رشد ۳۰۰ درصدی سنددار کردن موقوفات در زنجان

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: سال گذشته ۳۶۵ رقبه، به اسناد مالکیت در سامانه جامع موقوفات متصل و سنددار شده بود که در سال‌جاری این تعداد به یک هزار و ۲۰۰ رقبه رسیده است که حکایت از رشد بیش از ۳۰۰ درصدی است.

حجت‌الاسلام مختار کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در زنجان اظهار کرد: استان زنجان نزدیک به ۲۹۰۰ موقوفه و ۳۳ هزار رقبه تحت مدیریت خود دارد.

وی تصریح کرد: همواره یکی از وظایف اساسی نهاد وقف حفظ و نگهداری از اراضی و املاک وقف شده با حمایت قانون اساسی کشور است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان افزود: همچنین سال گذشته ۳۶۵ رقبه، به اسناد مالکیت در سامانه جامع موقوفات متصل و سند دار شده بود که در سال‌جاری این تعداد به یک هزار و ۲۰۰ رقبه رسیده است که حکایت از رشد بیش از ۳۰۰ درصدی است.

کرمی افزود: تاکنون اداره اجرایی شهرستان خرمدره با اخذ ۱۲۸ سند اولیه رتبه اول استانی را داراست و پس از آن خدابنده با ۸۴ سند زنجان با ۵۸ سند، طارم با ۴۳ سند و ابهر با ۳۷ سند رتبه‌های بعدی را دارا هستند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان گفت: با تلاش مجموعه همکاران استان و شهرستان‌ها و همچنین همکاری بسیار خوب ثبت اسناد و املاک استان، برای حدود ۸۵ درصد از رقبات موقوفات استان سند اخذ شده است.

وی تصریح کرد: سند دار کردن موقوفات یکی از مهمترین اقدامات در راستای حفظ و تثبیت مالکیت و باعث جلوگیری از هرگونه تعدی به موقوفات و حریم آن است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه نخستین وقف سال‌جاری در ایجرود به ثبت رسیده است، تصریح کرد: اصغر عسگری کشاورز ۷۳ ساله ایجرودی اهل روستای قمچقای، زمین دو هزار و ۵۰۰ متری خود در این روستا را وقف تعزیه‌خوانی حضرت سیدالشهدا (ع) کرد.

کرمی با بیان اینکه این اولین وقف بعد از دو سال در شهرستان ایجرود است، افزود: ارزش زمین وقفی برابر با ۲۵ میلیارد ریال برآورد می‌شود.

وی تصریح کرد: استان زنجان، هزار و ۶۹۶ مورد مسجد و مکان مذهبی و هزار و ۱۱۱ مورد موقوفات کشاورزی و املاک دیگر دارد که مجموعاً بیش از ۳۳ هزار رقبه (مکان مستقل و مشخص وابسته به موقوفه) را شامل می‌شود.

کد خبر 778243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.