهیم مترو را به صورت ۱۰۰ درصدی در کشور تولید کنیم که درست است اما مدتهای زیادی زمان میبرد.
چمران با تأکید بر اینکه تراموا در حال حاضر قابلیت اجرا ندارد که چون مصوبه شورا را ندارد، تصریح کرد: دو نمونهای که وارد میشود آزمایشی است و اگر مورد تأیید بود و در شورا تصویب شد، شهرداری میتواند نسبت به خرید و واردات اقدام کند.
وی ادامه داد: تا زمانی که تراموا به تصویب نرسد نمیتوان به عنوان یک پروژه از آن نام برد. باید طرح به تصویب برسد و بودجه آن تأمین شود تا بتوان طرح را اجرا کرد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به عملکرد شهرداری تهران در اجرای برنامه چهارم، گفت: درصدی که برای اجرایی کردن برنامهها به ما اعلام شده عدد بالایی است اما بخشهایی را نیز داریم که هنوز عملیاتی نشده البته که مقدمات آن انجام شده است؛ ما هم در هزینهکرد مبلغ پیش بینی شده برای واگن معترضیم. شهرداری ایثار کرده و شخصاً قرض کرده تا بتواند پیش پرداخت را انجام دهد و به نوعی شهرداری خود را به آب و آتش زده است.
چمران تأکید کرد: برای تأمین اتوبوسها نیز بازدید صورت گرفته و اتوبوسها هم تأیید شده و میگویند حتی بخشی از ارقام آن پرداخت شده و مابقی آن فکر میکنم در شهریورماه واریز میشود تا اتوبوسها وارد تهران شود. البته امروز هم اتوبوسهایی وارد شده و اگر چشم بچرخانیم در سطح شهر میتوانیم اتوبوسهای نو را ببینیم.
وی با بیان اینکه اقداماتی همچون کاهش زمان صدور پروانه به نتیجه نرسیده است، یادآور شد: البته در این بخش با دیگر نهادها چالشهایی وجود دارد که باید برخط و یکسان شود. ما با این شرایط پیش بینی کرده بودیم که پروانه ساختمان حداکثر تا دو ماه صادر شود اما این موضوع هنوز عملیاتی نشده و هر روز نسبت به موضوع اعتراض و پیگیری میکنیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه برای برنامه چهارم عملیاتی فکر شده بود، تصریح کرد: بنده راههایی را پیشنهاد دادم که بتوان طرحهای برنامه چهارم را به سرعت انجام داد.
چمران با بیان اینکه حساسیت بنده به مسائل نسبت به دورههای قبل بیشتر شده است، اظهار کرد: بنده نیازی نمیبینم موارد را در شورا داد و فریاد بزنم اما به محض مشاهده موارد به مدیران موضوع را میگویم، قطعاً و یقیناً حساسیتهای من اگر بیشتر نشده باشد کمتر نشده است. حتی همین دیروز موضوعی را با شهردار درخصوص ملکی مطرح کردم که به یک شهروند ظلم شده که مربوط به سال ۹۷ است و به این دوره رسیده است. این نشان میدهد که حساسیتها حتی به موارد فردی هم میرسد.
اگر املاک شهرداری فروخته شود مجدداً خرید انجام میشود
وی با تأکید بر اینکه برخی املاک به دلیل گرانبها بودن نگه داشته میشود، گفت: مرتباً ما املاک را میفروشیم و میخریم و اینگونه نیست که امسال اگر ملکی را بفروشیم سال دیگر ملکی نداریم. املاک مرتباً خرید و فروش میشود و اینکه به فروش برسد و شهرداری فقیر شود، درست نیست اما تأکید ما این است که خام فروشی صورت نگیرد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: هیئت وزیران حتی بر این موضوع تأکید داشت که میتوان اتوبوسهای کارکرده نیز خریداری کرد؛ چراکه در بخش بین شهری نیز با کمبود اتوبوس مواجه هستیم. در زمان برگزاری جام جهانی قطر دنبال کردیم اما گفتند که اگر آن اتوبوسها که حتی یک ماه هم کار نکرده بود، بخریم به ضرر تولید داخلی است. ما میتوانستیم آن زمان که اتوبوس چهار میلیارد تومان بود با رقم یک میلیارد تومان بخریم اما این اقدام انجام نشد و نهایتاً اتوبوسها به لبنان هدیه داده شد.
چمران با بیان اینکه برخی میگویند که چرا اتوبوس نمیخرید در حالی که در اصل باید وزارت کشور اتوبوس بخرد و ۸۰ درصد را بپردازد و ۲۰ درصد باقی مانده را شهرداری بدهد، یادآور شد: شهرداری سهم ۲۰ درصدی خود را پرداخت کرده اما بیش از ۱۶۵ دستگاه دریافت نکرده است. دیگر کلانشهرها همچون تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز نیز با مشکل مواجه هستند.
وی با تأکید بر اینکه قرارداد مترو هیچ مشکلی ندارد و اگر ما این قرارداد را اجرایی نمیکردیم به کلی لغو میشد، تصریح کرد: ما این قرارداد را اجرایی کردیم و ۶۳۰ دستگاه را به ۷۹۰ دستگاه افزایش دادیم که البته باید هزار و ۵۰ واگن باشد. مشکلات اتوبوس نیز در وزارت کشور و سازمان برنامه و بودجه تا جایی که پیش رفتهاند، حل شده اما اجرای آن هنوز حل نشده است.
شهرداری توان تحقق ۱۵ درصد پیش پرداخت را دارد اما به صلاح نمیبینیم
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهرداری توان تحقق ۱۵ درصد پیش پرداخت را دارد اما باید از بودجه دیگر بخشها پرداخت کند، گفت: در گذشته هم شهرداری اتوبوسهای دوکابینه را خود خریداری کرد، بخش اول ۲۵۰ میلیون تومان و بخش دوم ۸۵۰ میلیون تومان بود اما امروز رقم همان اتوبوسها به ۱۴ میلیارد تومان رسیده است. شهرداری میتواند پرداخت کند اما به صلاح نمیبینیم. دولت نمیگوید مبلغ را نمیدهیم و دستور پرداخت هم داده شده اما پرداخت در بزنگاه عملیاتی نشده است.
چمران با بیان اینکه خطوط ریلی در شورای عالی استانها و بر اساس شنیدهها در دوره قبل به تصویب رسیده است، اضافه کرد: ما گفتیم که تراموا در این دوره نیز باید بررسی و تصویب شود. بنده با تراموای ریلی در خیابانهای تهران موافق نیستم و فکر نمیکنم از لحاظ شهرسازی به نفع شهر با خیابانهای کم عرض باشد اما آنچه که مطرح شد تراموای چرخ لاستیکی است که در تهران آزمایش خواهد شد و آزمایش نیاز به تأیید و تصویب ندارد.
وی با اشاره به تشکیل کمیتهای در شورا برای بررسی وضعیت فرونشستها، تصریح کرد: جلسات فراوانی با حضور متخصصان در خصوص فرونشستها برگزار شد اما برنامههایی که پیش بینی میشود در دو قالب مقطعی و حل اساسی مسئله است که اصل موضوع به بارندگی و استفاده از آبهای زیرزمینی ارتباط دارد. ما پیشنهاد دادیم که آبهای سطحی در شهر جمع آوری شود و به اشکال مختلف از آن استفاده کرد.
شهرداری تهران در نوسازی بافت فرسوده از کل کشور جلوتر است
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه شهرداری نسبت به تمام شهرها در نوسازی بافت فرسوده جلوتر است با اینکه بافت فرسوده تهران از دیگر شهرها به لحاظ وسعت بسیار گستردهتر است، خاطرنشان کرد: قرار بر این بود بافت ناکارآمد مطرح شود و در این صورت میزان بافت از چهار هزار و ۵۰۰ هکتار به بیش از ۶ هزار هکتار خواهد رسید. ریزدانگی و عدم دسترسی مناسب و ناپایداری از ویژگیهای بافت فرسوده است اما بافت ناکارآمد بیش از این حیطه است.
چمران ادامه داد: هیچ دولتی تاکنون سهم ۵۰ درصدی را برای رایگان کردن عوارض بافت فرسوده نداده است. ما حساب کردیم که اگر عوارض در بافت دریافت نکنیم به نفع شهر خواهد بود. ما این موضوع را مطرح کردیم که در بافت ناکارآمد نیز عوارض دریافت نشود. ما در نوسازی بافت فرسوده از دیگر شهرها جلوتر هستیم اما راضی نیستیم. شهرداری وظیفهای در تخریب و نوسازی ندارد و این کار انبوه سازان و مردم است.
وی با بیان اینکه واحدهای مسکونی در بافت ناکارآمد و فرسوده تجمیع خواهند شد تا از ریزدانگی خارج شوند، گفت: انبوه سازان نیز باید قطعه سازی کنند و اگر نوسازی یک منطقه توسط انبوه ساز صورت بگیرد، مشکلی در تأمین پارکینگ و سرانه فضای سبز و دیگر بخشها ندارد. ما تاکنون سه جلسه با سازندگان برگزار کردیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه دادستانی دعوت کرده که وضعیت ساختمانهای ناایمن را بررسی کنیم، گفت: با ورود دادستانی ساختمانهای پرخطر ملزم به ایمن سازی شدهاند، تیمی از بخشهای مختلف همچون ستاد بحران تشکیل شدند تا بررسیها را انجام دهند.
چمران درخصوص ساخت دروازه قرآن در تهران هم گفت: دیروز نامهای به تولیت آستان حضرت امام ارسال کردیم و جلسات مختلفی برگزار شد؛ محلی در دروازه جنوبی تهران مقابل مرقد حضرت امام (ره) پیش بینی کردهایم که باید نقطه خاص آن با کار تخصصی مشخص شود و البته باید جایگاهی که در آن عوارض دریافت میشود، حذف شود. باید پلیس، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری در جلسات حضور داشته باشند.
وی با تأکید بر اینکه برای تحقق شهر دوستدار کودک هر آنچه لازم بوده به سازمان بوستانها ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: باید بوستانها در ابتدا راه اندازی شود تا بتوان فضایی را برای کودکان اختصاص داد.
برای مجوز ساخت ساختمانهای بالای ۱۲ طبقه ۷ معاون وزیر نظر میدهد
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: بلندمرتبههایی که کنار هم ساخته میشوند، به دلیل دید به یکدیگر و سایهای که روی هم دارند، از لحاظ قوانین شهرسازی مشکل دارند و باید با فاصله مشخصی ساخته شوند. ایجاد آسمان خراش در شهر هنر نیست زیرا که میتواند برای ساکنین اطراف مشکل ساز باشد. بلندمرتبه سازی ضوابطی دارد که در شورای عالی معماری و شهرسازی تصویب نشده است. ما ضوابط را به این شورا دادیم و گفتند که ما مشخص کنیم که بلندمرتبهها در چه بخشهایی ساخته شود که هنوز به نتیجه نرسیده است. ساخت ساختمانهای بالای ۱۲ طبقه باید مجوز شورای عالی معماری و شهرسازی را داشته باشد و هفت معاون وزیر در مورد آن نظر میدهند و شهرداری نمیتواند مجوز آنها را صادر کند.
چمران با بیان اینکه باید ۴۰ درصد حمل و نقل عمومی توسط مترو باشد، اظهار کرد: مترو حمل و نقل انبوهبر و پاک است. خیابانهای پایتخت کم عرض هستند و مشکل ساز میشوند. اتوبوس اگر به ۳۰ درصد هم برسد خوب است اما مترو باید ۴۰ درصد از سهم حمل و نقل را به خود اختصاص دهد. برای جمعیت جدید تهران چهار خط پیش بینی شده ضروری است و البته خطوط اکسپرس نیز پیش بینی شده که در آینده بررسی خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه امیدواریم شرایط و همکاری با دولت بهتر شود، گفت: ما تنها نگاه خوشبینانه نداریم و موارد منفی را نیز در نظر گرفتهایم، کارهایی که در یک شهر صورت گرفته نمیتواند متوقف شود و عادلانه و منطقی نیست. همانطور که دولت کار خود را به دنبال کار دولت قبل ادامه میدهد، در شهرداری و شورا نیز باید روند به این شکل باشد.
چمران با بیان اینکه شورایاریها وقتی منحل و غیرقانونی اعلام شد بحث سرای محلات به هم ریخت، اظهار کرد: ما از ابتدای دوره ششم در این فکر بودیم که روند را به گونهای اصلاح کنیم و به دیوان توضیحاتی را در این خصوص ارائه دادیم. در نهایت در شورا مصوب شد که سرای محلات و مدیریت محلات ایجاد شود که انجام شد و در پایان سال قبل نشستی با معتمدین برگزار شد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه آئین نامهها در حال تدوین و ابلاغ است، گفت: بنده هر هفته یک جلسه در خصوص ستاد مشارکتهای محلهای دارم و موارد را در جلسات دنبال میکنم.
سازمان هواپیمایی قول داده مشکل حریم را رفع خواهد کرد
چمران در رابطه با حریم فرودگاه مهرآباد خاطرنشان کرد: نامه مستدلی به سازمان هواپیمایی ارسال شده و قول دادند که قرار نیست مردم آزاری کنند و مشکل حریم را رفع خواهند کرد. گروهی در خصوص این موضوع بررسی انجام دادند و پیگیری صورت گرفت.
وی افزود: شهرداری حق ندارد در شهرکهای محصور ورود کند و این شهرکها هم میخواهند محصور باشند و هم میخواهند شهرداری تمام خدمات را ارائه کند. وقتی شهرک محصور است آسفالت و فضای سبز و دیگر امور به عهده همان شهرک است.
نظر شما